اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مشکل کمبود دلار نداریم، مشکل ما مدیریت آن است

یک پژوهشگر حوزه اقتصاد با بیان اینکه ما مشکل کمبود دلار نداریم، مشکل مدیریت دلار داریم، راه‌حل اصلی مشکلات ارزی را رونق تولید و سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

مشکل کمبود دلار نداریم، مشکل ما مدیریت آن است

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جواد اقدس‌طینت ظهر امروز در دومین نشست از سلسله نشست‌های‌علمی «مدرسه رمضانی اقتصاد» با موضوع «چالش‌های نرخ ارز در ایران» که در دانشگاه رضوی برگزار شد، گفت: مشکل کمبود دلار نداریم،  مشکل ما مدیریت دلار است، ما نمی‌توانیم دلار موجود در جامعه را کنترل کنیم.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد بیان کرد: دلار محل فساد و رانت خواری است، افزایش دلار خودش سبب تورم می‌شود و نیازمند سیاست‌های درستی است.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها در رابطه با دلار زیاد است، کنترل قیمت دلار توسط دولت تا آزادی دلار در جامعه را از راهکارهای پیش روی دولت‌ خواند که روزانه توسط برخی اعلام می‌شود و مناقشه‌ها و تحریم‌ها، تورم داخلی و خارجی، فروش نفت و قیمت آن و همچنین انتظارت جامعه را در قیمت دلار تاثیرگذار دانست و افزود: در شرایط عادی قیمت واقعی دلار تمایل دارد کاهش یابد، اما موضوعات تاثیرگذار از جمله تحریم مانع این مهم می‌شود.

 اقدس‌طینت متذکر شد: اثرات مثبت نرخ دلار هفت سال زمان می‌برد تا خودش را نشان دهد، اما اثرات منفی آن در لحظه نمایان می‌شود، بنابراین دولت‌ها هیچ انگیزه‌ای برای انجام این مهم ندارند و هیچ دولتی حاضر نمی‌شود خودش و آینده حزب‌اش را قربانی این اقدام کند.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: دو گفتمان در رابطه با نرخ ارز مطرح می‌شود، اول اینکه در زمانی که تورم داخلی داریم نرخ ارز را متناسب با تورم به‌شکل تدریجی افزایش دهید، در غیر این‌صورت آسیب می‌بینید، نظریه دوم اینکه به‌هیچ وجه نرخ ارز را افزایش ندهید که گردباد تورمی ایجاد می‌شود و به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید هیچ کدام از مزایا قابل دستیابی نیستند.

وی نظریه اول را یک نظریه ارزشی خواند که جمهوری اسلامی ایران باید از آن پیروی کند و ادامه داد: متاسفانه مسؤولان ما به‌دلایل سیاسی براساس نظریه دوم عمل می‌کنند و متاسفانه جریان‌های ارزشی بیشتر به‌دنبال گفتمان دوم هستند.

 اقدس‌طینت تاکید کرد: افزایش قیمت دلار در کشور ما همواره همزمان با بد شدن اوضاع بوده است یا تحریمی داشتیم یا سیستم حسابداری ما به‌هم ریخته ( مانند زمان دولت هاشمی که سیستم‌های حسابداری به‌هم ریخت) و این سبب می‌شود اثرات مثبت افزایش قیمت دلار قابل لمس نباشد، مانند دارویی که همیشه در زمان بیماری خورده‌ایم و چیزی از مزه آن را در ذهنمان نداریم.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: برخی اقتصاددانان برخلاف فرآیندهای واقعی استدلال می‌کنند و معتقدند، گرانی دلار هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد و هیچ تاثیر مثبتی بر تولید و اشتغال ایرانی ندارد، اشتباه بودن این استدلال برای فردی که با بازار در ارتباط بوده، کاملا بدیهی است،‌ اما برای اکثریت جامعه قابل درک نیست.

وی متذکر شد: دور بودن اقتصاددانان از کف بازار سبب غفلت آنها از این امر بدیهی می‌شود، چراکه بین واژه‌های ثبات قیمت، افزایش یا کاهش قیمت ابهام وجود دارد.

 اقدس‌طینت با بیان اینکه چنانچه همین قیمت ۱۴هزار تومانی دلار را ثابت نگه داریم در چند سال بعد با افزایش واردات کالای چینی و کاهش تولید مواجه می‌شویم، تاکید کرد: هر ۱۰ درصد افزایش نرخ دلار در حدود دو درصد و در بدترین حالت سه درصد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد.

این پژوهشگر اقتصادی راه‌حل اصلی مشکلات ارزی را رونق تولید و سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: ما  معمولا دلار مازاد داریم که باید تبدیل به‌سرمایه گذاری شود، چراکه بخش زیادی از مشکل، ریشه در تورم و بی‌انظباطی مالی دولت و قدرت اعتباری کنترل شده بانک‌ها دارد.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول