اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

جابجایی بازار ارز مشهد به‌خاطر ممانعت از کسب!/ احتمال سفر«شینزوآبه» دلار را سربه‌زیر کرد

مدتی است که بازار ارز مشهد به‌دلیل آنچه که ممانعت از کسب گفته می‌شود جابجا شده و جای تعجب دارد چنانچه حضور آن با اشکالاتی روبروست، چرا جمع نشده است!

جابجایی بازار ارز مشهد به‌خاطر ممانعت از کسب!/ احتمال سفر«شینزوآبه» دلار را سربه‌زیر کرد

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حدود 10 روزی است که نرخ دلار روند سراشیبی را در پیش گرفته و از حدود 15 هزار و 400 تومان به 13 هزار و 200 تومان رسیده است.

حتی طی 24 ساعت اخیر این روند کاهشی محسوس‌تر شده و از ساعت 14 ظهر گذشته تاکنون با کاهش حدود 300 تومانی دلار مواجه بودیم.

کارشناسان علل مختلفی را برای سربه‌زیر شدن دلار برمی‌شمارند که احتمال سفر «شینزوآبه»، نخست وزیر ژاپن یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

همین امر سبب شد سری به‌بازار آزاد دلار و همچنین صرافی‌ها بزنیم تا علت سقوط قیمت دلار را از آنان هم جویا شویم.

کوچ بازار ارز آزاد از میعادگاه همیشگی

در ابتدای امر آنچه که در بازار آزاد دلار نظر مخاطب را جلب می‌کند، کوچ دلالان از میعادگاه همیشگی‌شان به‌طرف مقابل همان خیابان بود که دلالان حضور بازار سکه و طلا را علت آن می‌دانستند و می‌گفتند حدود دو هفته است که این تغییر مکان رخ داده و از کوچه «ثبت» به‌حدود کوچه «پاسداران» نقل مکان کرده‌اند.

آنچه که در این جابجایی قابل توجه است اینکه چنانچه حضور این دلالان مشکل آفرین است، چرا جمع نمی‌شوند و تنها به‌جابه‌جایی آنان بسنده شده است؟!

نکته دیگری که بیش از هر مسئله دیگر به‌چشم می‌آید افزایش افرادی است که می‌خواهند دلار بفروشند به‌طوری که حتی جلوی خودروی شما را می‌گیرند تا دلار خود را بفروشند، گویا خبر کاهش دلار آنان را ترسانده است.

کاهش 1800 تومانی دلار طی 10 روز

یکی از دلار فروشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: طی 10 روز گذشته دلار حدود 1800 تومان افت قیمت را تجربه کرده است.

وی سیاست‌های دولت را یکی از علل شکست قیمت‌ها دانست و اظهار کرد: این بانک مرکزی است که تعیین‌کننده نرخ ارز در بازار است، هر زمان که دوست داشته باشد نرخ را بالا می‌برد و هر زمان که بخواهد آن را پایین می‌کشد.

این دلار فروش تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند خبرها، قیمت دلار را بالا و پایین کرده است، اما واقعیت چیز دیگری است، مگر پول این مملکت با یک خبر بالا و پایین می‌شود، تمام این برنامه‌ریزی‌ها توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: عده‌ای دلالان را عامل بالا و پایین شدن نرخ ارز می‌دانند که این هم صحیح نیست، چرا که چنانچه دست دلال باشد نرخ ارز را می‌تواند به 25 و حتی 30 هزار تومان هم برساند.

خبر احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا، علت افت قیمت دلار

یکی دیگر از دلار فروشان احتمال مذاکره ایران و آمریکا را عامل افت قیمت دلار می‌داند و می‌گوید: چنانچه این مذاکرات صورت گیرد، دلار فروشان بدبخت خواهند شد، چرا که دلار ارزان‌تر خواهد شد.

وی ضمن اشاره به‌اینکه از روز گذشته تاکنون دلار از 13 هزار و 400 تومان به 13 هزار حدود 150 تومان و حتی کمتر رسیده است، بیان کرد: سیاست‌های بانک مرکزی و تصمیمات آنان، بازار را این‌گونه کرده است.

این دلال ارز اضافه کرد: همچنین سخنان شب گذشته پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا«بدون شرط با ایران صحبت می‌کنیم» سبب شده دلار از روز گذشته تا امروز 150 تا 200 تومان از قیمت دلار در بازار«هرات» بریزد.

وی با تاکید بر اینکه عامل این نابه‌سامانی‌ها دولت است، خاطرنشان کرد: خودِ دولتمردان هستند که بازار را ملتهب کرده‌اند.

افزایش فروشنده و کاهش خریدار، قیمت‌ها را شکسته است

یکی دیگر از دلار فروشان تاثیر تحلیل‌گران بر بازار ارز را نادرست خواند و گفت: روند کاهشی دلار طی چند روز اخیر سبب شده، فروشنده بیشتر و خریدار کم شود و همین امر بر کاهش قیمت، تاثیر گذاشته است.

وی افزود: البته فروشنده‌ها بیشتر دلار فروشان هستند، افت قیمتی که مدتی پیش رخ داد و دلار را از 18 هزار تومان به 10 هزار تومان رساند سبب شد مردم از خرید دلار هراس داشته باشند، به‌همین علت مردم خریدار نیستند و در حال حاضر خرید و فروش معمولا بین خودِ دلالان انجام می‌شود.

این دلار فروش در رابطه با خرید و فروش دلار«فردایی» هم گفت: با توجه به‌اینکه بازار ارز«هرات» به‌دلیل تعطیلات«عید فطر» تا 18 خرداد ماه تعطیل است، در حال حاضر خرید فروش«دلار فردایی» بر اساس بازار هرات انجام نمی‌شود و تنها به‌صورت کارت به‌کارت صورت می‌گیرد.

دولت کاسبِ وضعیت کنونی بازار

جمع دیگری از دلارفروشان که گویا این بحث برایشان جذاب بود وارد صحبت شده و می‌گویند: مهم‌ترین علت کاهش این قیمت‌ها، پخش خبر احتمال مذاکره ایران و آمریکا است.

وی ضمن اشاره به‌اینکه حدود 30 سال است که در این بازار فعالیت دارد، ادامه داد: علاوه بر دلار، دینار، یورو و دِرهَم هم در چند روز اخیر روند کاهشی را تجربه کرده است و دِرهَم بین 100 تا 300 تومان طی چند روز اخیر کاهش قیمت داشته است.

این دلار فروش با اشاره به‌اینکه هر زمان که دِرهم کاهش قیمت داشته باشد، دلار هم سقوط می‌کند، بیان کرد: دولت خود، کاسب است، نرخ دلار را بالا می‌برد تا به‌فروش برساند و گاهی پایین می‌آورد تا دلار خریداری کند.

وی بیان کرد: البته همیشه یک عامل، کاهش و یا افزایش نرخ دلار را به‌دنبال ندارد، مجموع عوامل هستند که این وضعیت را رقم می‌زنند.

این دلال ارز خبر مذاکرات، وضعیت عرضه و تقاضا، وجود تحلیل‌گران و سایت‌های ارز را از جمله این عوامل برمی‌شمارد.

در ادامه به‌سراغ چند صرافی رفتیم تا تحلیل آنان در رابطه با وضعیت کنونی بازار ارز را هم بشنویم.

حتی پخش یک شایعه هم بر بازار تاثیر دارد

یکی از صرافی‌های خیابان«امام خمینی» هم نظر با دلالان بازار ارز می‌گوید: پخش خبر احتمال مذاکره ایران آمریکا این کاهش قیمت را رقم زده است.

وی ادامه می‌دهد: حتما نباید خبر این مذاکرات واقعیت داشته باشد تا نرخ دلار کاهش یابد، بلکه تنها پخش یک شایعه و یا یک جوسازی بر بازار تاثیر می‌گذارد.

ایجاد اخلال در بازار توسط دلالان و صراف‌ها، نادرست است

این فروشنده ارز گفت: کسی می‌تواند در بازار اخلال ایجاد کند که پول زیادی در دست داشته باشد.

وی عنوان کرد: اینکه می‌گویند دلالان و صرافی‌ها در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند نادرست است، شاید کل پولی که صرافان و دلالان داشته باشند بر روی هم 100 میلیارد تومان باشد، با این میزان پول که بازار دستخوش این همه تغییرات نمی‌شود!

این صراف ادامه می‌دهد: هر فرد با هر کارت در یک روز تنها می‌تواند 50 میلیون تومان تراکنش مالی داشته باشد و چنانچه بخواهد پول بیشتری را تراکنش کند باید فرم مبارزه با پولشویی پُر کند، حال چگونه با این محدودیت دلالان و یا صرافان می‌توانند در بازار اخلال ایجاد کنند؟!

وی با بیان اینکه از روز گذشته تاکنون 300 تومان نرخ دلار کاهش یافته است، گفت: چنانچه این مذاکرات انجام شود نرخ دلار ممکن است به 5 هزار تومان برسد و چنانچه مذاکره‌ای در بین نباشد احتمال دارد به 18 هزار تومان هم افزایش یابد.

این صراف قیمت واقعی دلار را 5 هزار تومان دانست.

فروشنده وجود دارد و خریدار نه

در ادامه یکی دیگر از صرافان خیابان امام خمینی نیز همچون دیگر صرافان و دلار فروشان خبر سفر نخست وزیر ژاپن به‌ایران را علت کاهش نرخ دلار خواند و عنوان کرد: بازار همین است، با یک خبر و یک حرف همه چیز بالا و پایین می‌شود.

وی با اشاره به‌اینکه در حال حاضر فروشنده ارز وجود دارد و خریدار نه، تصریح کرد: احتمال اینکه دلار بیش از این افزایش یابد وجود ندارد؛ چرا که مردم پول در اختیار ندارند، اما احتمال اینکه دلار کاهش یابد، وجود دارد.

احتمال مذاکره بدون پیش شرط، با بازار چه کرد؟!

برخی از کانال‌های تلگرامی که به‌دلالان خط می‌دهند با این عبارت که«احتمال مذاکره بدون پیش شرط، با بازار چه کرد» میزان افت دلار صرافی ملی را 1.8 درصد، سکه امامی را 2.6 درصد، طلا 2.5 درصد و بورس را 64 صدم درصد ذکر کرده‌اند. 

==================

گزارش از: فرزانه زراعتی

==================

انتهای پیام/ 70070

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول