اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

زنجان آماده «اوروشلیق آیی»

مردم استان زنجان هر سال چند روز قبل از ماه رمضان «اوروشلیق آیی» با روزه‌داری در ماه شعبان و غبارروبی مساجد خود را برای میهمانی خدا آماده می‌کنند.

زنجان آماده «اوروشلیق آیی»

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مردم استان زنجان هر سال چند روز قبل از «اوروشلیق آیی» یا ماه رمضان با روزه‌داری در ماه شعبان خود را برای میهمانی خدا آماده می‌کنند.

روزه‌داری مومنین زنجان معمولا همزمان با آخرین روزهای ماه شعبان با عنوان «روزه پیشواز» آغاز و تا فرار رسیدن عید سعید فطر ادامه پیدا می‌کند.

مساجد و بقاع متبرکه استان نیز چند روز قبل از ماه مبارک رمضان غبارروبی شده و فضای آنها برای حضور نمازگزاران آماده‌سازی می‌شود.

در همین راستا از چند روز قبل ماه مبارک رمضان غبارروبی مساجد و بقاع متبرکه آغاز شده و این روزها این اماکن مقدس آماده میزبانی از نمازگزاران و روزه‌داران هستند.

از جمله برنامه‌هایی که طی ماه رمضان در مساجد و بقاع متبرکه استان اجرایی می‌شود، برگزاری کلاس‌های قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن، جلسات احادیث، علوم دینی و فقهی برگزار می‌شود.

 

*غذاهای مخصوص ماه رمضان

قرائت دعاهای مخصوص ایام، نیایش به درگاه خدا، شرکت در محافل معنوی دعاهای جوشن کبیر، فرج آقا امام زمان (عج) و ابوحمزه، اقامه نماز هفت سوره‌ای و بر سر گرفتن قرآن، شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که به میزبانی مساجد و بقاع متبرکه زنجان انجام خواهد شد.

تهیه و پخت انواع آش، شیربرنج، تاس کباب، فرنی، سیرابی، کله پاچه، حلوا، کوفته تبریزی، سوپ و خورشت و پلو از جمله غذاهایی است که طی ماه رمضان پخته می‌شود.

نان چایی، بربری، سنگک، فتیر، شیرمال، تافتون، نان شیری، زولبیا و بامیه و پشمک نیز از خوراکی‌ها و شیرینی‌های سنتی است که بازار خرید آنها در ماه مبارک رمضان داغ و مصرف آن بسیار زیاد است.

*اجرای برنامه‌های مناسبتی در 32 بقعه متبرکه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: طی ماه مبارک رمضان بیش از یک هزار مسجد استان زنجان میزبان محافل انس با قرآن کریم خواهند بود.

حجت‌‎الاسلام جعفر جنتی با بیان اینکه  امسال تعداد ۳۲ بقعه متبرکه در ماه مبارک رمضان آماده برنامه‌های ماه مبارک رمضان خواهند بود، تصریح کرد: همچنین ۲۰ امامزاده هر روز میزبان جمع‌خوانی قرآن کریم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته برای اجرای طی ماه رمضان اجرای طرح ملی وقف مصحف شریف در ماه مبارک رمضان است، اضافه کرد: با اجرای این طرح در سال گذشته 3 هزار جلد مصحف شریف قرآن کریم اهدا شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه امسال نیز اوقاف آمادگی اجرای این طرح را با 11 هزار تومان به ازای هر جلد قرآن کریم دارد، تصریح کرد: مردم استان می‌توانند با مراجعه به ادارات اوقاف نسبت به تهیه قرآن‌ اقدام کنند.

وی در ادامه برگزاری مراسم جمع‌خوانی قرآن کریم در حسینیه اعظم زنجان را دیگر برنامه‌های ماه رمضان عنوان کرد و گفت: این برنامه سال‌هاست که با حضور هزاران نفری مردم شهر زنجان برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصت مناسبی برای ترویج معارف دینی و قرآنی است، تصریح کرد: در همین راستا تلاش داریم برنامه‌های قرآنی را در این ماه پررنگ‌تر از ماه‌های دیگر اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: ترویج سنت حسنه وقف به ویژه در حوزه قرآن نیز از دیگر برنامه‌هایی است که توسط اوقاف در این ایام اجرایی می‌شود.

*اعزام یک هزار و مبلغ به نقاط مختلف استان زنجان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در این باره اظهار کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان برنامه‌های مدون و منسجم خود را برای ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰ هجری قمری با نگاه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تدوین کرده است.

حجت‎‌الاسلام مسعود صفی‌یاری با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان بهترین بستر برای تحقق «معنویت» در جامعه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: به مبلغان تأکید شده است که در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند.

وی از اعزام یک هزار و 100 مبلغ به مناطق مختلف استان طی ماه رمضان خبر داد و بیان کرد: برگزاری گفتمان‌های دینی و قرائت قرآن در مساجد فعالیت، برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم نیز از دیگر برنامه‌‎هایی است که طی ماه رمضان اجرایی خواهد شد.

*اجرای طرح پایش مساجد در زنجان

مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان نیز در این زمینه اظهار کرد: طرح پایش ایمنی مساجد در ۱۷۰ مسجد شهر زنجان اجرایی می‌شود.

حسن غفاری با بیان اینکه در قالب این طرح مساجد هدف از نظر ایمنی‌های مربوط پایش می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که مساجد از شرایط لازم برخوردار نباشند تذکرات لازم به هیأت امنا و همچنین اوقاف داده می‌شود تا نسبت به رفع نواقص موجود اقدام شود.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان زنجان نیز از آماده‌باش برخی از اصناف در مسیرهای مسافران خبر داد و گفت:  فعالیت اغذیه‌فروشان را به صورت کشیک خواهیم داشت یعنی در خیام، میدان بسیج به سمت قزوین، دور فلکه هنرستان نیز به نوبت 15 روز به 15 روز ساندویچی‌ها فعالیت می‌کنند.

ابوالفضل مهدیون همچنین درباره نرخ حلیم و آش نیز گفت: با توجه به نوسانات قیمتی، نرخ آش و حلیم ازاد اعلام شده است.

همچنین قیمت زولبیا و بامیه نیز در زنجان 16 هزار و 500 تومان اعلام شده است.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول