اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

پژوهش «ارزیابی محتوایی و ساختاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» منتشر شد

پژوهش «ارزیابی محتوایی و ساختاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش » توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

پژوهش «ارزیابی محتوایی و ساختاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» منتشر شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مقدمه این سند و در تشریح چرایی انجام این پژوهش چنین آمده است: یکی از لوازم اجرای صحیح اسناد بالادستی، دوری مفاد سند از ابهام است و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. 

در این مقدمه آمده است: توجه به «وضع موجود» در تدوین مؤلفه‌ها، شرط لازم برای اجرایی شدن اسناد سیاستی است و به عبارت دیگر گرچه محتوای سند تحول از یک سو باید ناظر به «وضع مطلوب» باشد، اما از سوی دیگر باید مبنای آن در «وضع موجود» باشد چون در غیر این صورت، سند به مجموعه‌ای از آرمان‌های کلی و مبهم تبدیل می‌شود که قابلیت اجرایی چندانی نخواهند داشت.

در ادامه هم آمده است:  مسئله دیگر در ارزیابی سند تحول، بررسی «شاخص‌پذیری» مفاد آن است؛ چنانچه این مفاد به گونه‌ای باشد که نتوان تحقق آن‌ها را سنجش و رصد کرد، نظارت بر نحوة اجرای آن‌ دشوار و چه بسا غیرممکن خواهد بود و البته باید این نکته نیز مدنظر باشد که در این ارزیابی، علاوه بر توجه به شاخص‌های کمّی، در برخی موارد باید به معیارهای کیفی نیز توجه شود.

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: سازواری و انسجام مجموعه اجزای سند تحول بنیادین نیز اهمیت بسزایی دارد، زیرا اگر ترکیب راهبردها و راهکارهای مندرج در سند سازوار نباشد، هنگام اجرای آن با مجموعه‌ای از اقدامات ناهمگون روبرو خواهیم شد که تحقق اهداف تدوین آن را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

همچنین در مورد نحوه انجام این پژوهش نیز چنین آمده است: در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه طیف لیکرت بههمراه سوالات تشریحی – ویژه کارشناسان آموزش و پرورش - و مصاحبه نیمه ساختار یافته - ویژه صاحبنظران حوزه تعلیم وتربیت-  استفاده شده و برای تحلیل داده‌های گردآوری شده، به اقتضا از روش‌های آماری توصیفی و تحلیل مضمون بهره برده شده و در مجموع 23 مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان حوزه‌ی تعلیم و تربیت انجام پذیرفت و 78 پرسشنامه نیز تکمیل شد.

پژوهشگران در ادامه افزوده‌اند: سند تحول بنیادین از جایگاه ویژه‌ای در تصمیم‌گیری‌های کلان وزارت آموزش و پرورش کشور برخوردار است و این جایگاه، ضرورت بازاندیشی و به روز رسانی در سند تحول بنیادین به منظور «انسجام» بخشیدن و رفع نواقص مفاد آن را مضاعف می‌سازد.

همچنین در مورد چرایی انجام پژوهش نیز آمده است: پژوهش حاضر درصدد است تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بر اساس آراء صاحب‌نظران حوزه‌ی تربیت و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، با اتکاء به تجربه‌ی چهار ساله‌ی بعد از تصویب سند (از سال 1390 تا 1393) و نیز با توجه به معیارهای اصلی «عدم ابهام، توجه به وضعیت موجود، شاخص‌پذیری و سازواری» و همچنین «قابلیت تحول‌آفرینی، اولویت‌بندی و هم‌سنخی و توازن راهکارها» مورد ارزیابی قرار دهد. 

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دربخش مربوط به پیشنهادهای مربوط به بازنگری و به روز رسانی محتوایی و ساختاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز چنین آمده است:  با توجه به این موارد سند تحول بنیادین نیازمند به روز رسانی و بازنگری است و البته در ارائه پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی ناظر به بازنگری و به روز رسانی، این نکته مهم باید در نظر گرفته شود که بازنگری سند تحول هوشمندانه و با ملاحظه هزینه - فایده باشد. 

گفتنی است این پژوهش در تابستان 1395 و به سفارش کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول