اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

هشدارهای فاقد اطلاعات مدیریت بحران سیلاب از سوی سازمان هواشناسی

مدیر کل مطالعات آب شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه مطابق قانون ،‌مرجع صدور پیش بینی بارش سازمان هواشناسی است، گفت: پیش‌بینی فصلی این سازمان در قالب یک متن بوده و اطلاعات رقومی قابل به کارگیری در توسعه مدل‌های منابع آب ارائه نمی‌شود.

هشدارهای فاقد اطلاعات مدیریت بحران سیلاب از سوی سازمان هواشناسی

فراز رابعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه با توجه به توسعه امکانات و شبکه‌های متنوع اجتماعی، پیش بینی‌های مختلف بارش و سایر پارامترهای اقلیمی در معرض دید همگان قرار دارد، گفت: در حال حاضر با توجه به توسعه امکانات و شبکه های متنوع اجتماعی، پیش بینی های مختلف بارش و سایر پارامترهای اقلیمی در معرض دید همگان قرار دارد. لیکن مطابق قانون ،‌مرجع صدور پیش بینی در ایران، سازمان هواشناسی کشور است.

وی افزود: وزارت نیرو پیش بینی های این سازمان را بعنوان تنها مرجع متولی موضوع در دستور کار خود قرار می دهد. لذا سازمان مذکور می بایست در صورت لزوم در خصوص سایر پیش بینی اظهار نظر کند.

رابعی خاطر نشان کرد: سازمان هواشناسی کشور، هر ماهه بولتن‌های خبری با موضوع ارائه پیش‌بینی‌های فصلی وضعیت اقلیمی کشور برای یک تا 3 ماه آینده را منتشر می‌کند. بر این اساس، پیش‌بینی‌های فصلی سازمان هواشناسی (سه و یک ماهه) بصورت بی هنجاری از بارش نرمال (تفاوت میزان بارش پیش‌بینی شده از بارش نرمال) ارائه می‌شود و گزارش پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی تنها در قالب یک متن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و اطلاعات رقومی قابل بکارگیری در توسعه مدل‌های منابع آب ارائه نمی‌شود.

وی گفت: همان گونه اشاره شد، پیش بینی‌های مذکور کمی و عددی نبوده و از سویی مکانی نیز نیست به عبارت بهتر، با توجه به این پیش بینی‌ها نمی‌توان مقدار بارش در سطح حوضه های آبریز اصلی و فرعی و یا حوضه های آبریز منتهی به سدها را استخراج کرد.

مدیر کل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: بر اساس پیش بینی فصلی سازمان هواشناسی، میزان بارندگی در حوضه های آبریز کارون بزرگ،کرخه و جراحی - زهره، طی فروردین نرمال اعلام شده بود، این در حالیست که تنها طی ۱۵ روز نخست فروردین ماه سال جاری، میزان بارندگی ثبت شده در سه حوضه آبریز فوق الذکر به ترتیب ۳، ۱،۹ و ۱،۵ برابر بارش نرمال بوده است.

به گفته وی،بارش در استان های لرستان،‌ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، تنها طی نیمه اول فرورودین سال جاری ۳ برابر بارش نرمال و در استان همدان این مقدار به 4 برابر نیز رسید.در بعد کشوری،‌ تحت تاثیر جبهه های بارش 16 روزه (26 اسفند لغایت 12 فروردین) ،معادل20درصد بارش یکسال آبی کامل در کل کشور برابر 72 میلیمتر رخ داده است.

رابعی افزود:در مقیاس کوتاه مدت نیز، اخطاریه های سازمان هواشناسی عموما کیفی و جهت کاربردهای عمومی ارائه شده و فاقد پیش بینی کمی، در مقیاس حوضه آبریز است. از سویی زمان صدور آن حداکثر 2 یا 3 روز قبل از وقوع سیلاب است و بعنوان مثال،‌در خصوص سیلاب استان گلستان، اخطاریه دو روز قبل از شروع سیلاب صادر شده و تنها به ذکر «احتمال وقوع سیلاب در استان گلستان» بسنده کرده است.

وی گفت: بدیهی است چنین هشداری فاقد حداقل اطلاعات لازم برای مدیریت بحران سیلاب است و زمان لازم برای تصمیم گیری در تخلیه مخازن سدها در این دسته از پیش بینی ها نیز بسیار کوتاه است، بنابراین با توجه به تجربه وقوع سیلاب‎های اخیر در کشور، چنین به نظر می‌رسد که اخطاریه‎های سازمان هواشناسی به دلیل محدود بودن افق زمانی هشدار به حداکثر 72 ساعت،

عدم ارائه اطلاعات مکانی در باره مناطق دارای خطر سیل‌خیزی و سیل‌گیری و اکتفا به‌عنوان نمودن نام استان‌ها وعدم ارائه هیچ‌گونه اطلاعات کمی در مورد پیش‌بینی‌های انجام شده و عدم قطعیت‌های محتمل نیازمند ارتقاء است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول