میلاد پژوهان : محمد تقی زاده متولد سال 1345 و فوق لیسانس در رشته تاریخ است؛ وی در سال 1369 به استخدام آموزش و پرورش شهرستان شوشتر درآمد و سپس در سال 1371 مسئولیت بازرسی و ارزشیابی آن شهرستان به وی سپرده شد.
تقی زاده در سال 1377 به عنوان رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان شوشتر منصوب و حدود سه سال نیز در این مسؤولیت ماند؛ سپس حدود 6 سال در سال 1379 به عنوان معاون آموزش عمومی اداره کل استان منصوب شد و در آذر ماه سال 92 بود که پست مدیرکلی آموزشوپرورش به محمد تقیزاده رسید.
اکنون 6 سال از مدیریت تقی زاده در این جایگاه میگذرد و در این مدت انتقادات زیادی به عملکرد او وارد است، هرچند منتقدین آموزش و پرورش در این مدت در راهروهای اداره کل آموزش و پرورش در تردد بودند اما از حجم مشکلات کاسته نشد و هم اکنون خبرهایی از استعفای ریاست مدیر کل آموزشوپرورش استان خوزستان برای شرکت در ماراتن انتخابات مجلس شورای اسلامی و قرار گرفتن در کرسی های بالای قانونگذاری زمزمه می شود و این بهانه ای شد برای ارزیابی عملکرد ضعیف آموزش و پرورش در زمان مدیریت ایشان.
با نگاهی به رتبهبندی اعلامشده از سوی وزارت آموزشوپرورش می توان دریافت که آموزشوپرورش استان خوزستان ازلحاظ آموزشی در سه سال اخیر در قعر جدول قرار دارد؛ آموزشوپرورش استان بهرغم همه تمهیدات و کمکهای صورت پذیرفته از سوی دولت و وزات آموزش و پرورش هیچ تغییری به لحاظ آموزشی نداشته است و این مسئله علتهای متفاوتی ازجمله عدم توجه به حوزه آموزش و نیز پرداختن به مسائل حاشیهای دارد.
حدود دو سال است که آموزشوپرورش خوزستان با برجسته کردن رتبه استان در بحث پیشدبستانی افکار عمومی را از مباحث اصلی مانند بالا رفتن آمار ترک تحصیلی در شهرها، رتبه آخر استان در بحث تعلیم و تربیت و پایین آمدن کیفیت آموزش، به سمت دیگری جهت میدهد و می توان نداشتن برنامه و طرح را از علتهای مهم ناکارآمدی اداره کل آموزش و پروش استان دانست.
تا زمانی که ریاست آموزشوپرورش استان تابعی از سیاست حزب و جناح خاصی باشد تصور رشد و پیشرفت در حوزه آموزشی را نباید داشت چراکه شایستهسالاری در استان حاکم نمی شود و نتیجه آن عملکرد ضعیف مسؤولان اداره کل آموزش و پرورش است که در زمان تحویل مسند مدیرکلی رتبه آموزش و پرورش استان خوزستان ۲۶ در کشور بوده و اکنون پس از 6 سال نه تنها رشدی نداشته بلکه در زمینه های آموزشی با پسروی چشمگیری مواجه است.
یکی دیگر از ضعف های آموزش و پرورش استان خوزستان سریال تغییرات در آن است ، به نحوی که با خط و نشان کشیدن برخی افراد ذینفوذ، ریاست نواحی آموزش و پرورش تغییر میکند و افرادی به دلخواه نگاه سیاسی به صندلی مدیریت نواحی میرسند و مدیران ادارات و مدارسی که فاقد امنیت شغلی هستند، بالطبع برنامهریزی صحیح و مدون برای اداره متبوع خود نخواهند داشت.
یکی دیگر از برگهای دفتر اشتباهات مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان نرخ بالای ترک تحصیل، افت تحصیلی و بازماندگان از تحصیل است؛ با توجه به ظرفیتهای زیادی که استان خوزستان در سطح ملی از نظر منابع طبیعی و منابع غیرطبیعی و اجتماعی دارد، میتواند زمینه ساز یک الگوی توسعه آموزشی برای دیگر استان های کشور شود ولی زمانی می تواند به این امر دست یافت که بتواند زیر ساخت ها و امکانات آموزشی با کارکردهای مفیدی به صورت عدالت آموزشی در اختیار همگان قرار دهد که هم نتیجه بخش باشد و هم کارآمد در سطح استان، که متاسفانه به دلیل عقب ماندگی و توسعه نیافتگی مناطق محروم از لحاظ فضای آموزشی و عدم استفاده از نیروی مجرب در مناطق محروم، شاهد افت شدید در مناطق مرزی و کم برخوردار هستیم.
اما پاشنه آشیل اداره کل آموزشوپرورش استان خوزستان عدم موفیقت چندباره در کسب رتبههای برتر کنکور بوده است و تلاش برای نشان دادن پیشرفت در رتبههای کنکور از سالی به سال آینده کمکی به وجه خراب شده آموزش استان نکرد تا جاییکه راه برون رفت از مشکلات عدم توفیق در کنکور را بزرگنمایی پیش دبستانی دانستند و با ارائه آماری که در سطح کشوری هیچ جایگاهی ندارد تلاش برای نشان دادن فعالیت های مبنی بر تقویت پایه از ابتدایی را در دستور کار خود قرار دادند.
سوال مهمی که در ذهن اکثر منتقدان مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان است این است که چرا وی آمارهای کشوری که بر مبنای انحراف از معیار نمرات ، میزان جایگاه استانی در کنکور ، درصد قبولی در سال های نهایی دانش آموزان و میزان فعالیت پژوهشسراها و خانه های کنکور است را معیار مناسبی برای آموزش و پرورش نمیداند و تنها تعداد عددی مجوزهای راه اندازی دبستان های غیردولتی و اجباری شدن پیش دبستانی برای دانش آموزان را برگ برنده خود می داند، حال آنکه می توان به کیفیت و نحوه تدریس مربیان پیش دبستانی که هیچ گونه مدرک، تجربه و دانش صحیحی از مقطع پیش دبستانی و دبستان ندارند، پرداخت که در این نگاه از آن می توان عبور کرد.
حفره و چاه عمیق دیگری که در مدیرکل فعلی آموزش و پرورش استان خوزستان به چشم می خورد، عدم توانایی در به کار گیری نیروی های متخصص و مناسب در جذب می باشد تا جاییکه برای استخدام در آموزش و پرورش استان خوزستان معیار و ملاک آشنایی با نماینده مجلس ، ریاست نواحی اداره آموزش و پروش و یا مدیران دولتی کفایت می کند و با دستخطی از آنها جذب آموزش و پرورش میشوند؛ در شرایطی که به دلیل کثرت جویندگان کار و افزایش دانش آموختگان مستعد، لزوم رعایت عدالت در جذب نیروهای آموزش و پرورش بیش از پیش احساس می شود؛ این رویه می تواند کیفیت خدمات رسانی را کاهش دهد و گویا هنوز وابستگی های فامیلی و روابط پشت پرده در اداره کل آموزش و پرورش اجازه چنین مهمی را نمی دهد.
در پایان می توان با استناد به سالنامه آماری منتشرشده از سوی مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزشوپرورش و بر اساسنامههای رسمی، به رتبه 31 اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در زمینه مردودیت قطعی در تمام مقاطع آموزشی، اشاره کرد و با نگاهی اجمالی به عملکرد محمد تقی زاده به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش میتوان نمرات مردود بسیاری در کارنامه وی دید.
آموزش و پرورش دچار مشکلاتی چون، عدم رعایت عدالت در جذب نیرو، رتبه پایین در جایگاه کنکور، مردودی بالا در مقاطع متوسطه اول و دوم، عدم فعالیت مناسب پژوهشسراها و خانه های کنکور، عدم کیفی سازی مقاطع دبستان و پیش دبستانی، عدم توجه مناسب به مناطق محروم و کمتر برخوردار و عدم توجه به بازنشستگان فرهنگی است.
حال زمزمه هایی مبنی بر استعفای تقی زاده برای شرکت در انتخابات مجلس به گوش می رسد. در انتها سوال من این است که جناب تقی زاده وقتی شما نتوانسته اید در جایگاه مهم فعلی، نمره قبولی مناسبی بگیرید، چه گلی می خواهید بر سر اهواز و استان خوزستان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی بزنید؟
انتهای پیام/