اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پاسخ پکن به تهدیدات آمریکا؛ توانمندی چین را دست‌ کم نگیرید

سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به تهدیدات اخیر رئیس موقت پنتاگون، هشدار داد که آمریکا نباید عزم و توانمندی پکن در محافظت از حق حاکمیت خود را دست کم بگیرد.

پاسخ پکن به تهدیدات آمریکا؛ توانمندی چین را دست‌ کم نگیرید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ پکن در واکنش به اتهامات امروز (شنبه) «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تلاش چین در بی‌ثبات کردن منطقه آسیا، هشدار داد که آمریکا نباید عزم چین در محافظت از حق حاکمیت خود را دستکم بگیرد.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، در میان افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین، شاناهان، روز گذشته (جمعه) مذاکراتی را با «وی فنگه» وزیر دفاع چین برگزار کرد.

«وو قیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به اظهارات تحریک‌آمیز سرپرست پنتاگون گفت: «طرف چینی قطعاً با مجموعه اقدامات منفی آمریکا در موضوعات تایوان، مخالف است».

طبق این گزارش، اظهارات سخنگوی وزارت دفاع چین به مجموعه اقدامات اخیر واشنگتن در اعزام ناوگان دریایی خود به سمت تنگه تایوان اشاره دارد.

اواسط اردیبهشت ماه، علی‌رغم هشدارهای پکن به واشنگتن درباره تحرکات نظامی در مناطق هم‌جوار چین، ارتش آمریکا اعلام کرد دو ناوشکن موشک‌انداز این کشور در راستای «تعهد آمریکا» به عبور و مرور و دریانوردی آزاد منطقه هند-اقیانوسیه، از تنگه تایوان عبور کردند.

این مقام دفاعی چین در ادامه تصریح کرد، آمریکا نباید عزم و توانمندی چین برای محافظت از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دستکم بگیرد.

شاناهان در مقابل رؤسای دفاعی در گفت‌وگوی سالانه «شانگری-لا» در «سنگاپور»، چین را مسئول طیفی از فعالیت‌های ثبات‌زدا در آسیا معرفی کرد و بیش از پیش به تنش‌های میان دو کشور دامن زد.

وی،  ضمن تأکید بر تعهد واشگتن به منطقه آسیا، از هم‌پیمانان آسیایی آمریکا خواست تا بودجه امنیتی خود را افزایش دهند. (جزئیات بیشتر)

شاناهان در اولین سخنرانی مهم خود از زمانیکه در ماه ژانویه بعنوان سرپرست پنتاگون آغاز به فعالیت کرده است، گفت:‌«شاید بزرگترین تهدید طولانی‌مدت برای منافع حیاتی کشورها در سراسر این منطقه، از جانب بازیگرانی باشد که به دنبال تضعیف نظم بین‌المللی هستند».

وی ادامه داد: «اگر رویه چنین رفتارهایی ادامه داشته باشد، امکانات ساختگی در جهان به باجه عوارضی تبدیل می‌شود و حق حاکمیت به قلمرو قدرتمندان تبدیل می‌شود».

این گزارش در خصوص اظهارات شاناهان نوشت، که اشاره سرپرست پنتاگون ظاهراً به جزایر ساخت چین در دریای جنجالی جنوب چین است که چندین کشور ادعای مالکیت آن را دارند.

در میان افزایش تنش‌ها در منطقه اقیانوسیه که در نتیجه جنگ تجاری چین و آمریکا تشدید شده است، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین اخیراً به ارتش خود دستور داد برای جنگ احتمالی آماده باشند.

حاضران نشست سنگاپور منتظر سخنرانی وزیر دفاع سنگاپور هستند که به طور مداوم، از قلدری آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه انتقاد می‌کند.

روابط چین و آمریکا در ماههای اخیر بعد از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تعیین تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی، رو به تیرگی بیشتر رفته است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول