اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ژنرال صهیونیست: راه‌حل غزه سیاسی است نه نظامی

یک ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی با هزینه‌زا خواندن اقدام نظامی علیه غزه، تأکید کرد که حل مشکل غزه سیاسی است.

ژنرال صهیونیست: راه‌حل غزه سیاسی است نه نظامی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ژنرال «ایاد سرحان»، رئیس کمیته هماهنگی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی کاهش بحران انسانی در نوار غزه و بهبود وضعیت اقتصادی آنجا را به نفع اسرائیل دانست.

سرحان در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان «مکور ریشون» تصریح کرد: ادامه تنش امنیتی در غزه، باعث شده است که به یاد نداشته باشم، آخرین بار کی یک شب را کامل خوابیده باشم و همچنین شهرک نشینانی که در همجواری نوار غزه به سر می‌برند هم نخوابیده‌اند، این واقعیتی است در غزه که با آن روبرو هستیم تا زمانی که آوارگان فلسطینی معتقدند در پس دیوار مرزی با اسرائیل برای مثال در شهر المجدل خانه‌ای متعلق به آنها وجود دارد و می‌خواهند به آنجا بازگردند.

به گزارش وبسایت «عربی21»، سرحان که مدت سی سال در ارتش رژیم صهیونیستی کار کرده و دو انتفاضه فلسطینیان را به چشم دیده و در عملیات السور الواقی در سال 2002 در کرانه باختری (عملیاتی برای بازداشت و تبعید یاسر عرفات) حضور داشته است، گفت: غزه دو میلیون و نیم جمعیت دارد، میانگین زاد و ولد در یک خانواده فلسطینی به دلیل شرایط سخت از 6.9 به 5.9 کاهش یافته است، با وجود اینکه هر ده دقیقه یک نوزاد جدید در غزه متولد می‌شود.

وی تاکید کرد: در غزه 180 سازمان بین المللی حضور دارند که برای ممانعت از وقوع فاجعه انسانی تلاش می‌کنند و از مهم ترین آنها  آنروا، برنامه توسعه سازمان ملل و برنامه جهانی غذا هستند و بیش از 1.3 میلیون فلسطینی کمک‌های غذایی،بهداشتی و آموزشی دریافت می‌کنند.

سرحان گفت: آنروا 280 مدرسه در غزه را مدیریت می‌کند که سیصد هزار دانش آموز در آنجا مشغول تحصیلند و بودجه آنروا در غزه به سالانه 450 میلیون دلار می‌رسد؛ اما در پی تصمیم آمریکا به قطع کمک به این نهاد بین المللی، بودجه آن کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه 65 درصد فلسطینیان زیر خطر فقر هستند، گفت: تحریم‌های محمود عباس علیه غزه وضعیت انسانی در آنجا را وخیم‌تر کرده چون حقوق شمار زیادی از کارکنان متوقف و شمار دیگری کاهش یافته و سهم تامین برق غزه هم کم شده است.

این ژنرال صهیونیست گفت: برخی حوادث سیاسی نظیر انتقال سفارت آمریکا به قدس، روز زمین و توقف کمک آمریکا به آنروا از جمله فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی‌های بازگشت در پنج نقطه مرزی غزه بوده است که همه این مسائل به نفع حماس تمام شده است و مردم غزه هم چیزی برای از دست دادن ندارند از همین رو ده ها هزار نفر از آنها به سمت دیوار حائل می روند.

سرحان تاکید کرد: در عین حال که ماندن حماس در حکومت بر غزه به نفع اسرائیل نیست؛ اما گزینه جایگزین دیگری هم وجود ندارد؛ زیرا گزینه‌های دیگر سازمان‌های کوچکی هستند که اهمیت زیادی به تدابیر سیاسی نمی‌دهند و از همین رو حماس بهترین گزینه است.

ژنرال صهیونیست  گفت: غزه تهدید موجودیتی برای اسرائیل نیست از همین رو به ضرر ما تمام می‌شود که چندین هزار نفر در غزه کاری کنند روابطمان را با دنیا از دست بدهیم به گونه‌ای که دعوت‌ها برای سلب مشروعیت از اسرائیل را تقویت می‌کند.

وی در پایان آورده است: راه حل اسرائیل در قبال غزه، مدنی و سیاسی است نه نظامی؛ شاید ورود به غزه، نابودی و تخریب شاید از لحاظ عملی امکان پذیر باشد، اما این سوال باقی می‌ماند چه کسی باید بعدا غزه را بسازد و چه کسی مسئولیت این خرابی را متحمل خواهد شد؟

همزمان با این سخنان، مصر از دو گروه حماس و جهاد اسلامی دعوت کرد که امروز به قاهره بروند. قرار است طرفین، مسئله آتش‌بس و اجتناب از درگیری نظامی را بررسی کنند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول