اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید وزرای دفاع شانگهای بر توسعه تلاش‌های مشترک جهت حفظ ثبات در منطقه

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شانزدهمین نشست خود بر ضرورت توسعه تلاش‌های مشترک برای حل و فصل مسائل مربوط به حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

تاکید وزرای دفاع شانگهای بر توسعه تلاش‌های مشترک جهت حفظ ثبات در منطقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شانزدهیمن نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی قرقیزستان در پایتخت این کشور برگزار شد.

در چارچوب این نشست «سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان با وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای ملاقات کرد.

در جریان این ملاقات بر ضرورت توسعه تلاش‌های مشترک برای حل و فصل مسائل مربوط به حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید شد.

وزاری دفاع کشورهای عضو شانگهای ضمن این ملاقات مسائل مربوط به توسعه بیشتر، تقویت همکاری در حوزه امنیت و همچنین در زمینه موضوعات مهم دستور کار بین المللی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، جدایی طلبی، حفظ صلح و ثبات در منطقه، تامین ثبات و توسعه پایدار در کشورهای عضو از جمله موضوعات اولویت دار این نشست بود.

طی این نشست برنامه همکاری وزارتخانه‌های دفاع کشورهای عضو برای سال‌های 2020-2021 تایید و پروتکلی در زمینه وارد کردن تغییرات و اصلاحات به توافقنامه میان کشورهای عضو سازمان شانگهای در مورد برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی به امضا رسید.

«نورلان ایرمیک بایف» وزیر دفاع قزاقستان در سخنانی ضمن این نشست گفت: تحت ریاست روسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از طریق رعایت اصول اعتماد متقابل، برابری، احترام، تلاش برای دستیابی به توسعه مشترک و حمایت از «روح شانگهای» در حال توسعه است.

در جریان جریان سخنرانی وزرای دفاع کشورهای عضو تاکید شد که مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط‌گرایی به عنوان یکی از مسیرهای اولویت دار تعامل در چارچوب سازمان همکاری شانگهای باقی می ماند.

در این راستا بر اهمیت برگزاری رزمایش مشترک نظامی ضد تروریستی «ماموریت صلح آمیز-2018» در قلمرو روسیه که در آن برای اولین بار نیروهای مسلح هند و پاکستان شرکت کردند اشاره و بر ضرورت تداوم تجربه برگزاری این تمرینات تاکید شد.

در پایان این جلسه، شرکت کنندگان فعالیت گروه کاری کارشناسان وابسته به شورای وزاری دفاع که در 2018 میلادی ایجاد شده است و یک مکانیسم موثر مشورتی به شمار می رود به طور مثبت ارزیابی کردند.

دور بعدی نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال 2020 میلادی به میزبانی روسیه در قلمرو این کشور برگزار می شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست این سازمان که تاریخ 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول