اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جمعه بازار کتاب در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود/ فعالیت 149 کتابخانه در 491 مدرسه گنبدکاووس

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس با اشاره به اینکه نیازمند عمومی کردن فضای کتابخوانی و ترغیب مردم به آن هستیم، گفت: جمعه بازار کتاب در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود.

جمعه بازار کتاب در گنبدکاووس راه‌اندازی می‌شود/ فعالیت 149 کتابخانه در 491 مدرسه گنبدکاووس

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، کتابخوانی به عنوان یکی از مولفه‌های نوین توسعه و پیشرفت در جوامع بشری و یکی از عوامل مهم گذر از بحران‌ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروزه مورد توجه عموم کشورها و جوامع فرهیخته قرار گرفته است، به شکلی که بسیاری از کارشناسان میزان مطالعه افراد در جامعه را به صورت کاملا مستقیم با کاهش مشکلات فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه‌های رفتاری مرتبط دانسته و حتی برخی پیشرفت‌های اقتصادی را نیز بی‌ارتباط با این مولفه نمی‌دانند.

کتابخانه‌های عمومی نخستین سنگر در حوزه کتابخوانی و بستری برای ارائه کتاب به مردم به ویژه نوجوانان و جوانان است و با توجه به بودجه و امکانات محدود خود تا حدودی توانسته در راستای اهداف فرهنگی کشور مبنی بر افزایش سرانه مطالعه و فراهم کردن کتابخوانی به صورت آسان و کم‌هزینه موفق عمل کند اما قطعا تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.

شهرستان گنبدکاووس در حال حاضر با چهار کتابخانه عمومی که دو کتابخانه در شهر گنبدکاووس و دو کتابخانه دیگر در شهر «اینچه‌برون» و روستای «کرند» قرار دارند نسبت به جمعیت و وسعت خود با کمبود شدید کتابخانه عمومی مواجه است و باید برای بسترسازی‌های جدید به منظور ارائه بی‌واسطه کتاب به مردم چاره‌اندیشی شود، به همین منظور جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گنبدکاووس با حضور اعضای انجمن و مسوولان شهرستانی و استانی در سالن جلسات فرمانداری گنبدکاووس برگزار شد.

* رتبه نخست گنبدکاووس در جشنواره کتابخوانی آنلاین رضوی

معاون سیاسی واجتماعی فرماندار گنبدکاووس در این جلسه با اشاره به اینکه در موضوع کتابخانه‌ها و کتابخوانی در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید تحرکات جدیدی را آغاز کنیم، افزود: در بخش نرم‌افزاری اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است ولی در بخش سخت‌افزاری به ویژه فضای فیزیکی نسبت به شهرستان گنبدکاووس کوتاهی شده است.

فرهاد شیبک با بیان اینکه گنبدکاووس در بخش آنلاین جشنواره کتابخوانی رضوی رتبه نخست کشور را کسب کرده است، افزود: این رتبه نشان از عمق علاقه مردم گنبدکاووس به کتاب و کتابخوانی و همچنین ظرفیت‌های عظیم این شهرستان در حوزه توسعه فعالیت‌های این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه نباید فضای کتابخوانی را در سطح شهرستان محدود به دو کتابخانه در شهر گنبدکاووس و دو کتابخانه در اینچه‌برون و «کرند» دانست، خاطرنشان کرد: امروز 9 دانشگاه، 149 مدرسه، کمیته امداد، آستان مقدس امامزاده و کانون فرهنگی پرورشی کودکان نیز دارای فضای کتابخانه هستند.

* شهرداری گنبدکاووس یک کتابخانه جدید می‌سازد

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس از موافقت شهرداری و شورای اسلامی شهر برای ایجاد یک کتابخانه جدید در گنبدکاووس خبر داد و گفت: براساس مکاتبه ما با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مقرر شده است تا اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان نیز یک کتابخانه استیجاری در شهرستان گنبدکاووس ایجاد کند که متاسفانه هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته و البته توافق با وزیر فرهنگ و اراد اسلامی برای ایجاد یک کتابخانه مرکزی نیز به نتیجه اجرایی نرسیده است.

شیبک با تاکید بر اینکه باید اداره کل کتابخانه‌های استان گلستان نیز در کنار شهرداری و خیرین به وسط میدان بیاید، ادامه داد: در ترکیب انجمن کتابخانه‌های شهرستان نیز نیازمند تحولاتی هستیم که حضور دانشگاهیان و نخبگان شهرستان در این ترکیب یکی از نیازمندی‌هاست.

وی با اشاره به اینکه طرح جمعه بازار کتاب در گنبدکاووس می‌تواند یک طرح اجرایی خوب و عملیاتی باشد، تصریح کرد: این طرح «استاد جاجرمی» که از نوابغ فرهنگی ما هستند باید مورد توجه مسوولان اداره کتابخانه‌های عمومی و شهرداری گنبدکاووس قرار بگیرد.

* نیازمند نهضت همدلی و همراهی در حوزه کتابخوانی هستیم

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروز در حوزه فرهنگ نیز همچون حوزه سیاست نیازمند همدلی و در کنار هم قرار گرفتن هستیم، اضافه کرد: در حوزه فرهنگ که همواره مظلوم بوده است اعتبارات نیز به شکل مظلومانه‌تری به حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی اختصاص می یابد.

دیلم با بیان اینکه در حوزه کتابخانه‌های استان باید نهضت‌های بزرگی را در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کنیم، افزود: در این مسیر تمام کار از عهده ما خارج است و باید از کمک‌های خیرین، شهرداری‌ها و مردم عزیز بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های اجرایی کتابخانه‌های عمومی بسیار بالاست و بودجه‌ها نیز به شدت محدود شده است، خاطرنشان کرد: وقتی یکی از کتابخانه‌های تعطیل می‌شود باید قبلش برای ایجاد یک کتابخانه دیگر چاره‌اندیشی شده باشد زیرا بعد از تعطیلی راه‌اندازی بسیار مشکل و سخت بوده و اگر منابع کتابخانه نیز به مرکز استان عودت داده شود بازگشت آن به شت سخت است .

* حذف پست کتابدار در مدارس نگران کننده است/  فعالیت 149 کتابخانه در 491 مدرسه گنبدکاووس

رئیس اداره آموزش و پرورش گنبدکاووس با اشاره به اینکه در گذشته همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی با آموزش و پرورش بسیار خوب بود، ادامه داد: البته این موضوع در سطح کلان دچار مشکل شده و در حال حاضر با حذف پست کتابدار کم کم به سمت حذف فضای کتابخانه‌ها در سطح مدارس هم رسیده‌ایم.

کمال‌الدین نظرنژاد با بیان اینکه در حال حاضر از میان 491 مدرسه فعال شهرستان گنبدکاووس تنها 149 مدرسه دارای کتابخانه هستند، تصریح کرد: متاسفانه این تعداد کتابخانه نیز به سمتی در حال حرکت هستند که کتابهای خود را به کتب کنکوری تغییر دهند.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند هماهنگی‌های ویژه در سطح کلان کشور میان آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی هستیم، اضافه کرد: برای فرهنگ‌سازی در حوزه کتابخوانی 72 هزار دانش آموز گنبدی جمعیت کمی نیستند و می توانند نقش بسیار بزرگی را در این حوزه ایفا کنند.

* برگزاری نهمین جشنواره رضوی در چهار موضوع

کارشناس اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر 31 انجمن کتابخوانی فعال در سطح استان گلستان فعال هستند، گفت: 14 انجمن شهرستانی، یک انجمن استانی و 15 انجمن شهری این ترکیب را تشکیل می‌دهند.

با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره رضوی برای چهارمین سال پیاپی به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شده است، افزود: این نهمین جشنواره کتاب رضوی است که بخشی از جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) محسوب می‌شود.

وی از برگزاری این جشنواره در استان گلستان همزمان با سراسر کشور در چهار موضوع و با 11 عنوان کتاب خبر داد و تاکید کرد: در سال گذشته گنبدکاووس با حضور بیش از 7 هزار و 200 نفر رتبه نخست را در این جشنواره در سطح کشور کسب کرده است.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول