اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

صادرات برق تاجیکستان به پاکستان تا سال 2020

سفیر تاجیکستان در «اسلام‌آباد» دردیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنعت «راولپندی» گفت، خواهان توسعه روابط اقتصادی- تجاری با پاکستان هستیم.

صادرات برق تاجیکستان به پاکستان تا سال 2020

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «عصمت نصرالدین» سفیر تاجیکستان در «اسلام‌آباد» در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی و صنعت راولپندی گفت: خواهان توسعه روابط اقتصادی- تجاری با پاکستان هستیم.

وی افزود: تاجیکستان آماده کمک به پاکستان است و از توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی و تجاری بین دو کشور در بخش های مختلف، از جمله انرژی های برق آبی، معدن، دارو، گردشگری، صنایع سبک، کشاورزی و سازه، حمایت می کند.

نصرالدین با اشاره به پیشینه روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی پاکستان و تاجیکستان، از تجار پاکستانی خواست دست به کار شوند و از فرصت ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: انتقال برق تاجیکستان در چارچوب پروژه انتقال انرژی آسیای مرکزی و جنوب آسیا (CASA-1000) تا سال 2020 عملیاتی و به پاکستان صادر خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی راولپندی نیز در این دیدار خواهان برقراری پروازهای مستقیم بین دوشنبه و اسلام‌آباد شد.

وی افزود: عمران خان، نخست وزیر پاکستان در ماه ژوئن سال جاری میلادی نخستین سفر خود را به این کشور آسیای مرکزی انجام خواهد داد.

پاکستان که سال‌ها از کمبود منابع انرژی رنج می‌برد خواهان تکمیل پروژه «CASA-1000 » است که برق تاجیکستان را از طریق افغانستان به این کشور انتقال می‌دهد.

طرح CASA-1000 نخستین مرحله پروژه CASAREM است که ایجاد زیرساخت‌ها و سیستم برای تجارت و انتقال حدود 1300 مگاوات نیروی برق در سال از قرقیزستان و تاجیکستان در آسیای مرکزی به افغانستان و پاکستان در جنوب آسیا را فراهم می‌کند.

پروژه CASA-1000 از سال 2007 مورد توجه قرار گرفته است و شامل ساخت خطوط انتقال برق از قرقیزستان و تاجیکستان به پاکستان از راه افغانستان است.

این طرح هر چند در چند سال گذشته مورد توجه بازیگران منطقه‌ای و کشورهای دخیل در اجرای طرح بوده اما با توجه به بزرگی و پیوند آن با طرح‌های هیدروپلتیکی تاجیکستان و قرقیزستان، نوع وجود امنیت در افغانستان و پاکستان و نگاه بازیگران بین‌المللی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول