اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حجت‌الاسلام پژمانفر: آموزش‌و‌پرورش برنامه‌ای برای افزایش نشاط ندارد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش‌و‌پرورش به غیر از وظیفه اصلی خود در امر آموزش که در آن هم متاسفانه خوب عمل نمی‌کند در سایر بخش‌ها همچون پرورش و ایجاد روحیه شادی و نشاط در بین دانش‌آموزان برنامه‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام پژمانفر: آموزش‌و‌پرورش برنامه‌ای برای افزایش نشاط ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ پژمانفر ظهر امروز در جلسه واکاوی یک شادی با محوریت موضوع تحلیل‌و‌بررسی اتفاقات اخیر در مدارس کشور که در موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اموری که در فطرت و نهاد هر انسانی خداوند به ودیعه گذاشته، میل به شادی و نشاط بوده و اگر کسی بخواهد با این موضوع مخالفت کند، راه را اشتباه رفته است.

نماینده مردم مشهد‌ و‌ کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به عنوان حاکمیت مکلف هستیم نیازهای جامعه را در این زمینه کشف و شناسایی کنیم و به آن پاسخ مناسب دهیم، در غیر این صورت شاهد وقوع انواع انحرافات برای پاسخ‌دهی به این نیاز اساسی خواهیم بود.

وی افزود: سوالی که به آموزش‌و‌پرورش وارد است این موضوع بوده که چرا آموزش و پرورش این نیاز اساسی را در برنامه‌های خود درست پیش‌بینی نکرده است.

پژمانفر با بیان اینکه ما با رفتارهای سلبی و اجبار قادر به اصلاح باورهای غلط نخواهیم بود، اضافه کرد: عفاف و حجاب یک عقیده و باور است، تنها با رفتارهای سلبی و نیروی انتظامی نمی‌توان به اصلاح بی‌حجابی و سایر باورهای اشتباه در سطح جامعه رفت.

شناسایی ۴۰ راهکار قابل تعمیم برای ایجاد نشاط

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همان‌طور که موظف هستیم دانش و آموزش دانش‌آموزان را پله‌پله ارتقا دهیم، باید برای ارتقای دانش معرفتی و باورهای آنها نیز با برنامه و اصولی و گام به گام عمل کنیم.

پژمانفر یادآوری کرد: ما با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، توانسته‌ایم ۳۰ تا ۴۰ راهکار قابل تعمیم برای ایجاد نشاط و شادمانی اصولی و فراوان در مدارس را شناسایی کنیم.

آموزش‌و‌پرورش برنامه‌ای برای ایجاد و افزایش نشاط ندارد

نماینده مردم مشهد‌ و‌ کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه آموزش‌و‌پرورش به عنوان متولی اصلی امر پرورش و ایجاد روحیه نشاط در بین دانش‌آموزان برنامه منسجمی در این خصوص ندارد، خاطر‌نشان کرد: این وزارت به غیر از وظیفه اصلی خود در امر آموزش که در آن هم متاسفانه خوب عمل نمی‌کند، در سایر بخش‌ها همچون پرورش و ایجاد روحیه شادی و نشاط در بین  دانش‌آموزان برنامه‌ای ندارد و این بی‌برنامگی در مسائل پرورشی علتی می‌شود که دیگران برای ما در این حوزه به دلخواه خود برنامه‌ریزی کنند.

حجت‌الاسلام پژمانفر ادامه داد: درست است که متولی اصلی امر آموزش‌و‌پرورش بچه‌های ما وزارت آموزش‌و‌پرورش بوده، اما از نقش و وظیفه سایر نهادها و ارگان‌ها همچون خود مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی و ساید نهاد‌ها در این رابطه نباید غافل شد.

شعار امسال آموزش‌و‌پرورش «مدرسه، زندگی، نشاط، پویایی و عدالت آموزشی» است

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ما نباید با یک اتفاق ناخوشایند در یک بخش کل دستاوردهای یک سازمان را زیر سوال ببریم.

قاسم‌علی خدابنده افزود: ما از بسته‌های فرهنگی در خصوص افزایش شادی و نشاط در دانش‌آموزان استقبال می‌کنیم و آموزش‌و‌پرورش به دنبال این مهم است که به نیاز شادی دانش‌آموزان پاسخ مناسب دهد.

وی اشاره کرد: با توجه به همین هدف، شعار امسال آموزش و پرورش «مدرسه، زندگی، نشاط، پویایی و عدالت آموزشی» است و برنامه‌هایی نیز برای تحقق این هدف داریم، اما شاید کافی نبوده است. 

راهبرد اصلی آموزش‌و‌پرورش اجرای سند تحول بنیادین است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: راهبرد اصلی وزارت آموزش‌و‌پرورش اجرای متوازن سند تحول بنیادین است، اخیرا برنامه‌ای را با عنوان برنامه «ویژه مدرسه» در دست اجرا داریم که جهت‌گیری و حرکتش در حقیقت اجرایی کردن ساحت‌های 6گانه سند تحول است، به همین منظور برای هر کلاس درس ۲ ساعت از برنامه درسی ملی به برنامه‌های متنوعی برای ایجاد زمینه شادی و نشاط در دانش‌آموزان اختصاص یافته است.

رضا صابری افزود: ما برای اجرای سند تحول نیازمند تامین منابع و امکانات هستیم تا در بستری مناسب به تحقق اهداف این سند بپردازیم.

وی ادامه داد: یکی از ساحت‌هایی که در سند تحول بنیادین روی آن تاکید شده، ساحت زیباشناسی و هنری است، ما درراستای این ساحت باید بتوانیم بر‌اساس علایق و استعداد‌های دانش‌آموزان فضای رشد و بالندگی آنها را فراهم کنیم، برای حرکت به این سمت، هنرستان‌های هنری اسلامی و ایرانی را تاسیس کرده‌ایم.

تامین نیروی انسانی دغدغه اصلی آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مسائل تربیتی متغیر‌های متعددی دارد و سوال این است آیا فقط آموزش‌و‌پرورش روی مسائل فرهنگی و اخلاقی اثر می‌گذارد یا غیر از آموزش‌و‌پرورش سایر نهادها هم وجود دارند که روی این ابعاد اثرگذار هستند.

صابری ادامه داد: ما دغدغه اجرای سند تحول بنیادین را داریم، اما یک مسئله جدی ما در آموزش‌و‌پرورش تامین نیروی انسانی و تامین اعتبار برای آن است، به همین دلیل شاید به طور کامل در تحقق اهداف سند تحول بنیادین موفق نبوده‌ایم.

انتهای پیام/ 70031/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول