اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

آموزش عالی در هفته ای که گذشت/ از دستگیری دانشمند ایرانی در امریکا تا اخبار دکتری

هفته گذشته، اخبار مهمی در حوزه آموزش عالی نظیر بازداشت دانشمند ایرانی در امریکا که جزء مهمترین و پربازدیدترین خبرهای رسانه ها بود تا اعلام اسامی پذیرفته شدگان حد نصاب دکتری منتشر شد.

آموزش عالی در هفته ای که گذشت/ از دستگیری دانشمند ایرانی در امریکا تا اخبار دکتری

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هفته گذشته، اخبار مهمی در حوزه آموزش عالی نظیر بازداشت دانشمند ایرانی در امریکا که جزء مهمترین و پربازدیدترین خبرهای رسانه ها بود تا اعلام اسامی پذیرفته شدگان حد نصاب دکتری منتشر شد.در این گزارش به مرور آنچه درهفته گذشته بر آموزش عالی گذشت؛ می‌پردازیم.

همه چیز درباره ارز دانشجویی از زبان رئیس سازمان امور دانشجویان

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره تخصیص ارز دانشجویی توضیح داد: ارز دانشجویی بر اساس بخش‌نامه بانک مرکزی به دانشجویان تخصیص داده می‌شود. به محض صدور بخش‌نامه بانک مرکزی ،مشابه ۶ ماهه دوم سال گذشته مبالغ ارز دانشجویی پرداخت می‌شود.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: پس از ابلاغ بخش‌نامه بانک مرکزی روند ثبت‌نام دانشجویان انجام می‌شود و بلافاصله با انجام سلسله مراتب اداری مبالغ ارز دانشجویی به آنها داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم‌گیری‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزان ارز دانشجویی که به هر دانشجو تعلق می‌گیرد، با ۶ ماهه دوم سال ۹۷ هیچ مغایرتی ندارد و تغییر نکرده است.

همچنین،اطلاعیه ای بر روی سایت سازمان امور دانشجویان قرار گرفت که حاکی از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی و شفاف سازی درباره پرداخت ارز دانشجویی است. بر اساس این اطلاعیه، روند و ضوابط پرداخت ارز براساس بخشنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و تامین و پرداخت ارز دانشجویی (اعم از مقرری و شهریه) به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز( ETS)صورت می گیرد.

تمام دانشجویان شاغل به تحصیل واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی می توانند، مشابه 6 ماهه دوم سال 97 از تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه، فرم‌های لازم به همراه مدارک مورد نیاز را تکمیل و در سامانه سجادبه آدرسportal.saorg.irبارگذاری کنند.

در این اطلاعیه قید شده است که سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، روند و ضوابط پرداخت ارز براساس بخشنامه های بانک مرکزی است.

همچنین، پرداخت ارز دانشجویی  اعم از مقرری و شهریه به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) می باشد.

اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب دکتری اعلام شد

آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها جمعه سوم اسفند ۹۷ در ۷ گروه و ۲۴۵ کدرشته امتحانی، ۵۸ شهرستان و ۱۰۴ حوزه امتحانی برگزار شد.

اسامی معرفی شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی) همراه با برنامه زمانی مراجعه به دانشگاه‌های مجری دوره دکتری بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

براین اساس، از تعداد ۱۰۸ هزار و ۸۹۹ داوطلب انتخاب رشته کننده تعداد ۴۷ هزار و ۶۴۸ داوطلب در کدرشته محل‌های انتخابی دارای حد نصاب علمی لازم هستند، تمام داوطلبانی که در کدرشته محل‌های انتخابی خود دارای حد نصاب علمی لازم هستند ضرورت دارد در مرحله دوم (مرحله ارزیابی تخصصی) که جزئیات آن در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود با همراه داشتن مدارک لازم به هر یک از مؤسسات مربوط مراجعه و در آن شرکت کنند.

بر اساس برنامه زمانی برخی از دانشگاه‌ها مرحله ارزیابی تخصصی ممکن است در ماه مبارک رمضان برگزار شود و در مواردی امکان تغییر آن وجود دارد از همین رو داوطلبان حتماً قبل از مراجعه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مربوطه به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه یا مؤسسه مراجعه کنند.

 ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها (به جز ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی) تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۷ نفر است.

دانشمند ایرانی ۸ ماه در زندان‌ آمریکا به سر می‌برد/ علت دستگیری مشکوک است

یعقوب فتح‌اللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: علت دستگیری دانشمند ایرانی دانشگاه تربیت مدرس که 8 ماه پیش در هواپیما توسط پلیس FBIدستگیر شده، هنوز از سوی مقامات آمریکایی اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه این استاد دانشگاه در نیمه مهر ماه سال 97 دستگیر شد، گفت: استاد «مسعود سلیمانی» که جزء دانشمندان برتر یک درصد جهان شناخته می‌شود، در 15 مهر ماه 97 برای تحقیقات در قالب یک فرصت مطالعاتی به بیمارستان مایو کلینیک آمریکا دعوت شد اما قبل از ورود به خاک کشور آمریکا در هواپیما و به علت نامعلومی توسط پلیس FBI دستگیر شد.

وی افزود‌: این دانشمند ایرانی که در رشته خون شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کرد توسط موسسه آمریکایی به نام «مایوکلینیک» آمریکا برای انجام تحقیقات تخصصی دعوت  شد و اکنون 8 ماه از دستگیری این دانشمند ایرانی می‌گذرد اما هیچ گزارش رسمی از سوی دولت آمریکا اعلام نشده است.

فتح‌اللهی اضافه کرد: به تازگی شبکه بی‌بی‌سی بعد از گذشت 8 ماه از دستگیری این دانشمند ایرانی گزارش بازداشت او را در رسانه‌های خود پخش می‌کند که این کار مشکوک بوده و باید از سوی مقامات رسمی پیگیری شود.

معاون پژوهش و  فناوری دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در طی این 8 ماه؛ 2 تا 3 مرتبه دادگاه رسیدگی به این پرونده به تعویق افتاده و این در حالی است که بی‌گناهی استاد سلیمانی از سوی وکلا بارها اعلام شده است اما پیگیری‌های آنان هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است. از طرفی به این نکته باید اشاره کنم که تاکنون نزدیک به 70 هزار دلار از سوی خانواده این دانشمند ایرانی و دانشگاه برای پیگیری پرونده این دانشمند به وکلا داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو نفر از دانشجویان مقطع دکترای استاد مسعود سلیمانی که مقیم کشور آمریکا بودند نیز از سوی پلیس FBI دستگیر شدند اما در حال حاضر به قید وثیقه آزاد هستند.

فتح‌اللهی در پایان گفت: در حال حاضر نزدیک به 8 ماه است که این دانشمند ایرانی همچنان در زندان است و تاکنون هیچ گزارش رسمی از سوی دولت آمریکا مبنی بر دستگیری دانشمند ایرانی اعلام نشده است.

دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کنید

دو هزار نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاهی کشور با تشکیل کمپین حمایت از مسعود سلیمانی و جمع آوری امضا الکترونیک ، خواهان آزادی این دانشمند بزرگ سلول های بنیادی کشور با حمایت وزارت خارجه، علوم و بهداشت کشور شدند.

پیگیری‌های وزارت علوم برای آزادی استاد ایرانی/ نتیجه را باید وزارت امور خارجه اعلام کند

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره استاد ایرانی که بیش از ۸ ماه در امریکا بازداشت شده است، توضیح داد: از زمان بازداشت این استاد، پیگیری‌های وزارت علوم برای مشخص شدن ماجرا آغاز شد اما به دلیل حساسیت این موضوع در ابعاد سیاست خارجی، پیگیری آن به وزارت امورخارجه داده شد.

وی افزود: بیش از ۷ ماه است که هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هم وزارت امور خارجه برای آزادی این استاد ایرانی تلاش می‌کنند و رایزنی‌هایی نیز انجام شده است.

 قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل درپایان تأکید کرد: تلاش‌هایی برای آزادی این شخص انجام شده اما وزارت امور خارجه باید آن را اعلام کند.

رشته‌محل‌های جدید دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها اعلام شد

سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور اصلاحات و اعلام رشته محل‌های جدید صرفاً براساس سوابق تحصیلی برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مرحله پذیرش سراسری برای مهر ماه سال 1398 را اعلام کرد.

براین اساس، آن دسته از داوطلبانی که قبلاً ثبت‌نام و انتخاب رشته خود را تکمیل و کدرهگیری دریافت کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند برای ویرایش کدرشته محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه تقاضای برخی از موسسات آموزش عالی برای اعلام رشته‌های جدید، از سوی دفتر گسترش آموزش عالی در دست بررسی است، بنابراین جداول کدرشته محل‌های جدید آن موسسات به عنوان اصلاحات سری دوم، همزمان با شروع انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1398 (رشته‌های با آزمون)، در دهه سوم مرداد ماه منتشر می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مشاهده آن رشته‌محل‌ها در صورت تمایل برای ویرایش مجدد رشته‌های انتخابی خود در آن مقطع زمانی اقدام کنند.

سازمان سنجش: زمان کنکور۹۸ تغییر نمی‌کند

سازمان سنجش آموزش کشور در این اطلاعیه اعلام کرد: «ضمن ابراز تأسف و اعلام همدردی با هموطنان عزیز که در اثر جاری شدن سیل اخیر در بخش‌هایی از شهرها و استان‌های کشور دچار آسیب شده اند به اطلاع عموم داوطلبان می‌رساند تعویق زمان برگزاری آزمون با توجه به بررسی‌های انجام گرفته در شورای سنجش و پذیرش دانشجو و دلایل مشروحه ذیل امکان پذیر نیست.آزمون سراسری دارای یک فرآیند طولانی مدت بوده که بخش کوچکی از آن نرم افزاری و بخش اعظم آن عملیات فیزیکی و میدانی (مستلزم حضور داوطلبان واجد شرایط) است.

در این اطلاعیه آمده است: «به عنوان مثال بعد از برگزاری آزمون حدود بیست روز برای جمع‌آوری پاسخنامه‌ها از کل کشور، تصحیح اوراق، استخراج نتایج و اعلام نتایج اولیه زمان لازم است که در دهه اول مرداد معمولاً این نتایج اعلام می‌شود، پس از آن فرآیند انتخاب رشته آغاز می‌شود که این فرایند نیز بیست روز به طول می‌انجامد.بعد از این مرحله لازم است فهرست اسامی متقاضیان دانشگاه فرهنگیان و یا سایر رشته‌های خاص که دارای مصاحبه و گزینش هستند استخراج و اعلام شود.»

در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است:«همچنین برگزاری و تصحیح اوراق آزمون عملی برخی از رشته‌های دانشگاهی از قبیل نقاشی، ارتباط تصویری، موسیقی و … باید انجام پذیرد که این امور نیز ۲۰ تا ۲۵ روز زمان می‌برد و با طی این فرایند، نتایج نهایی هر ساله پایان شهریورماه اعلام می‌شود که در این شرایط نیز همواره شروع ترم تحصیلی دانشجویان جدیدالورود با تأخیر حداقل یک تا دو هفته‌ای مواجه است.لذا در صورت تعویق به هر میزان در زمان برگزاری، در مقایسه با برنامه زمانی فعلی، اعلام نتایج نیز با همان میزان با تأخیر مواجه و شروع تحصیل این دانشجویان را در ترم اول با مشکل روبرو و مسائل و مشکلات غیرقابل جبران در مدیریت آموزشی خدمات دانشجویی و… برای دانشگاه‌ها ایجاد خواهد کرد.»

در ادامه عنوان شده است:«تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری با توجه به فشردگی آزمون‌ها در تابستان باعث تغییر در سایر آزمون‌ها از قبیل کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، آزمون فنی و حرفه‌ای و … که قرار است در مرداد و شهریورماه برگزار شود که قطعاً این تغییرات آشفتگی و مشکلات زیادی را برای سازمان، دانشگاه‌ها و داوطلبان این آزمون‌ها به دنبال خواهد داشت.با توجه به اینکه برنامه زمانی آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از یکسال قبل اطلاع رسانی شده و داوطلبان با توجه به وضعیت زندگی، شغل و تحصیل خود برنامه ریزی کرده اند تغییر آزمون باعث اعتراض‌های اکثریت داوطلبان خواهد شد.وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور پیگیر جدی ارائه تسهیلات لازم برای داوطلبان آسیب دیده مستقیم از حوادث اخیر از مراکز ذیصلاح است که به محض حصول نتیجه به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.»

در پایان این اطلاعیه آمده است:«از داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ درخواست می‌شود جهت کسب هرگونه خبر و اطلاعات لازم در زمینه برگزاری آزمون سراسری صرفاً به اطلاعیه‌های سازمان سنجش آموزش کشور که از طریق سایت این سازمان و هفته نامه پیک سنجش انتشار می‌یابد مراجعه کنند.»

ثبت‌نام آزمون EPT و فراگیر مهارت‌های عربی دانشگاه آزاد آغاز شد

 ثبت‌نام آزمون EPT و آزمون فراگیر مهارت‌های عربی خرداد ماه 98 دانشگاه آزاد اسلامی از روز چهارشنبه 1 خردادماه آغاز و تا ساعت 24 سه شنبه 21 خرداد ادامه دارد.

آزمون‌های مربوطه در روز جمعه 31 خردادماه 98 به طور همزمان در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، کرج، کرمان،کرمانشاه، ساری برگزار می‌شود، زمان دریافت کارت ورود به جلسه از روز چهارشنبه 29 خرداد ماه است.

تمامی دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در صورت تمایل با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش به نشانیenglish.iau.ac.ir/ept برای ثبت نام اقدام و همچنین از منابع و بودجه بندی سوالات این آزمون‌ها آگاهی یابند.

شایان ذکر است، به دلیل برگزاری همزمان آزمون EPT و آزمون فراگیر مهارت‌های عربی هر داوطلب مجاز به ثبت نام در یکی از آزمون‌های مذکور است و شرکت همزمان در دو آزمون فوق امکان پذیر نیست.

بیش از ۴۳ درصد داوطلبان مجاز دکتری حدنصاب علمی را کسب کردند

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها جمعه سوم اسفند ۹۷ در ۷ گروه و ۲۴۵ کدرشته امتحانی، ۵۸ شهرستان و ۱۰۴ حوزه امتحانی برگزار شد.

وی گفت: از تعداد ۱۰۸ هزار و ۸۹۹ داوطلب انتخاب رشته کننده تعداد ۴۷ هزار و ۶۴۸ داوطلب در کدرشته محل‌های انتخابی دارای حد نصاب علمی لازم هستند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۶۵۱ نفر زن و ۲۷ هزار و ۹۹۷ نفر مرد هستند، به عبارت دیگر ۴۳.۷۵ درصد از داوطلبان انتخاب رشته کننده دارای حدنصاب علمی هستند.

توکلی با بیان اینکه کارنامه نتیجه انتخاب رشته کنندگان به همراه اطلاعیه سازمان سنجش از بعد از ظهر امروز چهارشنبه اول خرداد ۹۸ بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود، گفت: تمام داوطلبانی که در کدرشته محل‌های انتخابی خود دارای حد نصاب علمی لازم هستند ضرورت دارد در مرحله دوم (مرحله ارزیابی تخصصی) که جزئیات آن در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود با همراه داشتن مدارک لازم به هر یک از مؤسسات مربوط مراجعه و در آن شرکت کنند.

وی تأکید کرد: بر اساس برنامه زمانی برخی از دانشگاه‌ها مرحله ارزیابی تخصصی ممکن است در ماه مبارک رمضان برگزار شود و در مواردی امکان تغییر آن وجود دارد از همین رو داوطلبان حتماً قبل از مراجعه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مربوطه به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه یا مؤسسه مراجعه کنند.

به گفته مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۸ در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها (به جز ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی) تعداد ۱۴ هزار و ۲۷۷ نفر است.

پرتاب ماهواره «ظفر» در شهریور ماه/ 90 درصد تجهیزات ماهواره بومی است

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه ماهواره ظفر در حال نهایی شدن است، گفت: در حال حاضر ماهواره سوم این دانشگاه با نام «ظفر» به طور کامل توسط دانشمندان داخلی طراحی و ساخته شده و پس از بررسی کنترل کیفی در شهریور ماه پرتاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران جزء معدود کشورهای دارای علم ساخت ماهواره است، افزود:  90 درصد تجهیزات ساخت ماهواره ظفر تولید داخل و بومی سازی شده است به طوری که در 10 سال گذشته، دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از سه دانشگاهی بوده که در زمینه ماهواره و فناوری فضایی فعالیت داشته است.

ذاکری با تاکید بر اینکه این ماهواره ،کاربرد عمومی دارد، ادامه داد: ماهواره ظفر در ابعاد 70 در 70 برای دیتاگیری به فضا ارسال شده و اطلاعات خود را به زمین می فرستد که در این رابطه می توان گفت یکی از کارکردهای علم ماهواره در بخش علوم کشاورزی است که می توان نقاط حاصل خیز را برای کشت محصولات مختلف شناسایی و استفاده کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول