اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزرای دفاع شانگهای با رئیس جمهور قرقیزستان

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان شانگهای با رئیس جمهور قرقیزستان در «بیشکک» دیدار کردند.

دیدار وزرای دفاع شانگهای با رئیس جمهور قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سورانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور قرقیزستان با وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دیدار کرد.

در این دیدار «وای فینحه» وزیر دفاع چین، «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه، «نیرمالا سیتحارما» وزیر دفاع هند، «نورلان ارمیکبایف» وزیر دفاع قزاقستان، «شیرعالی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان، «بهادر قربا‌ن‌اف» وزیر دفاع ازبکستان، «اکرام او حاک» معاون وزیر دفاع پاکستان، «جمعه خان قیاس‌اف» رئیس کمیته ضد تروریستی سازمان شانگهای و «سی سیایون» معاون دبیر کل سازمان شانگهای حضور داشتند.

رئیس جمهور قرقیزستان و وزیر دفاع روسیه مسائل امنیت بین المللی و منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را مورد بررسی قرار دادند و طرفین بر ادامه توسعه همکاری در این زمینه تأکید کردند.

جین‌بیک‌اف دیدار جداگانه با وزیر دفاع چین نیز داشت و در آن تبادل نظر درباره تأمین امنیت 2 کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: بیشکک و «پکن» اهداف مشترک درباره مبارزه با 3 تهدید اصلی از جمله تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی طلبی دارند.

وی افزود: اعتقاد داریم سفر رسمی وزیر دفاع چین به قرقیزستان منجر به کسب دستاوردهای جدی در زمینه امنیت شده و برای تقویت سازمان شانگهای کمک کند.

جین‌بیک‌اف در دیدار با وزیران دفاع سازمان شانگهای از اهمیت ویژه مشاوره‌ها بین مقامات نظامی در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در بیشکک خبر داد.

وی گفت: سازمان شانگهای در مدت کوتاهی توانست خودش را به عنوان ساختار مستقل و توانایی کافی برای حل مسائل جهانی معرفی کند که در حال حاضر این مؤسسه بین‌المللی با تغییرات جدی روبه رو شده از تمام اعضا همگرایی بیشتری را طلب می‌کند.

این مقام تصریح کرد: دستاوردهای شانگهای از توسعه قابل توجه همکاری چندجانبه در تمام بخش‌های زندگی کشورهای عضو آن به ویژه در بخش امنیت خبر می‌دهد.

جین‌بیک‌اف خاطر نشان کرد: تهدیدات تروریسم، قاچاق مواد مخدر و گروه‌های مجرمین بین المللی نیاز برای اتحاد تلاش‌ها جهت حفظ صلح و ثبات در منطقه را ایجاد کرده و در این زمینه سازمان شانگهای نتایج خوبی را داشت و منافع ملی هر کشور عضو را رعایت می‌کند.

وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان شانگهای برای حضور در مشاوره‌های چندجانبه در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای این سازمان که در ماه ژوئن سال جاری برگزار می‌شود وارد قرقیزستان شدند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست این سازمان که تاریخ 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول