اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

۵۰۰ نوجوان مشهدی در مسجد جامع گوهرشاد معتکف شدند/ فرصتی برای خودسازی و مرمت دل

اینجا مسجد گوهرشاد در بارگاه منور رضوی است، شاید خود خانم گوهرشاد هم نمی‌دانست مسجدی که بنا می‌کند روزگاری میزبان پاک‌ترین بنده‌های خدا می‌شود، جمعشان ۵۰۰ نفر است، ۱۵۰ دختر و ۳۵۰ پسر، همه برگزیده‌اند، بر روی کاغذ به‌قید قرعه و در باور آن‌ها به‌ قید طلبیده شدن.

۵۰۰ نوجوان مشهدی در مسجد جامع گوهرشاد معتکف شدند/ فرصتی برای خودسازی و مرمت دل

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کمتر می‌توان آن‌ها را آرام یافت، اقتضای نوجوانی‌شان است، حلقه‌وار گردهم جمع شده‌اند، تا انتها که می‌نگری حلقه حلقه دور هم نشسته‌اند، باورش سخت اما امکان‌پذیر است، نوجوانانی که غالبا برای نخستین‌بار دور از خانواده کنار هم زندگی می‌کنند، اینقدر آرام گوش جان بسپارند، در ماه میهمانی خدا، سه روز میهمان ویژه خدایند شاید هم میزبان خدا، می‌گویند آمده‌ایم تا قلب‌هایمان را صفا دهیم و دل‌هایمان را تطهیر کنیم تا بتوانیم میزبان میهمانی به‌بزرگی خدا شویم.

اینجا مسجد گوهرشاد در بارگاه منور رضوی است، شاید خود خانم گوهرشاد هم نمی‌دانست مسجدی که بنا می‌کند روزگاری میزبان پاک‌ترین بنده‌های خدا می‌شود، جمعشان ۵۰۰ نفر است، ۱۵۰ دختر و ۳۵۰ پسر، همه برگزیده‌اند، بر روی کاغذ به‌قید قرعه و در باور آن‌ها به‌ قید طلبیده شدن.

دوباره موسسه جوانان آستان قدس رضوی بستر راه وصل را مهیا نموده است، امسال برای سومین سال پیاپی دو شبستان به آن‌ها اختصاص یافته است. شبستان نجف‌آبادی در اختیار دخترها و شبستان گرم به پسرها تعلق یافته است.

بیست و چهارمین سحر ماه مبارک رمضان را میهمان خوان حضرت بوده‌اند از همان اولین سحرگاه ذکرشان را با تسبیح‌های ساخته دست خود آغاز کردند، حلقه‌های معرفت با مربی‌های توانمند و آموزش دیده، تحلیل و بررسی کتاب من و خدا، قرائت قرآن و اجرای تئاتر بر اساس مفاهیم قرآنی فرصت معتکفین را بهینه کرده است، تقارن بهار اعتکاف با فصل امتحانات نیز سبب شده تا با برنامه‌ریزی هرچه بیشتر اوقاتشان را سپری کنند.

خلوتی فارغ از دغدغه‌های روزمره

پیش از آغاز جوانی راه وصل را مشتاقانه دنبال می‌کنند امیدشان این است که خدایشان همراه همیشگی‌شان تا پایان زیستن باشد، اگرچه سن و سالی ندارند اما افکار بلندی آن‌ها را میهمان این سفره کرده است.

فاطمه شریفی معتکف ۱۵ ساله از مدرسه عفاف است، او در پاسخ به اینکه مگر نمی‌شود در خانه با خدا خلوت کرد، می‌گوید: خلوت اینجا با خدا متفاوت است اینجا سه روز میهمان ویژه خدا هستی بدون کارهای روزمره و فارغ از دغدغه‌های زندگی، برنامه‌ریزی و مدیریت خوب در این اعتکاف فرصت‌های معتکفین را ارزشمند می‌کند.

ستاره وکیلی از مدرسه نمونه دولتی فرهنگ میهمان خدا در جوار بارگاه امام رضا(ع) است، آمده است تا معرفتش را نسبت به امام زمان(عج) بیشتر کند، می‌گوید: می‌خواهم در جوار امام رضا(ع) روحم را پاک کنم آخر اینجا حس و حال معنوی خیلی خوبی دارد چون دعوت شده آقا و سر سفره حضرت هستی.

ستاره که با دوستان مدرسه‌اش در این طرح ثبت نام کرده بود، می‌گوید: اسم هیچکداممان در نیامد، اما اتفاقی من و یکی از دوستانم تماس گرفتیم و متوجه شدیم در لیست ذخیره‌ها هستیم، با وجود خوشحالی بسیار اما دلمان نیامد به‌دوستانمان بگوییم تا مبادا دل آن‌ها بشکند، این روزها از خدا خواسته‌ام تا عبادتم خالصانه باشد اما همان روز اول حالم بد شد و قرار بود سحرگاه به منزل بروم به آقا گفتم مگر چقدر میهمان بدی بوده‌ام که می‌خواهی بیرونم کنی اما به لطف و عنایت امام رضا(ع) حالم بهتر شد و ماندم.

فاطمه اخوان معتکف ۱۷ ساله و محصل رشته انسانی از دبیرستان عاصمی است، سال دومی است که برای اعتکاف می‌آید ولی برای اولی‌بار است که در حرم معتکف می‌شود، می‌گوید برای خودسازی و مرمت دلم آمده‌ام تا اگر در مسیر زندگی‌ام به‌جاده خاکی زده‌ام به‌مسیر زندگی‌ام برگردم.

در پاسخ به‌تقارن امتحانات با اعتکاف می‌گوید: همین دیروز امتحان زبان انگلیسی داشتم. ساعت ۵ تا ۱۱ که وقت استراحت بود مطالعه کردیم و طبق احکام اعتکاف برای امتحان که اضطرار است بیرون رفتیم و بلافاصله برگشتیم، امتحان خوبی داشتم.

شمیم جامی ۱۷ ساله از مدرسه امام رضا(ع) است، می‌گوید آمده‌ام تا یاد بگیرم چطور می‌توانم در جمع باشم و اما از خلوتم حفاظت کنم.

زهره ابراهیمی از مدرسه‌ام سلمه می‌گوید اعتکاف در مسجد گوهرشاد را دوست دارم چرا که در جوار بارگاه منور رضوی به اجابت نزدیک‌تر هستیم.

معتکفین از گوشه گوشه شهر در اینجا گرد هم آمده‌اند، در ماه میهمانی و مهربانی نه تنها ظرف دل خود را محیای حضور باری تعالی می‌کنند بلکه از این رهگذر دوستان و همراهانی برای خود برمی‌گزینند که در بستر معرفت و شناخت خدا کلامی واحد دارند، آمده‌اند خود را بشناسند تا خدای خود را بیابند.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول