اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رحمان: داعش با تجمع در افغانستان دنبال بی‌ثبات کردن آسیای مرکزی است

رئیس جمهور تاجیکستان گفت: برخی گروه‌های تروریستی از جمله داعش که در درگیری‌های سوریه و عراق شرکت و تجربه دارند با اهداف خاص به قلمرو افغانستان منتقل و قصد بی ثبات کردن منطقه با استفاده از اشکال و روش‌های جدید را دارند.

رحمان: داعش با تجمع در افغانستان دنبال بی‌ثبات کردن آسیای مرکزی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در کنفرانس «همکاری بین المللی و منطقه ای در زمینه مبارزه با تروریسم و منابع تامین مالی» در شهر دوشنبه گفت: امروز میلیون ها نفر در نقاط مختلف جهان با تهدید جنگ و بی ثباتی مواجه هستند و تروریسم و افراط‌گرایی به عنوان مظاهر این پدیده های مخرب منجر به پیامدهای منفی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی شده است.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود: در حال حاضر بر اثر فعالیت نیروهای تروریستی و افراطی پایه های امنیت بین الملل مختل و در مناطق مختلف جهان وضعیت ناپایدار و تهدیدات بزرکی برای زندگی و رفاه مردم عادی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر مبارزه مسلحانه با تروریسم همچنین باید بر حل و فصل مشکلات اجتماعی و اقتصادی که عدم حل آن در برخی موارد می تواند علت اصلی رادیکالیسم باشد، توجه شود.

رئیس جمهور تاجیکستان عنوان کرد: در این راستا، ایجاد روابط موثر از جمله از طریق ارائه کمک های مالی و فنی به کشور های آسیب پذیر برای مبارزه با تروریسم، از جمله اقدامات مفید می‌باشد.

وی گفت: اگر به آسیای مرکزی نظر کنید، باید گفت که گروه های افراطی و رادیکال برای کشورهای این منطقه به طور جدی تهدید محسوب می‌شوند.

رحمان افزود: گروههای افراطی و رادیکال اهداف خود را زیر شعارهای مذهبی پنهان و تحت پرچم مبارزه با بی عدالتی اجتماعی به دنبال تغییر ساختار کشورهای منطقه هستند و از تمام ابزارها برای تصرف قدرت سیاسی استفاده می کنند.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه بر ضرورت عدم اعمال استانداردهای دوگانه در قبال گروه‌های تروریستی و افراط‌گرایی تاکید کرد و گفت: تروریست ها را نباید به خودی و بیگانه، خوب و بد تقسیم بندی کرد.

وی با اشاره به تلاش های کشورش برای جلوگیری از جلب شهروندان خود به صفوف گروههای تروریستی گفت: بنابر قوانین تاجیکستان افرادی که به طور داوطلبانه از شرکت در درگیری های مسلحانه در قلمرو کشورهای خارجی دست بردارند و به کشور بازگردند عفو می شوند.

رحمان با بیان این که همزمان برای بازگشت آنها به زندگی عادی تلاش می‌کنیم، گفت: طی سال های اخیر بیش از 300 شهروند تاجیک که با هدف پیوستن به داعش این کشور را ترک کرده بودند، بازگشتند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برخی گروه‌های تروریستی از جمله داعش که در درگیری‌های سوریه و عراق شرکت و تجربه دارند با اهداف خاصی به قلمرو افغانستان منتقل و قصد بی ثبات کردن منطقه با استفاده از اشکال و روش‌های جدید را دارند.

رحمان افزود: در این شرایط ما تمام اقدامات لازم برای حفظ ثبات در این منطقه را انجام داده و با این هدف و با در نظر گرفتن اهمیت برقراری صلح و ثبات در افغانستان برای تمام منطقه، تاجیکستان به طور کامل از اقدامات مناسب و تلاش های دولت این کشور و جامعه جهانی در این زمینه حمایت می‌کند.

وی گفت: تاجیکستان همچنان به تلاش های خود در این زمینه از جمله ارائه کمک های لازم برای توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور ادامه خواهد داد و از تمام طرف های ذینفع دعوت می‌کنیم تا تلاش های سازنده مشترک را برای یافتن راه حل های صلح آمیز برای حل مشکل افغانستان، دو برابر کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول