اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«آستانه» میزبان سومین اجلاس شورای استراتژیک قزاقستان و مجارستان

سومین نشست شورای استراتژیک قزاقستان و مجارستان به میزبانی «آستانه» برگزار شد.

«آستانه» میزبان سومین اجلاس شورای استراتژیک قزاقستان و مجارستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به ریاست «میخای وارگی» وزیر دارایی و همزمان معاون نخست وزیر مجارستان و «بیبوت آتامقول اف» وزیر امور خارجه قزاقستان سومین دور نشست شورای استراتژیک 2 کشور امروز در «آستانه» برگزار شد.

در جریان این اجلاس طیف وسیعی از روابط دوجانبه بررسی و در خصوص دورنمای گسترش گفتمان سیاسی، فعال سازی تعاملات تجاری، اقتصادی و فرهنگی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

آتامقول اف در سخنانی با تاکید بر اهمیت برگزار این اجلاس در آستانه پنجمین سالگرد برقراری  مشارکت استراتژیک میان 2 کشور تاکید کرد: سفر رسمی نخست وزیر مجارستان در تاریخ 23-24 آوریل به قزاقستان که امکان تعیین چشم اندازهای جدید میان 2 کشور را فراهم کرده بیانگر این مهم است.

در این راستا وی هدف اصلی شورای استراتژیک 2 کشور را اجرای موثر توافقات به دست آمده در نتیجه مذاکرات «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور فعلی و «عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان با نخست وزیر مجارستان را عنوان کرد.

در جریان این نشست مسائل مربوط به همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری مورد توجه ویژه قرار گرفت و حوزه‌های کشاورزی، نظامی و فنی، آموزش و پرورش، داروسازی، مالی، نفت و گاز و صنعت هسته‌ای به عنوان جهات اصلی تعاملات 2 کشور تعیین شدند.

طرف مجارستانی طی این اجلاس علاقه مندی خود نسبت به شرکت در پروژه‌های زیرساختی قزاقستان به ویژه در زمینه سازماندهی سیستم دریافت عوارض ابراز داشت.

همکاری‌های فرهنگی یکی دیگر از ارکان مهم روابط میان 2 کشور عنوان و اعلام شد که مردم 2 کشور را گره‌های تاریخی به هم متصل می‌کند زیرا در مجارستان تعداد زیادی از نمایندگان قوم «قیبپاق» به سر می‌برند.

حوزه آموزش و پروش از جمله دیگر جهات اصلی مشارکت استراتژیک میان 2 کشور به شمار می‌روند و دولت مجارستان سالانه 250 سهمیه به دانشجویان قزاق اختصاص می‌دهد.

میخای وارگی در جریان سفر خود به قزاقستان همچنین در همایش تجار 2 کشور شرکت کرد.

در این مراسم بیش از 150 نماینده تجار 2 کشور از جمله حدود 100 تاجر مجارستانی حضور یافتند.

طی این همایش فرصت‌های سرمایه گذاری و ظرفیت صادراتی قزاقستان، نقاط مثبت همکاری‌های مشترک و دورنمای ترویج بیشتر مشارکت تجاری و اقتصادی 2 کشور به نمایش گذاشته شد.

در پایان این همایش 10 موافقتنامه همکاری به امضا رسید.

در چارچوب این همایش همچنین ملاقات‌های دوجانبه تجار قزاق و مجارستانی برگزار شد که در جریان این مسائل مربوط به همکاری در زمینه صنعت و کشاورزی، صنعت نور و غذا، ساختمان، شیمیایی و ساخت ماشین آلات مورد بررسی قرار گرفت.

معاون نخست وزیر مجارستان در چارچوب سفر خود به «آستانه» با «عکسر مامین» نخست وزیر قزاقستان ملاقات و گفت و گو خواهد کرد.

شورای استراتژیک قزاقستان و مجارستان به منظور بخشیدن انگیزه اضافی به تعاملات سیاسی، تجاری و اقتصادی میان 2 کشور در سال 2015 میلادی ایجاد شده است.

شورای مذکور همچنین میدانی برای بررسی مواضع در زمینه مسائل مهم دستور کار بین المللی به شمار می‌رود.

در حال حاضر در قلمرو قزاقستان بیش از 60 شرکت با سرمایه گذاری مجارستان فعالیت می‌کنند.

طی سال‌های استقلال میان قزاقستان مجارستان در اقتصاد این کشور حدود 200 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

مبادله تجاری میان 2 کشور طی سال گذشته میلادی و 3 ماه اول سال جاری میلادی 155.4 میلیون دلار را تشکیل داده است.

حجم صادرات محصولات قزاقستان به مجارستان طی سال‌های 2018-2019 میلادی 28.2 میلیون دلار براورد شده و واردات کالاهای مجارستانی در سال گذشته میلادی 127.2 میلیون دلار را تشکیل دادند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول