اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

درجا نمی‌زنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌‌شرقی گفت: ما به گذشته‌ مشعشع و جایگاه تمدنی خود افتخار می‌کنیم اما درجا نمی‌زنیم و با وجود این ذهن‌های خلاق و آفرینشگر به شکل‌گیری مکتب‌های جدید هنری در تبریز امیدواریم .

درجا نمی‌زنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد محمدپور در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی نگارگری در تبریز  اظهار داشت: خرسندیم که اهداف راهبردی و برنامه‌هایی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حوزه‌ فرهنگ و هنر تنظیم کرده است، با حضور و پیشگامی پیشکسوتان در رشته‌های مختلف سرعت گرفته و به صورت قابل توجهی از بالقوه بودن به سمت بالفعل شدن شتاب گرفته است.

وی افزود: امروز ما رسالتی سترگ در ارتباط با شناخت و معرفی تاریخ درخشان این مرز و بوم و نقشی که آذربایجان در تمدن ایران و جهان داشته‌ است، داریم؛ چراکه  اکنون نیز تبریز با تکیه بر همان میراث فرهنگی و هنریِ غنی، داشته‌ها‌ی دیروز، بزرگان، فرهیختگان، اندیشه‌ورزان و هنروران امروز  بر استمرار و تدوام این هنر عزیز و ارجمند تاکید دارد و سعی ما نیز بر این است تا  این هنر را از انحصار نخبگان در آورده و عمومی‌سازی کرده و به نسل جوان معرفی کنیم.

محمدپور تاکید کرد: هنر و هنرمندان ایرانی و آذربایجانی امروز کم از دوره‌های گذشته ندارند و باید تمهیداتی بیاندیشیم تا استعدادهای بالقوه کنونی بالفعل شده و هنرمندان همطراز سلطان محمد نقاش و نظایر آن در این عصر پرورش یابند.

وی تصریح کرد: امروز با توجه به افزایش علاقمندان به فراگیری، شاهد پیشرفت بسیار خوبی در حوزه‌ِ هنر نگارگری هستیم و برگزاری این جشنواره باعث شده تا هنرمندان شایسته و چهره‌های جوان و بسیار مستعد هنری معرفی شوند که این امر خود نویدبخش این واقعیت است که این هنر می‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌جاری کمر همت بر توسعه‌ متوازن هنر بسته و از اهداف راهبردی ما عمومی‌سازی هنر خواهد بود.

محمدپور خاطرنشان ساخت: هنر نگارگری در تبریز -‌ مهد هنر و تمدن و فرهنگ - نضج یافته و به اوج شکوفایی خود رسیده است، این هنر در بسیاری از حوزه‌ها تاثیر گذاشته و به نوعی بخشی از زندگی مردم بوده چنانکه در گذشته در معماری اسلامی هنر نگارگری نقش بسزایی را در ماندگاری این معماری داشته است و هنر فرش ما نیز متأثر از این هنر کاملا ایرانی بوده است. 

وی گفت:  نقش مکتب تبریز در گسترش و تعمیق این هنر بسیار مشهود است و وقتی سخن از مکتب تبریز می‌رود، شاید اولین چیزی که به اذهان خطور کند مکتب نگارگری باشد.

محمدپور افزود: تبریز در طول تاریخ جریان‌ساز بوده و حرکت و زایش در هر زمینه‌‌ای  به خصوص هنر، از شاخصه‌های تبریز است که تحول‌ها آفریده و سیمای تاریخ را دگرگون کرده و در کل می‌توان گفت، تبریز و اندیشه‌ورزان و هنروران این دیار نقطه‌ عطف تاریخ فرهنگ و هنر ایران عزیز هستند.

وی ادامه داد: حافظ و پاس‌دار این جریان هنری که استمرار دارد، هنرمندانی بی‌بدیل بوده‌اند که گاه حتی نامی از آنها به میان نیامده و ما امروز با برگزاری این جشنواره قدردانی خود را از حاملان و میراث‌داران هنر فاخر نگارگری اعلام می‌کنیم.

محمدپور گفت: نخستین جشنواره نگارگری تبریز تاکیدی بر عظمت مکاتب هنری تبریز و تاثیرگذاری این شهر زرخیز در تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی است.

وی بیان داشت: تاریخ چند صد ساله‌ ما که دو کتب عظیم در حوزه‌ِ هنر نگارگری را تجربه کرده است در آثار بی‌نظیر هنرمندان ما خود را نشان می‌دهد و با تاملی در آثار ارائه شده در این جشنواره می‌توان ردپایی از تاریخ چند صدساله‌ این هنر را مشاهده کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: ما به گذشته‌ِ مشعشع و جایگاه تمدنی خود افتخار می‌کنیم اما درجا نمی‌زنیم و با وجود این ذهن‌های خلاق و آفرینشگر به شکل‌گیری مکتب‌های جدید در تبریز امیدواریم.

وی، هنرمندانی که بر گسترش فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی کمر همت بسته‌اند را فرهیختگانی دانست که سرمایه‌های تمام نشدنی این مرز و بوم هستند.

در این مراسم از نفرات برتر نخستین جشنواره ملی نگارگری تجلیل شد.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول