اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عربستان و «معامله قرن»؛ جزئیات دیدار سفیر اردن و نگرانی ابوظبی از ریاض

روزنامه‌ای لبنانی به گزارش محرمانه سفیر اردن در ریاض دسترسی پیدا کرده و جزئیاتی از دیدار سفیر اردن با سفرای انگلیس و امارات در ریاض را منتشر کرد.

 عربستان و «معامله قرن»؛ جزئیات دیدار سفیر اردن و نگرانی ابوظبی از ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» این روزها به دغدغه اصلی اردن تبدیل شده است چرا که این طرح نه تنها تهدیدی برای آرمان فلسطین با طراحی جدید در دوره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست بلکه شامل خطر اسکان آوارگان فلسطینی در اردن و لغو قیمومیت اردن بر اماکن مقدس قدس اشغالی است.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین سال گذشته در نشست هیأت وزرای عربی در پایتخت اردن گفته بود که معامله قرن طرح روشنی است و آن اینکه مسئله قدس و آوارگان حذف می‌شود، شهرک‌های صهیونیستی باقی می‌ماند و مناطق C نیز به رژیم صهیونیستی ملحق خواهد شد.

روزنامه لبنانی «الاخبار» امروز سه‌شنبه در سلسله گزارشی به بررسی اتفاقات مربوط به معامله قرن و نقش عربستان در پیشبرد و تحمیل آن به دیگر کشورهای عربی پرداخته است.

در یکی از این گزارش‌ها به یک گزارش سفیر اردن در ریاض به مقامات این کشور پرداخته شده است.

«علی الکاید» سفیر اردن در ریاض در گزارشی به مسئولان این کشور در تاریخ ۱۸/۱/۲۰۱۸ به جزئیات دیدارش با «سیمون کالیس» سفیر انگلیس در ریاض و «شخبوط بن نهیان» سفیر امارات در ریاض پرداخته است.

طبق گفته الکاید، سفیر انگلیس در این دیدار که به بررسی طرح «معامله قرن» و تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اختصاص داشت، کالیس در این دیدار گفت که با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کرده و بن سلمان با او درباره جنجال بین‌المللی علیه عربستان و معامله قرن صحبت کرده است و بن سلمان گفته که آمریکا از ریاض خواسته مفاد «معامله قرن» را به طرف فلسطینی ابلاغ کند و بن سلمان در توجیه این اقدام ریاض نیز گفته که «آمریکا متحد و حامی بزرگ عربستان سعودی و ریاض نمی‌تواند درخواست آن را رد کند».

اشاره کالیس به دیدار معروف بن سلمان و محمود عباس است که وی طی آن درباره طرح آمریکایی سخن گفت.

کالیس همچنین از گفت‌وگوی خود با الکاید درباره انتقال سفارت به قدس می‌گوید و می‌افزاد که طرف آمریکایی با لندن تماس گرفت و «برای حمایت از یک طرح جدید سلاح که احتمالا اواخر این ماه اعلام می‌شود» درخواست کمک کرد اما انگلیس تأکید کرد که تا زمانیکه از مفاد طرح مطلع نشود، از آن حمایت نخواهد کرد. سفیر انگلیس درباره اینکه چرا واشنگتن به جلب حمایت انگلیس از این طرح متوسل شده است، می‌گوید: «موضع سرسختانه اردن، فلسطین و اروپا و اجماع بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، باعث شد که ترامپ به اشتباه خود در این باره ببرد و به این نتیجه برسد که قبل از مطرح کردن هر گونه طرح سلاح جدیدی بایستی حمایت اروپا را کسب کند» و لذا بر اساس ارزیابی انگلیس، محور «جارد کوشنر» و بن سلمان به دلیل تصمیم ترامپ درباره قدس دچار مضیقه شده و به همین دلیل تأخیر در اعلام طرح آمریکایی و موکل کردن آن به سال ۲۰۱۹ ضروری بود.

سفیر انگلیس درباره اوضاع داخلی عربستان نیز می‌گوید که «سیاست کنونی عربستان نتیجه بی‌تجربگی ولی‌عهد است که مشکلات داخلی و خارجی او را احاطه کرده است».

وی‌ می‌افزاید: «به نظر می‌رسد که اختلاف دیدگاه‌ها بین ملک سلمان و ولی‌عهد درباره برخی مسائل باعث شد که ملک سلمان برای رفع برخی خلأها و کمک به ولی‌عهد، مداخله کند». الکاید درباره اوضاع داخلی عربستان به نقل از سفیر انگلیس به جزئیات بیشتر اشاره نکرده و به نظر می‌رسد که منظور وی اقدام ملک سلمان برای اصلاح تبعات بازداشت‌های مسئولان سعودی در هتل «ریتز کارلتون» و بازداشت «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان و نیز مقابله با تمایلات زیاد بن سلمان برای همسویی با کوشنر درباره «معامله قرن» است.

سفیر اردن در تاریخ فوق‌الذکر همچنین دیداری نیز «بشخبوط بن نهیان» سفیر امارات در عربستان داشته است که سخنانش درباره عربستان کاملا با مواضع علنی امارات در خصوص روابط با عربستان مغایرت دارد و نشان می‌دهد که روابط ابوظبی با امان مهم‌تر از روابط آن با ریاض است.

در این گزارش دیپلماتیک آمده است که بن نهیان در این دیدار از «روابط امارات با عربستان ابراز نگرانی کرده و گفته که رفتارهای عربستان تأثیرات منفی بر امارات دارد». وی همچنین گفته است، «آنچه عربستان و امارات را بهم مرتبط می‌سازد، جنگ یمن است و امارات برای خروج از این جنگ به هر طریق ممکن تلاش می‌کند».

سفیر امارات همچنین روابط امارات و اردن را مهم توصیف می‌کند و می‌گوید با وجود سستی که احیانا در روابط دو کشور دیده می‌شود اما سران امارات به خوبی اهمیت روابط با اردن و جایگاه عبدالله دوم در سطح بین‌الملل را می‌دانند. وی می‌افزاید: «اردن ضربات زیادی را متحمل شده اما امنیت کشورهای حاشیه خلیج (فارس) از جمله امارات را حفظ کرده و ضروری است که این کشورها برای تقویت روابط خود با اردن تلاش کنند و امارات نیز برای تقویت روابط خود با اردن تلاش خواهد کرد».

بن نهیان نیز در تأیید صحبت‌های سفیر انگلیس می‌گوید که «ملک سلمان به بن سلمان تا زمانیکه از شدت فشارها بر او کاسته شود، مرخصی داده است» و به گفته سفیر امارات، بن سلمان در حال حاضر در شهر جده بسر می‌برد. اخیرا شایعاتی درباره ناپدید شدن بن سلمان در رسانه‌ها منتشر شده بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول