اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

وضعیت بازار شکر در حال عادی شدن است/برنامه‌ای برای توزیع کوپنی کالاهای اساسی نداریم

رئیس ستاد تنظیم بازار با اشاره به موجودی انبارهای شکر و واردات شکر خام گفت: با توجه به برداشت محصولات بهاره وضعیت بازار شکردر حال عادی شدن است.

وضعیت بازار شکر در حال عادی شدن است/برنامه‌ای برای توزیع کوپنی کالاهای اساسی نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس قبادی رئیس ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت،‌معدن و تجارت امروز در نشست خبری در مورد تنظیم بازار گفت: در مورد وضعیت تنظیم بازار شکر قبل از اتفاقاتی که در بازار رخ داد هشدار داده بودیم که با توجه به نزدیک شدن به شب عید و ماه رمضان باید در مورد منابع شکر اطمینان خاطر وجود داشته باشد. 

وی افزود: با توجه به وقوع سیل در فروردین ماه کارخانجات شکر مجبور شدند، درهای انبارهای خود را برای جلوگیری از نفوذ آب به انبارها ایزوگام کنند و به همین دلیل تسویه شکر در کارخانجات به تاخیر افتاد. 

قبادی با بیان اینکه اکنون مشکلات مربوط به شکر در بازار رفع شده و سوپرها شکر را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، گفت: شرایط بازار شرکت در حال عادی شدن است و حدود یک میلیون تن شکر در انبارها  و در حال واردات و همچنین در حال ترخیص از گمرکات کشور است. 

رئیس ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت،‌معدن و تجارت، اظهار داشت: همچنین با برداشت محصولات بهاری نیشکر قطعا وضعیت بازار شکر بهتر خواهد شد. 

وی در ادامه در مورد خرما بیان داشت: قیمت خرما حدود 15 تا 35 هزار تومان در بازار است البته با توجه به اینکه ما دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم نباید بدین ترتیب قیمت برای مصارف داخلی رقم بخورد. 

قبادی با اشاره به صادرات 300 هزار تنی خرما بیان داشت: برای تنظیم بازار خرما و جلوگیری از افزایش خرما پیشنهاد ممنوعیت صادرات خرما را دادیم، اما مورد تصویب واقع نشد و قرار شد که برای تنظیم بازار برای صادرات آن تعرفه قرار دهند که اخذ تصمیم در این مورد هم دیر اتفاق افتاد. 

وی با اشاره به قیمت‌های بالای صادرات خرما که حدود 50 هزار تومان است، گفت: وقتی قیمت صادرات خرما بالا باشد قطعا در داخل هم قیمتی که برای عرضه تعیین می‌شود، حدود قیمت صادراتی خواهد بود و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت خرما تا 35 هزار تومان بودیم. 

*برنامه‌ای برای توزیع کوپنی کالاهای اساسی نداریم 

معاون وزیر صنعت در ادامه درباره برنامه دولت برای توزیع کالاهای اساسی گفت: با توجه به اینکه به اندازه کافی کالای اساسی در کشور موجود است، فعلا برنامه‌ای برای توزیع کوپنی یا الکترونیکی کالاهای اساسی وجود ندارد، اما هر گاه دولت و مجلس از ما بخواهد که توزیع کالاهای اساسی به شیوه کوپنی انجام شود، کمتر از یک ماه می‌توانیم مقدمات این کار را فراهم کنیم. 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت بیان داشت: شرایط تولید کشور با توجه به بارندگی‌های اخیر بسیار خوب است و از جهت اقلام مصرفی مردم این اطمینان را می‌دهیم که کالا به اندازه کافی وجود دارد و در این زمینه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. 

* 100 میلیارد دلار گردش مالی مواد غذایی کشور

قبادی اظهار داشت: حدود 100 میلیارد دلار گردش مالی مواد غذایی کشور است که حدود10 میلیارد دلار آن از طریق واردات انجام می‌شود و 90 میلیارد آن از محل تولیدات داخل است. 

دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت کشور گفت: اقتصاد ما توان و تاب‌آوری فراوانی دارد و شرایط سخت‌تر از الان را هم می‌تواند تحمل کند و شاید در شرایطی که تولید ناخالص ما بالغ بر 420 میلیارد دلار است و علیرغم فشارها ما شرایط مطلوبی را در بازار داریم و اگر هم‌گرایی سران قوا را داشته باشیم مطمئن از این شرایط به خوبی عبور خواهیم کرد و از تحریم‌ها به عنوان یک فرصت استفاده خواهیم کرد. 

وی در مورد توزیع میوه و مرکبات گفت: برای تنظیم بازار شب عید حدود 40 روز صادرات این محصولات را ممنوع اعلام کردیم و همین باعث شد که مشکلی در این زمینه نداشته باشیم. 

* دلایل توقف واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی

قبادی در پاسخ به اینکه مبنای وزارت صنعت برای حذف ارز 4200 تومانی برای واردات برخی کالاها چه بوده است، گفت: ما باید قبول کنیم که در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار داریم و درآمدهای ارزی کشور محدود شده است و براساس این شرایط ما ناچاریم، در بعضی از جاها در مورد ارز 4200 تومانی اقداماتی را انجام دهیم که البته در مورد تغییر گروه کالایی از ارز 4200 به نیمایی تصمیمی است که در سطح کلان کشور اتخاذ می‌شود. 

وی در مورد واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی اظهار داشت: واردات گوشت مرغ و برنج، روغن خام با ارز 4200 تومانی کماکان ادامه دارد، اما در مورد بعضی از کالاها مثل گوشت باید اشاره شود که فقط 10 درصد از کل نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق واردات تامین می‌شود. 

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه به چند دلیل نمی‌توان گوشت قرمز را با ارز 4200 تومانی وارد کرد گفت: دلیل اول این است که 10 درصد وارداتی نمی‌تواند 90 درصد را تحت تاثیر قرار دهد همچنین وقتی هر کیلوگرم دام زنده و گوشت قرمز گوسفندی در کشورهای اطراف و مثلا کشور عراق  به قیمت هر کیلو  گرم 100 هزار تومان خریداری می‌شود، نمی‌توان قیمت آن را در کشورمان حدود 40 هزار تومان نگه داشت. 

قبادی اظهار داشت: ضمن اینکه تمام عوامل تولید دامداران ما با ارز آزاد است و اگر بخواهیم قیمت عرضه را برای آنها سرکوب کنیم عملا تولید کشور را نابود خواهیم کرد. 

دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: این در حالی است که افزایش قیمت گوشت قرمز موجب شده تولید کشور رونق بگیرد و براین اساس ادامه واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی به دلیل مشکلاتی که در عرضه آن وجود داشت به صلاح نبود. 

معاون بازرگانی وزارت صنعت بیان داشت: اگر گوشت قرمز وارداتی با قیمت میانگین عرضه می‌شد، مفسده انگیز بود، بنابراین در نهایت تصمیم گرفته شد تا واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی متوقف شود. 

وی بیان داشت: اکنون واردکنندگان گوشت قرمز با ارز نیمایی با حداقل سود گوشت را عرضه می‌کنند و بنابراین قیمت گوشت نیمایی با گوشت تولید داخلی تقریبا برابر است. 

قبادی اظهار داشت: در حال حاضر انگیزه واردات کم شده و این موضوع منجر به رونق تولید داخل می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد گوساله در بازار حدود 50 تا 60 هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم گوساله بین 70 تا 95 هزار تومان، است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی هم بین 80 تا 120 هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه ما گرانی را قبول داریم گفت: اما با هزینه‌های فعلی تولید دام نمی‌توان گوشت را با قیمت ارزان‌تر تولید کرد. 

معاون وزیر صنعت بیان داشت: بنابراین اگر دامدار دام‌ زنده‌اش را با قیمت زیر 40 هزار تومان بفروشد، فروش دام توجیه اقتصادی ندارد و بنابراین در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت گوشت مصرف‌کننده در حدود 80 و حتی حدود 110 تا 120 هزار تومان بسته به نوع آن خواهد رسید. 

قبادی اظهار  داشت: بررسی‌های حاکی از آن است که جمعیت دام زنده کشور از 45 میلیون راس به 60 میلیون راس افزایش پیدا کرده است.

* قرار گرفتن بذر گیاهان دارویی در گروه یک کالایی منطقی نیست

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد دلایل تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات بذر و گیاهان تزئینی گفت: تعیین گروه کالایی برخی اقلام در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و ارز دولتی برای برخی بذرها از جمله بذر گندم و کلزا اختصاص این ارز توجیه اقتصادی دارد، اما تخصیص ارز دولتی به بذر گیاهان تزئینی منطقی نیست و قطعا همین امروز ماجرای قرار گرفتن بذر گیاهان تزئینی در گروه یک کالایی را بررسی خواهم کرد. 

* بررسی قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار تا دو هفته آینده 

معاون وزیر صنعت در ادامه اظهار داشت: تولید مرغ از مرحله جوجه‌ریزی تا تولید رصد می‌شود و در حال حاضر در تولید مرغ شرایط خوبی داریم و قیمت هر کیلوگرم از این محصول هم به کمتر از 11 هزار و 500 تومان رسیده است. 

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه قرار نیست، قیمت مرغ به گونه‌ای باشد که تولید‌کننده متحمل زیان شود، گفت: براین اساس وقتی که نرخ مرغ به کمتر از قیمت مصوب می‌رسد، شرکت پشتیبانی امور دام موظف که مازاد عرضه مرغ را به قیمت 11 هزار و 500 تومان خریداری کند و در مواقع لزوم توزیع کند. 

وی بیان داشت: تاکنون بالغ بر 8 هزار تن مرغ با این شیوه خریداری و در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام نگهدرای می‌شود. 

قبادی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاوریز متولی تولید دام و طیور در کشور است، بیان داشت: ستاد تنظیم بازار هر تصمیمی که در این رابطه بگیرد، مسئولان وزارت جهاد در آن جلسه تصمیم‌گیری حضور دارند و سندیکای بخش خصوصی هم حضور دارد و اخیر معاون وزیر جهاد نامه‌ای به من نوشته و به دلیل افزایش هزینه نهاده‌ها خواسته‌اند و براساس گزارش اعلام کرده‌اند که قیمت 11 هزار و 500 تومان به تولید کننده زیان می‌رساند و من هم نامه را به سازمان حمایت برای بررسی ارسال کرده‌ام و قرار است در مورد قیمت مرغ در دو هفته دیگر در ستاد تنظیم بازار بحث و بررسی انجام شود. 

* گوشت مرغ تا پایان ماه رمضان گران نمی‌شود

وی بیان داشت: هدف اصلی ما این است که قیمت به گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده و تولید کننده زیان نبینند، البته تا پایان ماه رمضان قطعا در زمینه گوشت مرغ افزایش قیمت نخواهیم داشت. 

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد تامین نقدینگی واحدهای تولیدی بیان داشت: این کار از سوی وزیر صنعت در حال پیگیری است و توفیقاتی هم حاصل شده است. 

 قبادی بیان داشت: 60 تا 70 درصد کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود، قیمت عرضه آن در بازار براساس قیمت ارز 4200 تومانی است، به طوری که قیمت برنج وارداتی در بازار دقیقا رعایت می‌شود و حتی قیمت عرضه این محصول در بازار کمتر از قیمت مصوب است. 

* واردات 90 تن کاغذ مدارس و دانشگاه با ارز دولتی 

وی در رابطه با آخرین اقدامات در خصوص تنظیم بازار کاغذ گفت: قرار است به میزان حدود 80 تا 90 تن  کاغذ برای توزیع سیستمی بین مدارس و دانشگاه‌ها با ارز 4200 تومانی وارد شود.

قبادی همچنین در مورد واردات روغن خام اظهار داشت: روغن خام هم با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود و کاملا این محصول به جامعه هدف رسیده است. 

وی بیان داشت: قوه قضائیه در بحث واردات کالا به قیمت 4200 تومانی وارد شده و شرایط برای سوء استفاده کنندگان ناامن شده است. 

قبادی بیان داشت: جمع واردات گوشت قرمز در سال 97 خیلی بیشتر از سال 96 نبود و کمتر از 160 هزار تن بوده است.  

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول