اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

سالیانه ده‌ها هزار ملکه زنبور عسل در استان بوشهر تولید می‌شود

کارشناس مسؤول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر توانسته است محل استقرار بیش از 15 ایستگاه تولید ملکه را از نقاط مختلف کشور در استان بوشهر فراهم نماید که سالانه بیش از ده‌ها هزار ملکه تولید می‌کنند.

سالیانه ده‌ها هزار ملکه زنبور عسل در استان بوشهر تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، فرید صادقی‌زاده  امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان بوشهر به دلیل پوشش گیاهی مناسب و متنوع مانند درختان کُنار و بادام کوهی، زمستان معتدل و بهار زودرس امکان 9 ماه زنبورداری درسال میسر است.

کارشناس مسؤول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: طبق نظر کارشناسان برجسته زنبور عسل کشور، استان بوشهر به دلیل شرایط اقلیمی،مناسب‌ترین استان کشور در زمینه تولید(ملکه) از نظرکمی وکیفی در زمستان و بهار است و در صورت برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌ها شرایط لازم جهت تأمین ملکه مورد نیاز کل کشور را دارد.

وی عنوان کرد: سال گذشته  528 زنبوردار بومی با ظرفیت نگهداری 55 هزار کندو در استان بوشهر  بیش از 525 تن عسل تولید کردند.

صادقی‌زاده با بیان اینکه ایستگاه‌های تولید ملکه مهاجر که غالب آن از بخش خصوصی هستند در مناطق مختلف استان اسکان داده شدند،گفت: از بین ایستگاه‌های تولید ملکه بخش دولتی می‌توان به ایستگاه طرح جامع اصلاح ملکه ایرانی ، ایستگاه اصلاح نژاد ملکه استان اصفهان و گلستان اشاره کرد.

وی بیان کرد: وجود ایستگاه تولید ملکه بومی در شهرستان جم ، برداشت هر ساله، دو عسل بهاره (چهل گیاه) در بهار و عسل کنار در پاییز، عدم رسی‌دهی عسل‌های تولیدی استان، خواص دارویی و طعم منحصر به فرد عسل‌های استان به‌خصوص عسل کنار که بازارپسندی بالایی در داخل و خارج از کشور برخوردار است، وجود کارخانه بسته‌بندی عسل، کندوسازی، موم آج‌کنی در استان، استقرار هر ساله بیش از هزار زنبوردار مهاجر با ظرفیت حدود 200 هزار کلنی از نقاط مختلف کشور، استقرار هر ساله طرح ملی جامع اصلاح نژاد ملکه ایرانی در استان، بعضی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های زنبورداری استان می‌باشد.

کارشناس مسؤول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: 30 اردیبهشت ماه  روز جهانی زنبورعسل زمانی مناسب برای شناساندن اهمیت حفظ حیات این حشره به عنوان یکی از برترین مخلوقات، به جوامع بشری است.

وی افزود: هدف از این نام‌گذاری معرفی زنبور عسل و نقش آن در امنیت غذایی بشر و جلوگیری از خطراتی است که حیات این حشره را به مخاطره می‌اندازد.

صادقی‌زاده خاطرنشان کرد: زندگی و بقای هر موجود با مرگ موجود یا موجودات دیگر همراه است اما زنبور عسل تنها موجودی است که تغذیه‌اش نه تنها کوچکترین آسیبی به هیچ موجودی وارد نمی‌کند  بلکه حیات جدیدی به هزاران موجود می‌بخشد و به طورکلی راه و روش زندگی زنبور عسل از همه موجودات عالم ممتاز و متمایز است و به یقین زنبور عسل یکی از معجزات و معماهای خلقت است.

کارشناس مسؤول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد:سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر توانسته است محل استقرار بیش از 15 ایستگاه تولید ملکه را از نقاط مختلف کشور در استان بوشهر فراهم نماید که سالانه بیش از ده‌ها هزار فروند ملکه تولید می‌کنند.

وی اظهار کرد: نقش عظیم زنبور عسل در حفظ فلور گیاهی جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست و همچنین افزایش محصولات کشاورزی می‌باشد و با گرده‌افشانی گیاهان و افزایش کمی و کیفی محصولات کشارزی، بیشترین استفاده را به انسان می‌رساند.

این مسؤول گفت: زنبور عسل به واسطه تولید محصولاتی مثل عسل، موم، بره موم، ژله رویال، و زهر در صنعت زنبورداری و بسیاری از صنایع دیگر مثل صنایع داروسازی، آرایشی، شمع‌سازی، نساجی، کاغذسازی، چرم‌سازی و... نقش دارد و با اشتغال‌زایی دربخش‌های مربوط به تولید ابزارآلات زنبورداری ،کارگاه‌های کندوسازی، کارخانه‌های بسته‌بندی عسل و کارگاه‌های آج موم، نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول