اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

پیگیری اعتبار برای اصلاح بنای تاریخی شاتر گنبد مازندران

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: شاتر گنبد ساری که در روند بازسازی سال گذشته به‌دلیل سیمان‌کاری از حالت باستانی خارج شد درحال پیگیری هستیم تا اصلاح این بنای تاریخی در دستور کار قرار گیرد.

پیگیری اعتبار برای اصلاح بنای تاریخی شاتر گنبد مازندران

خبرگزاری فارس مازندران؛ مجله فارس پلاس|بنای به نام شاطر گنبد در روستای بالادزا بخش مرکزی شهرستان ساری مربوط به شده 9 هجری قمری واقع شده و این اثر در تاریخ 27 مرداد 1364 با شماره ثبت 1670 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بازسازی شاطر گنبد به صورت سیمان کاری در دستور کار قرار گرفت که این رویه این اثر را از حالت تاریخی و باستانی خارج می‌کند.

خبرگزاری فارس طی هفته گذشته گزارشی از روند بازسازی بنای شاطر گنبد کار کرده است که این گزارش مورد استقبال مخاطبان این رسانه قرار گرفته است.


همچنین نبود تابلوی راهنمایی برای مسافران از دیگر مشکلات این بنای تاریخی است که این روزها با سرسبز شدن درخت‌های انار و انجیر که در سقف این بنا رشد کرده‌اند جلوه خواص دیگری به این بنای تاریخی داده‌اند.

 هفته میراث فرهنگی از روز گذشته آغاز شده و تا سوم خرداد ماه امسال ادامه خواهد داشت که در این هفته برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار دارد.

اهمیت میراث فرهنگی بر هیچ کسی پوشیده نیست و انسان را به تاریخ برمی‌گردادند و در واقع هویت ما محسوب می‌شود اما موضوع مهم در مازندران با توجه به شرایط خاص و رطوبت بحث بازسازی و بهسازی بناهای تاریحی به‌صورت مستمر باید در دستور کار قرار گیرد که معمولا تحت تاثیر مسائل اعتباری کم‌رنگ می‌شود.

سعی می‌شود با کمترین اعتبار بازسازی بناهای تاریخی صورت گیرد که به‌عنوان نمونه بنای تاریخی شاتر گنبد در ساری به‌دلیل سیمان کاری بنا را از حالت باستانی خارج کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شاتر گنبد در روستای بالادزا بخش مرکزی شهرستان ساری واقع شده که قدمت آن به سده 9 هجری قمری برمی‌گردد.

مهدی ایزدی افزود: بازسازی شاتر گنبد در سال گذشته به‌صورت سیمان‌کاری در دستور کار قرار گرفت که این رویه این اثر را از حالت تاریخی و باستانی خارج کرده است.

وی بیان کرد: در این زمینه بحث اصلاح این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: در حال پیگیری بحث اعتبارات هستیم تا بحث اصلاح این بنا در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش فارس، این اثر در تاریخ 27 مرداد 1364 با شماره ثبت 1670 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که امیدواریم در طول تاریخ همواره ماندگار باشد و در اختیار آیندگان قرار گیرد.

انتهای پیام/86034/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول