اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نگرانی نخبگان موریتانی از افزایش دخالت امارات

افزایش نفوذ ابوظبی در موریتانی با حجم بالای قراردادهای مشکوک و غیرقانونی که ولی‌عهد ابوظبی با نظام در آستانه افول ولد عبدالعزیز منعقد کرده، نگرانی و هراس نخبگان موریتانی را به همراه داشته است.

نگرانی نخبگان موریتانی از افزایش دخالت امارات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بسیاری از موریتانیایی‌ها دیگر نارضایتی خود را از شدت دخالت امارات در امور کشورشان کتمان نمی‌کنند.

این را وبگاه خبری الخلیج اونلاین در مقدمه یادداشتی با عنوان «نفوذ امارات موجب نگرانی و ترس موریتانیایی‌ها شده»، آورده است؛ نخبگان موریتانی درباره حجم دخالت ابوظبی در نواکشوت و همچنین قراردادهای میان دو کشور در زمینه‌های مختلف هشدار می‌دهند.

به نوشته این وبگاه خبری، واضح است که مقامات ابوظبی بسیار علاقه‌مند هستند که پایه‌های قدرت و توسعه در موریتانی را در تسخیر خود بگیرند، آن هم از طریق معاملاتی که با «نظام در حال افول» این کشور بسته‌اند به گونه ای که بشدت در تمام زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی و حتی رسانه‌ها ورود کرده‌اند.

تعدادی از ناظران موریتانیایی معتقدند که «محمد ولد عبدالعزیز» رئیس جمهور موریتانی که روزهای پایانی حضور خود در قدرت را سپری می‌کند و بارها اعلام کرده است که پس از خروج از کاخ ریاست جمهوری در ابتدای ماه جولای آتی، نقش سیاسی و اقتصادی در کشور را حفظ خواهد کرد، در حال ایجاد مشارکت استراتژیک با محور ابوظبی- ریاض است و به نهادهای اماراتی برای خرید املاک و تسلط بر بنادر و فرودگاه‌ها فرصت داده است.

کاری که ولد عبدالعزیز انجام می‌دهد این است که او سعی دارد زیر پای رفیقش محمدعلی غزویانی که او را نامزد جانشینی خودش کرده است، مین‌گذاری کند تا بتواند او را بعداً کنترل کرده و هدایت کند یا اینکه در آینده با وی مقابله کند.

روندی شتابان

احمد انداری، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه العیون در گفت‌وگوی اختصاصی با الخلیج اونلاین گفت، نفوذ امارات در موریتانی بخشی از تمایل امارات به استفاده از بحران اقتصادی شدیدی است که موریتانی با آن روبه‌روست تا نفوذ خود را در کشوری که اهمیت زیاد ژئو استراتژیک برای امارات برخوردار است، محکم کند؛ بخصوص در چارچوب تلاش هایی که امارات برای نفوذ در آفریقا به کار بسته است.

وی افزود: سوال مطرح درباره میزان قانونی بودن انعقاد همه این توافقنامه‌ها با نظامی است که در آستانه ترک قدرت است و اینکه آیا این توافقات قبل از انعقاد بررسی شده‌اند یا خیر. بخصوص که برخی از آن اصلا مصوبه پارلمان نیست علم رغم اینکه پیامدهای آن تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور و گرایش‌های سیاسی آن در زمینه های مختلف خواهد داشت.

طبق این گزارش، ورود امارات عربی متحده به سرزمین موریتانی در سال‌های اخیر به طور پیوسته رشد یافته و تقویت شده و بازدیدهای رسمی بین مقامات ارشد هر دو کشور بشدت افزایش یافته است.

عیسی عبدالله مسعود الکلبانی، سفیر امارات در نواکشوت،  به عضو ارشد تیم دیپلماتیک معتمد امارات در موریتانی برای دیدار با وزرای دولت تبدیل شده است. 

الهیبه ولد شیخ سیداتی، مدیر کل خبرگزاری «الاخبار المستقلة» گفت: بلافاصله بعد از آنکه عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین محاصره خود را به دوحه اعمال کردند و نواکشوت هم روابط خود را با قطر قطع کرد شدت دخالت امارات در نواکشوت روند تصاعدی گرفت.

توافق اخیر میان نواکشوت-ابوظبی مبنی بر واگذاری فرودگاه بین‌المللی «ام التونسی» نواکشوت به یک شرکت اماراتی جنجال زیادی به پا کرد، بخصوص که هیچ‌گونه جزئیاتی از واگذاری اداره کامل فرودگاه نواکشوت و همه امتیازات آن به شرکت آفراپورت اماراتی به مدت ۲۵ سال منتشر نشده است.

اقدام دولت موریتانی در واگذاری زمین‌های گسترده و حاصلخیز کشاورزی در حاشیه رود سنگال به تاجران اماراتی هم با تظاهرات ساکنان بومی همراه بود؛ چون آنها می‌گویند که کوچ اجباری این افراد از زمین‌هایشان که معاش خود را از آن تأمین می‌کنند در راستای منافع سرمایه‌گذاران خارجی بوده و ظلم و زیان در حق آنها محسوب می‌شود و همین موضوع را یکی از اعضای پارلمان در نشست اخیر آن مطرح کرد.

همچنین تعدادی از مطبوعات و سایت‌های خبری در موریتانی گزارش‌هایی را از نقش امارات در اداره بنادر دو پایتخت سیاسی و اقتصادی موریتانی (نواکشوت و نوادیبو) منتشر کرده‌اند. علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از مداخله ابوظبی در طرح بندر «انجاگو» در نزدیکی مرزهای موریتانی و سنگال است؛ همچنین حرف و حدیث‌هایی از وجود مناطق حفاظت شده گردشگری متعلق به اماراتی‌ها در منطقه صحرای موریتانی است که از آن برای پرورش پرندگان و تمرین شکار استفاده می‌شود.

نفوذ امارات در میدان رسانه‌های محلی موریتانی از طریق گرفتن مجوز یک شبکه تلویزیونی خصوصی نزدیکان به امارات و وجود صفحات و سایت‌هایی است که توسط همان‌ها اداره می‌شود و همین مسئله موجب نگرانی و ترس نخبگان موریتانی شده است.

در همین ارتباط، حبیب الله ولد احمد، روزنامه‌نگار مشهور موریتانیایی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: چنانچه مسئله افتتاح قریب‌الوقوع شبکه‌ای به نام «الرؤیه» وابسته به سایت بومی اماراتی «الرؤیه» صحت داشته باشد، بدین معنا است که محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی بر ما حکومت خواهد کرد و ما نیز از جمله امارت‌های او خواهیم بود و دیگر این اقدامات آنها در موریتانی اصلا فاجعه بار و غیرملی تلقی نمی‌شود.

وی افزود: همه شهروندان موریتانی باید صدور مجوز افتتاح چنین شبکه‌های وابسته به یک کشور خارجی را رد کنند، زیرا برای تحقق برنامه‌های مخرب و مشکوک در داخل کشور و تقریبا همه منطقه تلاش می‌کنند.

مدیر عامل خبرگزاری الأخبار المستقلة  نیز تاکید کرد ما وابستگی به هر کشور دیگری را رد می‌کنیم و در حالی که تصور می‌کردیم از جمله امتیازات نظام عبدالعزیز سیاست مخالفت با جبهه گیری در محورهای بین المللی است؛ اما به نظر می رسد پول امارات قوی‌تر است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول