اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کولری که کربن موجود در هوا را جذب می‌کند

محققان در پی توسعه کولری هستند که با جذب کربن موجود در هوا به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

کولری که کربن موجود در هوا را جذب می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از «earther.gizmodo»،‌ محققان در پی توسعه کولری هستند که با جذب کربن موجود در هوا به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

کولرها برای خنک کردن هوا نیاز به انرژی زیادی دارند و مصرف این انرژی باعث آزاد شدن گازهای گلخانه ای و در نتیجه گرم شدن کره زمین می‌شود؛ بنابراین ایده ساخت کولر هایی که بتوانند علاوه بر کارایی عادی خود یعنی جذب گرما، کربن موجود در هوا را نیز جذب کنند کاربردی به نظر می‌رسد.

راهکار محققان این است که دستگاه کولر با استفاده از یک فیلتر مخصوص، کربن و آب موجود در هوا را جذب کرده و آن را به سوخت هیدروکربنی تبدیل کند.

این ایده که در قالب یک مقاله در مجله «نیچر» منتشر شده، در واقع بر اساس استفاده از ریزشبکههاست که از کربن به دام افتاده توسط دستگاه کولر استفاده می‌کند. بر اساس تخمین محققان یک کولر جاذب کربن می‌تواند در یک دفتر کار 600 هزار گالن سوخت هیدروکربنی در سال تولید کند.

تکنولوژی به دام اندازی کربن همچنان در مراحل اولیه تحقیق قرار دارد اما ایده‌های مشابه زیادی برای توسعه آن داده شده است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این تکنولوژی استفاده آن از انرژی الکتریکی است که سوخت پاکی به حساب نمی‌آید؛ بنابراین برای اینکه نسبت به کربنی که تولید می شود، مقدار بیشتری را بتوان جذب کرد محققان ایده استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول