اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ویدئوی جنجالی دولت راستگرای اتریش را ساقط کرد

انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد معاون دولت اتریش از طرف‌های خارجی کمک مالی طلب می‌کند، به استعفای این سیاستمدار و اعلام برگزاری انتخابات پیش از موعد منجر شده است.

ویدئوی جنجالی دولت راستگرای اتریش را ساقط کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شنبه شب یک روز پس از آنکه انتشار ویدئویی از زد و بند مالی معاون صدراعظم اتریش به استعفای این سیاستمدار راستگرا منجر شد، «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش با اعلام فروپاشی کابینه ائتلافی، از رئیس‌جمهور این کشور خواست «هرچه زودتر» انتخابات پیش از موعد برگزار کند.

روز جمعه پایگاه اینترنتی دو روزنامه آلمانی «اشپیگل» و «زود دویچه» ویدئویی منتشر کردند که نشان می‌داد «هاینس کریستین اشتراخه» معاون صدراعظم و رهبر حزب راستگرای افراطی «آزادی» در سال ۲۰۱۷ با زنی که ادعا شده تبعه روسیه است، دیدار کرده و از وی خواسته در انتخابات از حزب متبوع او حمایت مالی کند. رسانه‌ها این زن را به ارتباط با دولت روسیه متهم و ادعا کرده‌اند که سرمایه‌ای که او قصد داشته وارد اتریش کند، پول سیاه و حاصل پولشویی و فعالیت‌های غیرقانونی بوده است.

با انتشار این ویدئو جنجال گسترده‌ای در اتریش به راه افتاد و نهایتا اشتراخه امروز از معاونت دولت و همچنین ریاست حزب آزادی کناره‌گیری کرد. (جزئیات بیشتر)

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، در پی انتشار این ویدئو و استعفای اشتراخه، کورتس با حضور در یک نشست خبری مملوء از خبرنگاران در وین پایتخت اتریش، با بیان اینکه «دیگر کافی است»، گفت از رئیس‌جمهور خواسته در اسرع وقت انتخابات برگزار کند.

دولت ائتلافی اتریش به ریاست کورتس از هفته‌ها پیش از سوی احزاب معارض به ارتباط با روسیه و حمایت از گروه‌های راستگرای افراطی متهم بود و انتشار ویدئوی اخیر ضربه آخر به این ائتلاف تحت فشار بود.

در چند سال اخیر همزمان با ورود موج مهاجران از سوریه و کشورهای آفریقایی به اروپا، احزاب راستگرای افراطی و بیگانه‌ستیز یکی پس از دیگری در کشورهای اروپایی به قدرت می‌رسند و همین امر موجب نگرانی مقام‌های اتحادیه اروپا شده است. روز شنبه «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان از حامیان احزاب لیبرال خواست برای مقابله با احزاب راستگرا که به همسویی با روسیه نیز متهم هستند، به پاخیزند.

اتریش از جمله کشورهایی است که به همگرایی با روسیه و ارتباط مخفی با مسکو متهم شده و حتی به نوشته نیویورک‌تایمز بسیاری از کشورهای اروپایی از بیم درز اطلاعات به روسیه، همکاری‌های اطلاعاتی با وین را متوقف کرده‌اند.

کورتس ۳۲ ساله که خود رهبری حزب راستگرای خلق اتریش را بر عهده دارد، در سال ۲۰۱۷ به صدراعظمی رسید و به جوان‌ترین رهبر اتحادیه اروپا بدل شد. حالا دو سال پس از تشکیل دولت ائتلافی به صدارت کورتس، خروج حزب آزادی از کابینه عملا اکثریت پارلمانی را از دولت گرفته و موجب سقوط کابینه شده است. از همین رو اتریش باید به زودی برای تشکیل دولتی تازه انتخابات جدید برگزار کند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول