اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«مغازه خودکشی» در تئاتر شهرزاد/مهرگان میزبان «بازرس هاند واقعی» می‌شود

نمایش «مغازه خودکشی» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی سروش طاهری از ابتدای مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

«مغازه خودکشی» در تئاتر شهرزاد/مهرگان میزبان «بازرس هاند واقعی» می‌شود

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، «مغازه خودکشی» عنوان جدیدترین اثر نمایشی سروش طاهری است که به نویسندگی باقر سروش و بر اساس رمانی به همین نام نوشته ژان تولی، ترجمه احسان کرم‌ویسی و تهیه‌کنندگی سحر مختارزادگان، از ابتدای مرداد اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌کند.

پیش از این انیمیشن، نسخه صوتی و کتاب «مغازه خودکشی» ژان تولی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته بود اما اولین بار است این اثر به شکل نمایشی در ایران روی صحنه می‌رود.

مغازه خودکشی، زندگی خانواده‌ای افسرده را روایت می‌کند که در شهری خالی از امید، مغازه فروش ادوات خودکشی دارند. نمایشنامه به تم و خط اصلی رمان وفادار مانده که هجوی است تمام عیار درباره جدال مرگ و امید و البته همه اینها در قالب طنز روایت می‌شود. باقر سروش در سال‌های اخیر اقتباس‌های موفقی مانند «رویای نیمه شب تابستان» و «سرحدات لیر» را در کارنامه خود داشته است.

مدیر تولید «مغازه خودکشی» عباس شاه‌محمدزاده و طراحان آن عبارت‌اند از: سینا ییلاق‌بیگی، طراح صحنه ، مژگان عیوضی، طراح لباس،  عاطفه ابیضی، طراح چهره‌پردازی و مهدی دوایی، طراح گرافیک. 

«مغازه خودکشی» از ۱ تا ۳۱ مرداد امسال در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

*اجرای نمایش «بازرس هاند واقعی» در تماشاخانه مهرگان

تماشاخانه مهرگان از ۱۹ خرداد پذیرای «بازرس هاند واقعی» نمایشی برگرفته از کتابی به همین نام به نویسندگی تام استوپارد است که به کارگردانی شهاب بهرامی به صحنه خواهد رفت.

این نمایش داستان دو منتقد را روایت می‌کند که به تماشای یک داستان معمایی، جنایی ، پلیسی نشسته‌اند تا درباره آن مقاله‌ای بنویسند اما در حین اجراء نمایش هر دو به سمت کمدی کشیده می‌شوند و در مسیر اتفاقات نمایش قرار می‌گیرند. داستان انسانی که در زندگی دچار توهماتی ست که بزرگترین آن توهم بیگناهی است  و به دلیل همین به خود اجازه می‌دهد که هر کاری را انجام دهد. 

در این نمایش با شوخی‌های پی‌در پی و منظری هجو آویز به جهان نمایشی و در هم آمیختن مرزهای صحنه و جایگاه تماشاگران روبرو هستیم. این نمایش به تهیه کنندگی پگاه احمدی زاده قرار است از ۱۹ تا ۲۹ خرداد و به مدت ۱۰ شب در تماشاخانه مهرگان به نمایش در آید.

بازیگران نمایش به ترتیب عبارت‌اند از : سعید عظیمی، شهاب بهرامی، علی امیر خلیلی، حامد بدیعی، الهام قاسمیان، سوزان صفا نیا، کیانوش جواد اسلامی.

سایر عوامل شامل دستیار کارگردان، مجید باباخانلو؛ منشی صحنه، آلاء ناصرالدینی؛ آهنسگاز، بهنود صداقت کیش؛ طراح گریم، سپهر بهرامیان؛ سیدعلی موسوی و منصوره محمدی،‌مجری گریم؛ دوخت لباس، نیلوفر مرادی؛ گرافیست، مجید باباخانلو؛ ارسلان امانتی، ساخت تیزر؛ تدوین تیزر، حسین صمیمی؛ دستیار نور، میلاد الهی؛ طراح نور، حمید سلامی و شهاب بهرامی؛ روابط عمومی و تبلیغات، افشین حیدری.

مخاطبان برای تماشای این نمایش می‌توانند با خرید اینترنتی بلیت از سایت تیوال به تماشاخانه مهرگان به نشانی خیابان انقلاب نرسیده به پل کالج ،خیابان خارک ،بن بست اول مراجعه کنند. این نمایش از تاریخ ۱۹ تا ۲۹ خرداد از ساعت ۱۷/۳۰ و به مدت ۶۰ دقیقه پذیرای مخاطبان است.

*نمایش جدید مهدی کوشکی در کانادا

مهدى کوشکى کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر ایران در تابستان پیش رو نمایشی را در کانادا به صحنه خواهد برد.

این نمایش به دعوت کمپانى «Theart group entertainment» و با تهیه‌کنندگی حمیدرضا کمالپور و محمدرضا منصور در سه شهر تورنتو، مونترال و ونکوور اجرا خواهد شد. ژانر این نمایش کمدی-درام و مضمون آن برگرفته از دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی روز ایران است.

تمرین‌های این نمایش مدتی است آغاز شده و بازیگران این نمایش نیز از ستاره‌های سینما و تئاتر ایران هستند که به‌زودی معرفی خواهند شد. کوشکی پیش‌ از این نمایش دکلره را در کانادا اجرا کرده بود که با استقبال چشمگیری مواجه شده بود.

*نمایش کودک باید بخش اعظمی از آموزش کودکان باشد

شامگاه گذشته خانواده کانون کودک و نوجوان گردهم آمدند،. در این جمع که اولین مراسم برگزار شده در سالن بازسازی شده مهین اسکویی خانه تئاتر بود، شهرام گیل آبادی، رییس هیات مدیره خانه تئاتر ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر شهرام گیل آبادی، اعضای هیات مدیره خانه تئاتر بهزاد فراهانی و مریم کاظمی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی شهرام کرمی، بازرس خانه تئاتر مهدی قلعه، مدیر روابط عمومی خانه تئاتر بهزاد مرتضوی، دبیر سی و ششمین جشنواره کودک و نوجوان مجید قناد، احترام برومند، منصور خلج، رضا فیاضی، قطب الدین صادقی، یدالله آقا عباسی، سوسن مقصودلو، منوچهر اکبرلو، اعضای هیات مدیره کانون کودک و نوجوان و اعضای این کانون حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم بزرگداشتی برای مجید قناد به علت سال‌ها فعالیت در حوزه نمایش کودک و حمایت از تئاتر کودک برگزار شد، همچنین از مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی به علت حمایت از نمایش‌های کودک و نوجوان در تلویزیون نیز تقدیر به عمل آمد.

همچنین جوایز فرهنگسراها به شرح زیر اعلام شد: طراحی لباس:  نامزدها: روشنک کریمی برای نمایش جیک جیکو در مزرعه، شیلا نوروزی برای نمایش تپلی مغرور، مریم غلامی برای نمایش سیرک ما کو؟ برگزیده: مریم غلامی برای نمایش سیرک ما کو؟

طراحی صحنه؛ نامزدها: مسعود روستا برای نمایش شهربازی، سپیده زینلی برای نمایش پینوکیو، پارسا پولادوند برای نمایش تپلی مغرور. برگزیده: با سپاس از مجتبی مهدی؛ سپیده زینلی برای نمایش پینوکیو

موسیقی؛ نامزدها: محمدرضا غفوری برای نمایش پینوکیو، سعید برجی و مرضیه فرهادی برای نمایش سیرک ما کو؟، حامد جهانبخش برای نمایش پاهای خانم هزارپا. برگزیده: سعید برجی و مرضیه فرهادی برای نمایش سیرک ما کو؟

نویسندگی؛ مرجان مروستی برای نمایش دادگاه حیوانات، سجاد آقا بابایی و فاطمه سید طالبی برای نمایش سیرک ما کو، امین دلپذیر برای نمایش شهربازی، ندا حاجی بابایی برای نمایش پاهای خانم هزار پا. برگزیده: ندا حاجی بابایی برای نمایش پاهای خانم هزار پا

بازیگری زن؛ کاندیداها: نوشین سرکوبی برای نمایش ننه سرما و لباس بهار، نهال دل زنده برای نمایش جیک جیکو در مزرعه، فاطمه سید طالبی برای نمایش سیرک ما کو؟، شیما لطیفی برای نمایش شهربازی. برگزیده: فاطمه سید طالبی برای نمایش سیرک ما کو؟

بازیگری مرد؛ کاندیداها: مسعود پور جمشید برای نمایش های جیک جیکو در مزرعه و تپلی مغرور، پویان یزدانجو برای نمایش پینوکیو. برگزیده: مسعود پور جمشید برای نمایش تپلی مغرور

کارگردانی؛ نامزدها: سجاد آقابابایی برای نمایش سیرک ما کو، شیما لطیفی برای نمایش پینوکیو. برگزیده: سجاد آقابابایی برای نمایش سیرک ما کو

در ادامه مدیر عامل خانه تئاتر، شهرام گیل آبادی گفت: واقعیت موضوع این است که نمایش تنها قالب جدی در عالم است که سه دریچه سمعی، بصری و هیجانی را در خود دارد؛ کشورهای اسکاندیناوی از این ژانر بسیار استفاده می کنند و در ژاپن نمایشی طراحی شده که همه آنچه کودک باید یاد بگیرد در آن نوع نمایش هست و من متاسفم که در کشور ما کودک به شکل علامت تعجب وارد مدرسه می شود و به شکل نقطه خارج می شود، این یعنی پس از آموزش دیگر هیچ چیز از کودکانمان باقی نمی گذاریم و مایه تاسف است که در آموزش تنها از بخش بصری استفاده می کنیم و از یاد برده ایم که کودکان ما به سبب آسیب های جنگ دچار جهش یافتگی و بیش فعالی شده اند و نیازمند آموزش های هیجانی هستند.

گیل آبادی به اعضای کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر پیشنهاد کرد: اکنون جامعه نیازمند است تا شما جمع شوید و به همه بقبولانید که نمایش کودک باید بخش اعظمی از آموزش کودکان باشد، هر چه انجمن ها مستقل تر شوند قدرت خانه تئاتر بیشتر می شود؛ پس سعی کنید این فضا را به سمت فضای مستقل و پویا ببرید تا هم به قدرت خانه تئاتر کمک کنید و هم در توسعه کشور نقش داشته باشید.

در این مراسم همچنین یدالله آقاعباسی مدالیوم خانه تئاتر را دریافت کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول