اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

ظرفیت های بیشمار البرز در حوزه صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد

استان البرز از ظرفیت های ارزشمند متعددی در حوزه گردشگری و صنایع دستی برخوردار است که تقویت آن ها توجه ویژه مسؤولان و شهروندان را می طلبد.

ظرفیت های بیشمار البرز در حوزه صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، صنایع دستی یا کاردستی نوعی فعالیت است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شوند و معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها اطلاق می شود و استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ ترین ملاک آن است؛ در سازمان جهانی یونسکو ۶۰۰ صنعت دستی ثبت شده‌که از این میان، ۴۵۰ صنعت دستی متعلق به کشور ایران است.

آنچه مقوله صنایع دستی را از هنر کاردستی متمایز می کند، هدف از ساختن آن هاست. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار گیرند و کهنه و پوسیده شوند؛ موارد استفاده از آن‌ها بیش از یک تزئین ساده‌ است. صنایع دستی، اغلب کارهای فرهنگی و رسومی تر تلقی می‌ شوند زیرا به عنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح هستند در حالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت سرگرم کننده و ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است.

البرز از ظرفیت های ارزشمندی در حوزه گردشگری برخوردار است

عزیزاله شهبازی، استاندار البرز در این رابطه با بیان اینکه تقویت زیرساخت های گردشگری البرز، بسترساز نشاط اجتماعی، رونق تولید و اشتغال است، گفت: البرز از ظرفیت های ارزشمند و کم نظیری در حوزه گردشگری برخوردار است که با تقویت زیرساخت های این حوزه می توان زمینه را برای رونق تولید و اشتغال فراهم کرد.

وی ادامه داد: این استان به لحاظ جاذبه های طبیعی و ابنیه تاریخی دارای مزیت های ویژه ای است که باید زمینه بهره برداری حداکثری از این امکانات ایجاد شود؛ همچنین لازم است از تمامی ظرفیت های استان در جهت تحقق شعار سال استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه محورهای مواصلاتی البرز محل عبور ۱۲ استان کشور است، افزود: در تعطیلات نوروز امسال شاهد تردد حدود ۴۰ میلیون خودرو از این محورها بودیم؛ باید تلاش کنیم که با گسترش امکانات تفریحی و اقامتی در استان، البرز به مقصد گردشگران تبدیل شود و همچنین ظرفیت های کم نظیر آن در حوزه های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی به خوبی دیده شود.

نقش توسعه گردشگری و صنایع دستی در کاهش آسیب های اجتماعی

شهبازی ایجاد بسترهای ارتقای نشاط اجتماعی را عامل مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دانست و افزود: توسعه گردشگری و صنایع دستی علاوه بر رونق تولید و اشتغال تأثیر بسزایی در سلامت مردم و کاهش آسیب های اجتماعی نیز دارد.

در این راستا جلسه ای به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با حضور جمعی از مسؤولان حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی جهت برنامه ریزی در جهت تحقق اهداف این حوزه بر اساس تأکیدات استاندار البرز تشکیل شد.

علی درویش پور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در این نشست گفت: باتوجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و اهتمام ایشان نسبت به حوزه کسب و کار و صنعت گردشگری باید در راستای اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری استان اقدام کرد؛ وجود مناظر منحصر به فرد طبیعی و همچنین همجواری با پایتخت، عامل بسیار مهمی در رشد و توسعه صنعت و گردشگری استان محسوب می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی این استان مسأله ترافیک و شلوغی مسیرهای منتهی به استان های شمالی کشور است که این موضوع باید به یک فرصت تبدیل شود چرا که استان البرز یکی از شاهراه های گردشگران و مسافران محسوب می شود.

البرز ظرفیت ایجاد خانه اقوام را دارد

وی عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری استان البرز را ایران کوچک نامیدند، ما ظرفیت ایجاد خانه اقوام ایران را داریم؛ این استان از لحاظ آداب و سنن مختلف ایرانی از غنای فرهنگی برخوردار است که برگزاری جشنواره ها و دعوت از قومیت های مختلف شهرستان های البرز می تواند نقش بسیار مؤثری را در جذب گردشگر ایفا کند.

درویش پور با تأکید بر لزوم همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی با هدف حمایت از صنایع دستی و افزایش قدرت تولیدات بومی به منظور توسعه اقتصادی استان البرز، خاطرنشان کرد: استان کوچکی مانند البرز در جشنواره منطقه ای نشان مرغوبیت کالا موفق به کسب ۳۶ نشان می شود در حالی که استان هایی با وسعتی چند برابر البرز تنها ۱۲ مدال کسب کردند.

غلبه بر مشکلات اشتغال با حمایت از صنعتگران صنایع دستی

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز که شعارهایی از جنس دغدغه سر می دهد به مناسبت سالروز صنایع دستی بیانیه زیر را صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

صنایع‌دستی یکی از مهمترین و اصلی ترین محمل هایی است که بشر توسط آن مبانی فرهنگی و تمدنی خویش را ثبت و منتقل می کند. اهمیت صنایع دستی به اندازه‌ ای است که دهم ماه ژوئن به مناسبت تشکیل شورای جهانی صنایع دستی گرامی داشته می‌ شود که در ایران این روز با بیستم خرداد ماه مصادف است.

از اهمیت صنایع دستی در ایران همین بس که کشور ما سومین تولیدکننده صنایع دستی در جهان است و این موضوع در سالی که با شعار رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است بسیار جلوه گر بوده و جایگاه ویژه خود را نمایان تر می کند. چه بسا با حمایت از هنرمندان و صنعت‌گران صنایع دستی می توان بر قسمت اعظمی از مشکلات اشتغال و رونق اقتصادی غلبه کرد.

بیستم خرداد ماه فرصتی است برای معرفی بیشتر صنایع دستی بومی ایرانی که در هر منطقه با توجه به شرایط اقلیمی و آداب و فرهنگ آن دیار با گونه متفاوتی از این آثار روبرو هستیم و همین موضوع ایران را جزو برترین کشورهای دارای هنرهای سنتی جهان قرار داده است.

اینجانب با گرامیداشت ۲۶ خرداد ماه روز جهانی صنایع دستی زحمات و تلاش‌های همه فعالین این حوزه را ارج نهاده و امیدوارم صنایع‌دستی جایگاه واقعی خود را در میان تفکرات غالب مدیریتی پیدا کرده و با پرداختن به این مهم شاهد رونق تولید و ایجاد اشتغال در جامعه ایرانی اسلامی باشیم.

در جشنواره دو سالانه نگارگری ارومیه نیز که تمام استان ها حضور داشتند، استان البرز با کسب ۶ مدال موفق رتبه نخست را به خود اختصاص داد؛ امید آن می رود تا ظرفیت های بیشمار صنایع دستی البرز با تقویت زیرساخت ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که تحقق این امر همت والای مسؤولان استانی را می طلبد.

انتهای پیام/گ/1102/س/3

--------------------------------

تهیه گزارش: طیبه جواهری

--------------------------------

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول