اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دستور رئیس جمهور قرقیزستان برای جذب ناظر و شریک به سازمان‌ پیمان امنیت جمعی

رئیس جمهور قرقیزستان در نشست شورای پارلمانی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی دستور تسریع در فرایند تصویب قوانین مربوط به جذب ناظران و شرکای این سازمان را داد.

دستور رئیس جمهور قرقیزستان برای جذب ناظر و شریک به سازمان‌ پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سورانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور قرقیزستان در مراسم افتتاحیه نشست شورای پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست تسریع در فرایند ایجاد فهرست مشترک سازمان‌های تروریستی را ارائه داد.

وی گفت: تحولات اخیر در سراسر جهان از لزوم تقویت مشارکت در تمام سطوح خبر می‌دهد که در این راستا تعامل بین المللی و نظامی- تجهیزاتی توسط شورای پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی بسیار مهم است.

جین‌بیک‌اف تصریح کرد: تقریب قانون‌های کشورهای منطقه در چارچوب مبارزه مؤثر با چالش‌های معاصر لازم است و برای سازگاری مسائل حقوقی کشورهای عضو سازمان مذکور تلاش‌های زیادی شکل گرفت.

رئیس جمهور قرقیزستان ادامه داد: بنابراین نقش شورای پارلمانی بزرگ است که از طریق فعالیت این ارگان قوانین کشورهای عضو سازمان در حوزه دفاع و امنیت شبیه‌سازی شدند.

وی افزود: قرقیزستان به عنوان رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 2019 حکم تسریع پروسه تصویب قانون مربوط به ایجاد فهرست واحد سازمان‌های تروریستی در سطح ملی را می‌دهد.

جین‌بیک‌اف خاطر نشان کرد: همچنین اعضای سازمان باید به تصویب قانون دریافت ناظر در سازمان پیمان امنیت جمعی سرعت ببخشند زیرا این موضوع به فعالیت مؤثر سازمان کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: اعتماد دارم که جذب ناظران و شرکای جدید به سازمان مذکور بر تقویت آن اثر مثبت خواهد گذاشت.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول