اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

سومین مسابقه عکس «خوشه» کلید خورد/ اعزام عکاسان به تورهای عکاسی گندم و آرد

دبیر سومین مسابقه سراسری عکس «خوشه» گفت: یکی از اهداف جشنواره امسال این است که عکس‌ها هدفمند باشند، به همین دلیل عکاسان را با تورهای گردشگری به محل‌های برداشت و ذخیره گندم و کارخانه‌های آرد اعزام می‌کنیم.

سومین مسابقه عکس «خوشه» کلید خورد/ اعزام عکاسان به تورهای عکاسی گندم و آرد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از سومین دوره جشنواره عکس  «خوشه» پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۲۰ خرداد) در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این مراسم، علاوه‌بر افشین شاهرودی و حسن غفاری از عکاسان پیشکسوت و داوران این جشنواره، یزدان سیف معاون وزیر کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، علیرضا کریمی رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از فعالان حوزه آرد و نان حضور داشتند. 

 

 

* اعزام عکاسان به تورهای عکاسی گندم و آرد 

محمدتقی طباطبایی دبیر این جشنواره در ابتدا گفت: نخستین دوره جشنواره را سال ۸۹ برگزار کردیم و پس از وقفه‌ای طولانی، دومین دوره را سال گذشته برگزار کردیم و امسال با توصیه معاون محترم وزارت کشاورزی و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین دوره جشنواره خوشه را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف جشنواره امسال این است که عکس‌ها هدفمند باشند؛ به همین دلیل، عکاسان را با تورهای گردشگری به محل‌های برداشت و ذخیره گندم و کارخانه‌های آرد اعزام می‌کنیم تا بتوانند لحظات ماندگار و خاطره‌انگیزی را ثبت کنند. این اعزام‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود و جشنواره در ۴ بخش عکس‌های حرفه‌ای، موبایلی، مجموعه عکس و ویژه (زیر ۱۵ سال) فراخوان را منتشر کرده‌ایم.

دبیر سومین جشنواره عکس خوشه گفت: با استفاده از ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تبلیغات شهری بهره‌گیری کنیم. 

طباطبایی در پایان گفت: هدف ما این است که نگاه‌های اقشار جامعه را به سمت نان متمرکز کنیم تا مردم از اهمیت و حرمت نان غافل نشوند.

* به جای کلمه جشنواره، از مسابقه استفاده کنیم

شاهرودی به نمایندگی از هیأت داوران گفت: خواهشمندم کلمه جشنواره را از این رویداد کنار بگذاریم، چون آنقدر طی این سال‌ها جشنواره‌های بی هدف و بی سرانجام برگزار شده که از ارزش این کلمه کاسته شده است، به همین دلیل پیشنهاد کردیم کلمه مسابقه استفاده شود، چون تعدادی عکاس هدفمند در رقابت سالم با یکدیگر در این رویداد حضور دارند.
وی سپس درباره اهداف برگزاری مسابقه عکس خوشه گفت: عکاسی ابزاری کارآمد برای اصلاح  معضلات اجتماعی است، کما اینکه نخستین اصلاح قانون کار درباره کودکان نتیجه تلاش یک عکاس بود.

شاهرودی گفت: اگر نگاه درستی کنار این مسابقه باشد، به یکی از رویدادهای عکاسی ایران تبدیل می‌شود. امیدوارم این رویداد آنقدر ریشه‌دار و عمیق باشد که مدیران بعدی هم نتوانند آن را نادیده بگیرند.

سپس از آوا ثمری عکاس ۹ ساله که در دوره قبلی کم‌سن‌ترین شرکت‌کننده بود، تقدیر به عمل آمد.

کریمی در ادامه این مراسم گفت: هنر ابزاری است که مدیران می‌توانند از آن استفاده کنند. اعمال مدیران مانند عکس است و در تاریخ ثبت می‌شود، پس باید به نحوی باشد که بتوانند سرشان را بالا بگیرند.

وی پیشنهاد کرد بخشی به عکس‌های قدیمی و گذشتگان هم اختصاص یابد.

* نان در همه فرهنگ‌ها قداست دارد 

اوحدی هم در این مراسم اظهار داشت: جشنواره یا مسابقه عکس خوشه را صرفاً به عنوان یک رویداد هنری نبینیم، بلکه پروژه‌ای راهبردی و تأکید بر خودکفایی گندم است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: رهبر انقلاب امروز راهبرد ما را مقاومت اعلام کردند و کار فرهنگی یکی از راهبردهاست و چه کاری مقدس‌تر از موضوع نان؟ موضوعی که از قدیم در همه فرهنگ‌ها و ادیان قداست و احترام داشته است.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: این بیانیه منشور راهبردی چله دوم انقلاب است و در آن سبک زندگی مطرح شده. یکی از رفتارهای سبک زندگی، سبک اقتصادی زندگی است. ما چه رفتاری امروز با نان داریم؟ این رویداد می‌تواند ایجاد گفتمان برکت نان را در جامعه نهادینه کند.

اوحدی تصریح کرد: ۲۹ گالری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اختیار این جشنواره است.

* تورهای عکاسی «خوشه» تا آذرماه به صورت مرتب برگزار می‌شود

سیف هم درباره نقش هنر در اصلاح الگوی مصرف سخنرانی کرد و گفت: امروز کادر دوربین‌های ما بدی‌ها را خوب نشان می‌دهند.
وی افزود: در خوشه باید یاد بگیریم خوب ببینیم و خوب بنمایانیم و این دیده‌ها مایه سپاسگزاری است.
وی اظهار داشت: ان‌شاءالله از هفته آینده تورهای عکاسی و بومگردی و زندگی با گندمکاران برگزار می‌شود تا با دشواری‌های این مسیر آشنا شوند.
سیف تصریح کرد: این سفرها باید دو هفته یک بار تا آذرماه ادامه داشته باشد تا برداشت امسال و کاشت آتی را هم ثبت و ضبط کنیم.

 

 

در پایان این مراسم، پوستر سومین جشنواره عکس «خوشه» رونمایی شد و نخستین عکس این دوره از مسابقه را هم یزدان سیف معاون وزیر کشاورزی و سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از یک خوشه گندم که در سالن قرار داشت، ثبت کردند.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول