اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

آفت بی تدبیری بر جان بازار مسکن قزوین

در کنار بازار آشفتۀ کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، بازار مسکن نیز در استان قزوین بسیار آشفته و نابه‌سامان است، به نحوی‌که یک‌باره قیمت‌ها به بیش از دو برابر و یا حتی بیشتر رسیده‌اند. در این میان عوامل متعددی، از گران شدن مصالح ساختمانی گرفته تا نوسانات شدید قیمت در کالاهای سرمایه‌ای، دخیل هستند.

آفت بی تدبیری بر جان بازار مسکن قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین در حال حاضر بازار مسکن در استان قزوین از نوسانات شدید قیمتی رنج می‌برد و افرادی سودجو در این میان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و با قرار دادن نرخ‌هایی غیرواقعی سعی در آشفته‌تر کردن این شرایط دارند.

 اسدالله محمدخانی غیاثوند، نایب‌رئیس اتحادیۀ  مشاورین املاک شهرستان قزوین، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: قیمت مسکن متأثر از شرایط اقتصادی کشور است، بیشترین تأثیر تحولات اقتصادی کشور را در بازار مسکن می‌توان مشاهده کرد.

بازار آشفتۀ  کنونی مسکن نشأت گرفته از افزایش نرخ ارز، طلا و مصالح ساختمانی است. هم‌چنین زمزمه‌های افزایش قیمت حامل‌های سوختی نیز روی افزایش قیمت مسکن تأثیر به‌سزایی دارد و مردم ترجیح می‌دهند سرمایۀ  خود را به سمت بازار مسکن سوق دهند، زیرا مسکن کالایی سرمایه‌ای است که مردم به آن گرایش بالایی دارند.

از سوی دیگر، مسعود حق‌لطفی، مدیرکل سازمان راه و شهرسازی استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: زمین، ساخت، مصالح و عوارضات پروانۀ ساختمانی از مؤلفه‌های تعیین نرخ مسکن هستند. در شرایط فعلی همۀ نهاده‌های ساختمانی مانند تیرآهن، میل‌گرد، سیمان و بقیۀ  مصالح در حال افزایش قیمت هستند. از سوی دیگر، بقیۀ  هزینه‌ها در خصوص حوزۀ  ساخت‌وساز نظیر برق و آب نیز افزایش یافته است. در کنار این‌ها دستمزد کارگران و متخصصین حوزۀ  ساخت‌وساز نیز روندی صعودی داشته است. زمانی‌که این عوامل در کنار یکدیگر قرار گیرند، نتیجۀ  آن افزایش نرخ مسکن خواهد بود.

وی در ادامه تصریح می‌کند: در شرایط کنونی به‌دلیل افزایش نرخ تورم، مردم تلاش می‌کنند پول خود را تبدیل به کالاهایی سهل‌الوصول و پایدار و دارای ریسک کمتر نظیر ماشین، زمین، دلار یا طلا کنند. یکی از دلایل عمدۀ  افزایش نرخ مسکن نیز طبیعتاً نوسانات اقتصادی در سطح اقتصاد کلان کشور است که باعث می‌شود مردم به‌سمت تبدیل پول به کالاهای باارزش بروند.

این مسؤول ادامه می‌دهد: دلیل نوسان شدید قیمت مسکن، عرضۀ  کم و تقاضای زیاد در این عرصه است که این مسئله نیز به‌طور اتوماتیک باعث افزایش نرخ در این حوزه می‌شود. زمانی‌که تقاضای کاذب زیاد باشد وضعیت این‌چنین می‌شود. بر اساس آمار سال 95 در استان 45 هزار واحد خالی داریم، اما کماکان تقاضا برای خرید مسکن رو به افزایش است.

 

اپلیکیشن‌های اینترنتی، آفتی بر جان بازار مسکن

یکی از مسائلی که تأثیر بالایی بر نرخ مسکن دارد اپلیکیشن‌های اینترنتی هستند. به‌عبارت دیگر، افراد سودجو از طریق این اپلیکیشن‌ها به بازار مسکن دخل و تصرف دارند و با جابه‌جایی مداوم قیمت‌ها و بالا بردن آن، سعی در ایجاد التهاب در بازار و بدتر کردن شرایط موجود دارند.

 محمدخانی ضمن گلایه از این اپلیکیشن‌ها می‌گوید: ورود اپلیکیشن‌های اینترنتی به بازار مسکن، در این افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نیستند، زیرا اگر مردم خریدهای خود را از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی انجام دهند نرخ‌های کارشناسی شده و قیمت‌های واقعی روی مسکن گذاشته می‌شود ولی متأسفانه سایت‌های اینترنتی موجود به گرانی‌ها دامن می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: فروشندگان مسکن به بنگاه‌داران می‌گویند اگر شما ملک من را به این قیمت نفروشید یا اجاره ندهید، من به‌راحتی آن را از طریق سایت‌های اینترنتی به قیمت گران‌تر می‌فروشم یا اجاره می‌دهم. در شرایط کنونی دستمزد یک کارگر کفاف دخل و خرجش را نمی‌دهد و مردم برای این‌که پول کمیسیون بنگاه را ندهند تن به اپلیکیشن‌های اینترنتی می‌دهند.

محمدخانی از عدم کنترل نهادهای زیربط روی این سایت‌ها ابراز نگرانی می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه کنترلی روی این سایت‌ها صورت نمی‌گیرد و افراد سودجو برای این‌که مسائل مدنظرشان است اتفاق بیفتد هر چند روز پیام‌هایشان را عوض می‌کنند و قیمت‌ها را بالا می‌برند تا به مقصود خود برسند و در بازار حباب ایجاد کنند.

 

هیچ ارگانی به بنگاه‌ها قیمت نمی‌دهد

در شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد اگر ارگان یا سازمان‌های مربوطه اقدام به نرخ‌گذاری برای هر مترمربع زمین در هر منطقه کنند، شاید دست دلالان و افراد سودجو از بازار مسکن کوتاه شود و بازار به ثبات نسبی برسد، ولی گویا هیچ نهادی چنین وظیفه‌ای را به‌عهده نمی‌گیرد.

نایب‌رئیس اتحادیۀ مشاورین املاک شهرستان قزوین در این‌باره می‌گوید: ما آمادگی این را داریم که ارگان‌های زیربط، با توجه به مسائل مختلف روی ساختمان‌های مناطق مختلف قیمت‌گذاری کنند تا قیمت‌ها به ثبات برسد، ولی متأسفانه در حال حاضر چنین چیزی در استان دیده نمی‌شود. ما واقعاً مانده‌ایم در شرایط فعلی چه کنیم، زیرا حجم شکایات به ادارۀ  ما سرازیر می‌شود.

وی می‌گوید: در حال حاضر شرایط بازار مسکن به گونه‌ای است که اگر به همین ترتیب پیش برود و فکری به‌حال این بازار آشفته و نابه‌سامان نشود، قیمت مسکن پس از ماه مبارک رمضان و با تعطیلی مدارس افزایش نجومی خواهد داشت. این مشکل هم در رابطه با خرید مسکن و هم در رابطه با رهن و اجارۀ  آن صادق است.

در کنار این سخنان، حق‌لطفی نرخ‌گذاری مسکن در مناطق مختلف را کاری ناممکن می‌داند و می‌گوید: امکان نرخ‌گذاری مناطق مختلف وجود ندارد، زیرا این موضوع باعث بدتر شدن شرایط فعلی می‌شود، از سوی دیگر سازمان ما تنها در حوزۀ زمین می‌تواند ورود کند ولی بقیۀ عوامل نظیر قیمت مصالح ساختمانی، پروانه‌های ساختمانی و دستمزد کارگران ساختمانی بر عهدۀ  ما نیست. به عقیدۀ  بنده عطشی که در حال حاضر در بازار مسکن به‌وجود آمده است عطش کاذب است و مردم فقط به‌دنبال این هستند که پول خود را تبدیل به کالا کنند تا از این نوسانات در امان باشند.

مشکلات بنگاه‌داران

در این میان نه تنها مردم عادی با توجه به شرایط موجود متضرر می‌شوند، بلکه کسب‌وکار بنگاه‌داران نیز دچار رکود و کسادی می‌شود، زیرا مردم ترجیح می‌دهد علی‌رغم خطرات موجود، قراردادهای رهن و اجارۀ خود را به‌صورت دستی تنظیم کنند و خرید و فروش مسکن را نیز از طریق اپلیکیشن‌ها انجام دهند تا پول به مشاورین املاک ندهند.

محمدخانی می‌گوید: در شرایط فعلی تقاضا برای خرید مسکن زیاد است، اما فروشنده‌ای وجود ندارد، مگر این‌که کسی تحت قشار باشد که بخواهد مسکن خود را به‌فروش برساند. همکاران ما نیز در شرایطی هستند که حتی نمی‌توانند اجاره مغازه‌های خود را در بیاورند. املاکی‌ها به‌خاطر این نوسان‌های شدید قیمت مشکلات عدیده‌ای دارند. هر میزان بازار حاشیۀ  امن بالایی داشته باشد تعداد قراردادهای ما نیز بالاتر است.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه اوضاع بازار مسکن بسیار افتضاح‌تر از چیزی است که بتوان آن‌را توصیف کرد. با شعار هم چیزی درست نمی‌شود، بلکه لازم است نهادهای زیربط وارد عمل شوند. طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در بهمن 97 شاهد افزایش نرخ 91-92 درصدی در بازار مسکن بوده‌ایم، به این معنا که قیمت هر مترمربع ۲ برابر شده است و این واقعاً غیرقابل هضم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بخشی از این گرانی‌ها به خود افراد جامعه باز می‌گردد، زیرا زمانی‌که عطش خرید یک چیز در جامعه به‌وجود می‌آید و تقاضا برای کالایی افزایش می‌یابد، نرخ‌های کاذب بروز و ظهور می‌کنند و به‌اصطلاح در بازار حباب ایجاد می‌شود و نرخ اجناس و کالاها به‌صورت بی‌رویه و غیرمنطقی افزایش می‌یابد. در کنار این رفتار اشتباه ، مسؤولین نیز باید درصدد کنترل شرایط موجود به‌طرق مختلف باشند و سعی کنند شرایطی را به‌وجود آورند که بازار به وضعیت عادی و بدون حباب برگردد تا قیمت‌های کاذب و غیرواقعی از بین بروند و نرخ‌ها به ثبات برسند.

گزارش از معصومه امینی خبرنگار فارس

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول