اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جزیره گمشده عملکرد مسؤولان در مناطق سیل‎زده آق‎قلا

قصه سیل آق‎قلا را باید از زبان دختربچه‎هایی شنید که با باز کردن درب‎های‎ منزل خود دریایی از آب را دیدند و گرنه نقل قول حرف‎هایی از مصیبت‎های این مردم برای هیچ رسانه‎ای هنر نیست.

جزیره گمشده عملکرد مسؤولان در مناطق سیل‎زده آق‎قلا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، صدای تق‌تق چکشش که قطع می‎شد آرام با ما حرف می‎زد، خانه‎ام را 100 درصد که نه 9 هزار درصد تخریبی اعلام کردند ولی فقط آمدند یک برگه پر کردند و رفتند!

داشت قوطی‎های حلبی که به عنوان ضایعات جمع‎کرده بود را داخل یک کیسه می‎گذاشت و می‎گفت «من فارسیم زیاد خوب نیست اگر می‎خواهید چیزی بفهمید با خانمم حرف ‎بزنید.»

با گویش شیرین ترکمنی همسرش را صدا زد، همسرش اول تصور می‎کرد که از سوی بنیاد مسکن آمدیم با شتاب سمت ما آمد ولی انگار تیرش به سنگ خورده بود و وقتی باهاش حرف‎زدیم و گفتیم از خبرگزاری فارس آمدیم مثل سرعت‎گیر جلوی کلامش را گرفتیم.

با سقف‎های ترک خورده کجا بروم؟

کمی طول کشید تا رغبت برای مصاحبه و بیان مشکلاتش را برای خبرگزاری فارس به وجود بیاوریم چراکه می‎گفت خیلی‎ها آمدند و عکس هم گرفتند ولی فایده‎ای نداشت.

گفتیم از وضعیت منزل مسکونی‎ات برای ما بگو، چند روزی در آب بود و چه شد؟ همین جمله کافی بود که بغض گلویش بترکد و بگوید: «با این سقف‎های ترک خورده و دیوارهایی که هر لحظه احتمال ریزش آنها بر روی سر من و دو فرزندم هست مسؤولان بگویند کجا باید بروم.»

وضعیت این خانواده مثل حیاط منزل ترک خورده بود؛ وقتی متوجه شد در حال گرفتن فیلم هستیم با دقت ترک‎های دیوار خانه را حتی پشت چشم‎زخمی که به دیوار آویزان کرده بود تا کسی خانه‎اش را چشم نزند به ما نشان می‎داد.

کمدی در اتاق دیگر خانه‎اش داشت که قدش به سقف می‎رسید و می‎گفت دیوار خانه‎ من را این کمد نگه داشته است و هر شب از ترس ریزش خانه بر سر فرزندانم از خواب می‎پرم.

برای اینکه نشان بدهد پی ساختمان در چه وضعیتی است به حیاط پشتی ساختمان رفتیم بیش از ترک‎های ساختمان ضایعاتی که کنار هم دپو شده بودند نظر ما را جلب کرد و این بانوی ترکمن به آرامی گفت که برای امرار معاش چاره‎ای جز جمع‎آوری ضایعات و فروش آن نداریم و با این شرایط که سیل به وجود آورده چه‎ می‎توانیم، بکنیم.

حال در این شرایط و وضعیت خانه و زندگی، خواهر همسرش که از منطقه «کل‎آباد» آق‎قلا به این روستا آمده بود حرف‎های زیادی برای گفتن داشت.

منطقه کل‎آباد آق‎قلا که یک منطقه فقیرنشین است بیشتر مردم این منطقه کارگر هستند و در سیل اخیر بیشترین فیلم‎ها و دغدغه‎های از این منطقه از سوی رسانه‎های مختلف اطلاع‎رسانی شد.

البته این اطلاع‎رسانی‎ها صرفاً به خاطر فقر و مشکلات زیاد مردم این منطقه نبود بلکه به خاطر این بود که تا روزهای آخر «کل‎آباد» غرق در سیل بود.

سلیمه که دو سال بود در منطقه «کل‎آباد» با کلی آرزو توانسته بود یک خانه بسازد از ما درخواست می‎کرد که به منزلش برویم تا از بختک سیل که نزدیک 25 روز تمام اسباب و اثاثیه‎اش را خراب کرده بود برای ما بگوید.

می‎گفت نه تنها خانه من بر اثر سیل خراب شد بلکه تمام داشته‎های زندگی‎ام را هم از دست دادم و نمی‌دانم باید با بدهی‎ها چه کنم.

وضعیت سلیمه آنقدر واضح و روشن بود که نیاز نبود بپرسیم شوهرش که یک کارگر فصلی بوده که با شرایط سیل بیکار شده در حال حاضر کجاست و چرا به خانه برادرت آمده‌‌ای.

لَنگ یک تکه موکت برای نشستن بودیم

انگار تازه یخ‎های حرف‎های نگفته از سیل این خانواده باز شده بود که به مشکلات آب آشامیدنی این منطقه اشاره شد، آبی که با فشار بسیار اندک و بوی مشمئزکننده داغ بر داغ خانواده‎های سیل‎زده گذاشته بود.

از ما می‎خواستند که مشکلاتشان را از مسؤولان مطالبه کنیم، تا صحبت از کمک و امداد شد بیان کردند که هنوز رنگی از وسایل خانه که در صدا و سیما و یا رسانه‎ها عنوان می‎شود را ندیدند و هزینه‎ای را نیز برای اینکه به مکان دیگر منتقل شوند دریافت نکردند و حتی لَنگ یک تکه موکت برای نشستن بوده اند.

با این شرایط این خانواده سیل‎زده به فکر همسایه‎های خود هم بودند و می‎گفتند پیرزنی در همسایگی ما وجود دارد که شرایط خوبی ندارد و مشکلات او را نیز رسانه‎ای کنید ولی شاید «مشت نشانه‎ای از خروار بود» و تصمیم گرفتیم که به نقطه‎ای دیگر از مناطق سیل‎زده برویم.

به منطقه کل‎آباد رفتیم، چشم ما به نیسان آبی که بلوک بار زده بود افتاد و ما نیز به دنبالش حرکت کردیم تا ببینم به چه مقصدی می‎رسد.

هنوز ماشین متوقف نشده بود و در حال دنده عقب در روبه‎روی منزلی مخروبه  به دلیل شرایط آبگرفتی از سیل بود که ما نیز وارد حیاط منزل شدیم، گرچه دیوارهای ریخته به خوبی نشان می‎داد که حداقل تا ارتفاع دو متر آب در این منزل ایستاده بود.

صاحب این خانه پیرزنی بود که به دلیل شرایط آبگرفتگی و زمین خوردن پاهایش شکسته بود و در منزل پسرش در مکان دیگر بستری شده و همسایه‎ها و آشنایان با همدلی و همکاری با پسرش قصد داشتند سرپناهی برای آنها به وجود بیاورند.

 وارد گفت‎وگو با جمع مردم خیر سیل‎زده «کل‎آباد» شدیم، آنها انتظارشان این بود که مسؤولان بیش از این به آنها توجه می‎کردند، می‎گفتند مردم این منطقه فقیر و کارگر هستند و آیا نمی‎توانستند برای مدتی که بتوانند روی پای خود ایست کنند دولت یارانه‎ای بیشتری برای این مردم در نظر می‎گرفت.

گلایه از توزیع ناعادلانه کمک‌ها به سیل‌زدگان

از نحوه کمک‎ها و توزیع ناعادلانه نیز گلایه داشتند و انتظارشان این بود که این کمک‎ها به حساب سرپرست خانوار منظور شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

تقاضای این مردم سیل‎زده آق‎قلا تنها برای خوردن یک لیوان آب سالم، داشتن یک سرپناه مطمئن، حل مشکلات به وجود آمده از سیل در محله‎شان بود و اما صف گلایه‎ها از شرایط رسیدگی شهرداری تا روند کند پرداخت اعتبارات برای ساخت و سازها شاید جزیره‎ای دیگر برای پشت‎میزنشینان از دغدغه‎های این مردم مصیبت‌دیده ایجاد کرده بود که گاهی آن را با واژه سیاه‎نمایی خطاطی کرده بودند.

قصه سیل آق‎قلا را باید از زبان دختربچه‎هایی شنید که با باز کردن درب‎های منزل خود دریایی از آب را دیده و گرنه نقل و قول  حرف‎هایی از مصیبت‎هایی این مردم برای هیچ رسانه‎ای هنر نیست.

 

حال پس از این مصیبت عظما در ترکمن‎صحرا هر مسؤول برای خود چندین صفحه‎از عملکرد از پیش از سیل تا پساسیل آماده دارد که وقتی به آنها مراجعه می‎کنیم باید ساعت‎ها پای آن وقت بگذاریم که تک تک اقدامات آنها را بررسی کنیم.

گرچه بسیاری از این اقدامات در دست اقدام و یا اجرا است ولی آن چیزی که ملموس‎تر از چنین اقداماتی بوده این است که نسیم همت و جهاد مسؤولان هنوز نتوانست گرد و غبار دردهای سیل‎زدگان آق‎قلا را با خود ببرد.

از این رو قصه سیل در گلستان دو رو دارد نخست خط‎هایی از دردها بر تن ترکمن‎صحرا و دیگری شیرهایی از اقدامات و همت‎ها که شاید برای آنکه ببینم قرعه‎ سرنوشت مناطق سیل‎زده چه می‎شود تنها باید صبوری کرد.

================================

گزارش مشترک از داود خاندوزی و فاطمه رائیجی

================================

انتهای پیام/83015/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول