اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رسانه‌ها از کارخانه آب سنگین اراک بازدید می‌کنند

در راستای اطلاع رسانی در خصوص اجرای بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره کاهش برخی از تعهدات برجامی، قرار است رسانه‌های داخلی اواخر خرداد ماه از کارخانه آب سنگین اراک بازدید کنند.

رسانه‌ها از کارخانه آب سنگین اراک بازدید می‌کنند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه روند اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران در راستای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی، قرار است مدیران و سردبیران رسانه‌های داخلی 27 خرداد ماه از کارخانه آب سنگین اراک بازدید کرده و در جریان آخرین اقدامات فنی ایران قرار بگیرند.

نمایندگان رسانه‌های گروهی 30 اردیبهشت ماه نیز از مجتمع غنی سازی نطنز (شهید احمدی روشن) بازدید کرده و در جریان آخرین اقدامات فنی در این تاسیسات قرار گرفتند و در همان زمان اعلام شد که ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم 3.67 کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافت.. (بیشتر بخوانید)

 

 

 

در نشستی خبری که همان روز در مجتمع شهید احمدی‌روشن برگزار شد، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که دو هفته دیگر هم بازدید مشابهی از آب سنگین اراک انجام خواهد شد.

 

 

کمالوندی در این نشست خبری همچنین اعلام کرد: از امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت ماه) با توجه ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ و زنجیره، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس بین‌المللی ارائه شده است.

وی عنوان کرد: ظرفیت ۴ برابری پیامی برای طرف مقابل است که قابلیت افزایش بیشتر وجود دارد و دیری نخواهد بود که از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهیم کرد. چه بهتر که هرچه زودتر اگر می‌خواهند همین محدوده‌ها حفظ شود، کشورهای اروپایی اقدامات لازم را انجام دهند.(اینجا بخوانید)

 

 

به گزارش فارس،  ۱۸ اردیبهشت سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این روز برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

در این بیانیه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.(اینجا بخوانید)

براساس برجام جمهوری اسلامی ایران مقید بود تا 15 سال میزان ذخایر اورانیوم غنی شده را به 300 کیلو و ذخایر آب سنگین را به 130 تن محدود کند. در همین زمینه سید عباس عراقچی 18 اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: ایران امروز اعلام کرد دیگر به این محدودیت قائل نیست و ما دیگر هیچ محدودیتی برای میزان ذخایر خود قائل نیستیم. اینکه ذخایر به چه مراحلی می‌رسد و چه میزان افزایش می‌یابد، دست خودمان است، با توجه به ظرفیت‌های فنی، نیازها و تعاملات دیپلماتیک در عرصه عمل تصمیم می‌گیریم که با چه سرعتی مواد و ذخایر خود را افزایش دهیم.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (+) نیز روز جمعه پانزدهمین گزارش خود درباره راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231  (2015) شورای امنیت را منتشر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول