اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

راه‌اندازی سامانه «عمران اجتماعی» برای طرح «هر مسجد یک خانه»

مسئول بسیج مساجد و محلات گفت: طرح جهاد همبستگی ملی با شعار «هر مسجد یک‌خانه» و «هرکاسب یک کالا» جهت بازسازی ۲۰ هزار منزل مسکونی مناطق سیل‌زده، در حال اجراست که برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی سامانه «عمران اجتماعی» راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی سامانه «عمران اجتماعی» برای طرح «هر مسجد یک خانه»

حجت‌الاسلام احسان رضایی مسئول بسیج مساجد و محلات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای طرح «جهاد همبستگی ملی» اظهار داشت: باتوجه به سوابق درخشان مساجد پیش از انقلاب و نقش‌آفرینی مساجد در دوران صدر اسلام  و حکومت نبوی و علوی و همچنین برگ زرین مساجد در ابتدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، در پی وقوع حادثه ناگوار سیل اخیر در کشور تصمیم بر این شد که مسجد به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های انقلاب، برای حل مشکلات و کاهش آلام مردم نقش‌آفرینی داشته باشد که در این راستا طرح جهاد همبستگی ملی با شعار «هر مسجد یک‌خانه» و «هرکاسب یک کالا» آغاز شد.

هم‌افزایی نهادهای مسجدی برای اجرای طرح «هر مسجد یک‌خانه»

وی اضافه کرد: این طرح به استان‌های مختلف کشور ابلاغ شد و رده‌های مختلف استان‌ها متولی اجرای آن شدند. در مرکز نیز هم‌افزایی میان دستگاه‌های متولی مسجد شامل سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، مدیریت حوزه‌های علمیه، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد انجام شد تا باتوجه به اینکه هر مسجد در این طرح متولی احداث یک‌خانه در مناطق سیل‌زده بود، هرکدام از این نهادها با توجه به ظرفیت و مسئولیت خود در مسجد، وارد کار شوند تا جمع‌آوری کمک‌های مردم در مسجد محقق شود.

ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی سیل‌زده‌ها توسط مساجد

رضایی با اشاره به اینکه بسیج با دولت وارد مذاکراتی شد و در نهایت توافق شد در قالب این طرح ۲۰ هزار واحد مسکونی تکمیل و احداث شود، تصریح کرد: در این توافق آمده است که علاوه بر تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، دولت برای ساخت هر واحد مسکونی در این مناطق، کسری بودجه لازم برای ساخت هر منزل در قالب طرح جهاد همبستگی ملی تأمین شود.

راه‌اندازی سامانه «عمران اجتماعی» برای کمک به سیل‌زده‌ها

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به اینکه سامانه «عمران اجتماعی» به نشانی https://omranejtemaei.ir طی روزهای اخیر برای ساماندهی روند جمع‌آوری کمک‌های مردمی و همچنین هزینه کرد آنان در مناطق سیل‌زده ایجاد شده است، گفت: در این سامانه منازل مناطق سیل‌زده به‌صورت شفاف با ذکر نام استان، شهرستان و روستا مشخص شده است که افراد حقیقی و یا نمایندگان مسجد و تشکیلات می‌توانند وارد سامانه شوند، اطلاعات لازم را ثبت نمایند و در گام بعدی منزل موردنظر خود را انتخاب کنند تا کمک‌های صورت گرفته دقیقاً ثبت شود. در این سامانه برای هر منزل، کاملاً شفاف وضعیت هر منزل نمایش داده می‌شود تا نیاز آن‌ها تأمین شود.

وی افزود: این سامانه به‌صورت کاملاً هوشمند طراحی شده است و اگر فردی کمکی برای منزلی خاص ارائه کند، کاملاً شفاف در سامانه نمایش داده می‌شود و مساجد و یا افراد دیگر می‌توانند باقیمانده هزینه موردنیاز برای ساخت آن منزل را تأمین کنند.

شماره‌حساب و کد دستوری کمک به ساخت منازل سیل‌زده‌‌ها

رضایی گفت: سازمان بسیج شماره‌حساب ۵۱۵۱۸۱۸۰۸۶۰۱۱ نزد بانک سپه به نام حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی این سازمان را برای جمع‌آوری کمک‌ها اختصاص داده است که افراد و یا مساجد می‌توانند کمک‌های خود را خارج از سامانه، از این طریق نیز واریز کنند. همچنین کد دستوری #۱۱*۸۸۰* نیز برای واریز کمک‌های مردمی به این حساب تعبیه شده است.

مسئول بسیج مساجد و محلات اضافه کرد: امیدواریم مساجد باتوجه به فرصت مراسم رحلت امام خمینی(ره) و عید سعید فطر برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی استفاده کنند تا ان شاء الله حداکثر کمک‌های مردمی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: فرد یا مسجدی که در این سامانه منزلی را انتخاب می‌کند می‌تواند در یک نوبت، اگر به‌طور مثال ۸۰ میلیون تومان برای ساخت یک‌منزل نیاز باشد، ۳۰ میلیون تومان موردنظر را واریز کند و یا می‌تواند بخشی از آن را تأمین کند و افراد یا مساجد دیگر بخش باقیمانده را تأمین و واریز کنند.

اجرای طرح «هرکاسب یک کالا» برای کمک به سیل‌زده‌ها

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: در قالب سامانه «عمران اجتماعی» طرح «هرکاسب یک کالا» نیز دنبال می‌شود که افراد کسبه می‌توانند با مراجعه به سامانه و انتخاب کالای موردنیاز هزینه آن را واریز نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول