اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«عشق جلاد» روایت یک عشق سنتی است

دستیار کارگردان تئاتر «عشق جلاد» با بیان اینکه این تئاتر روایتگر یک عشق سنتی است؛ گفت: این تئاتر از ۲۷ خرداد ماه اجرا می‌شود.

«عشق جلاد»  روایت یک عشق سنتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امشب نشست خبری نمایش «عشق جلاد» با حضور عوامل این اثر در دفتر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی برگزار شد. 

موسیقی، زبان عشق جلاد

دستیار کارگردان نمایش «عشق جلاد» گفت: این نمایش از ۲۷ خرداد ماه اجرا می‌شود و بنا به استقبال مخاطبان تا ۲۱ روز بعد ادامه دارد.

آریا کسرایی با بیان اینکه قسمت زیادی از این نمایش بر پایه موسیقی پیش می‌رود؛ اظهارکرد: این کار بیانگر یک عشق سنتی است و زبان کار زبان عشق و موسیقی است، موسیقی حاکم بر این کار نیز سنتی و فولکلور شمال خراسان است.

وی در خصوص سایر عوامل این اثر یادآورشد: جواد شادکام طراحی لباس را به‌عهده دارد و  امیرحسین غفاری طراحی چهره‌پردازی را به انجام می‌دهد.

دستیار کارگردان نمایش «عشق جلاد» با بیان اینکه این کار بالغ بر ۵۰ بازیگر دارد؛ گفت: بازیگران کار محمدرضا دهقان، امید سعیدی، فاطمه بختیاری، ساره فرخی و علیرضا ضیاء چمنی هستند.

کسرایی افزود: این کار حدود ۱۲ نفر بازیگر فیزیکال دارد که بدن محور بوده و با موسیقی همگام هستند و شعرها و موسیقی کار را همسُرایی می‌کنند.

وی در خصوص داستان این اثر خاطرنشان کرد: اکثر نوشته‌های فرشیدتمری در فضای سنتی و فولکلوریک شمال خراسان رقم می‌خورد چراکه او زاده این دیار بوده و تفکر او فولکور است.

دستیار کارگردان این اثر تصریح کرد: چند سال قبل فرشید تمری، تئاتر «سردار سرخ» را اجرا کرد که فضای تئاتر «عشق جلاد» نیز همان فضا است و علت آن هم  آشنایی تمری با ادبیات شمال خراسان است. 

کسرایی در خصوص دکور کار گفت: دکور این نمایش مینی مال است؛ دکور قبلی نیز هم همین‌گونه بود، کارهای فرشید تمری یک فضای کلی دارد و که در بخش های مختلف از آن استفاده می‌شود.

تحول، محوریت شخصیت عوض خان 

بازیگر نقش سردار سرخ در این نمایش، در خصوص چگونگی پیوستن به گروه گفت: ۶ سال قبل با فرشید تمری همکاری کردم و بعد از آن کار «بوکان» که یک اثر میدانی بود را انجام دادم و چند وقت قبل تمری پیشنهاد این کار را به من داد.

حسام حصاری بیان کرد: من آثار تمری را خیلی دوست داشتم کارهای او همیشه جذاب و خوب بود او خیلی به نوشتن قصه اعتقاد دارد و پیش بردن قصه محور کار او است و این یک جذابیت است.

وی گفت: تمری همیشه با آثار خود باعث افزایش مخاطب و جذب آنها به تئاتر شود و مخاطبانی که برای اولین بار به تماشای تئاترهای او نشستند مخاطب این حوزه شده‌اند.

این بازیگر تئاتر با انتقاد از شرایط موجود در تئاتر مشهد؛ تصریح کرد: این شهر با این جمعیت نباید ۱۰ هزار مخاطب داشته باشد بلکه باید ۱۰۰ هزار مخاطب داشته باشد و ما بازیگران باید مخاطبان بیشتری را به تئاتر جذب کنیم.

حصاری یادآور شد: متاسفانه تئاترهایی اجرا می شود که محتوا ندارد و بازیگران حرکت های خاص هنری را انجام می دهند که باعث طرد مخاطب می‌شود.

وی یادآور شد: این دست کارگردان ها که قصه جذاب دارند و قصه محور هستند بسیار می‌توانند به جذب مخاطب کمک کنند.

این بازیگر تئاتر گفت: من در این کار «سردار سرخ» هستم او آدمی است که از خون‌ریزی ابایی ندارد و همه کاری می‌کند، از جایی به بعد چیزی در او به وجود می‌آید که متوجه می‌شود عشق است. 

حصاری اظهارکرد: محوریت شخصیت «سردار عوض خان» تحول با مقوله‌ای به نام عشق است

تلفیق مدرنیته و سنت در موسیقی عشق جلاد

آهنگساز نمایش «عشق جلاد» بیان کرد: ما در این کار دو سبک موسیقی فولکلور شمال خراسان و موسیقی مدرن را داریم سعی کردیم از آواهای خراسان، ملودی های ماندگار و سازهای سنتی که مربوط به این سبک موسیقی است استفاده کنیم. 

حسن خرسند گفت: حدود ۳۲ سال است کار موسیقی انجام می‌دهم و بخشی از کارم موسیقی فیلم و بخش دیگر موسیقی فیلم و نمایش است و کاملا گوشه‌های موسیقی را می‌شناسم و از تخصصم در ساخت آن  استفاده می‌کنم.

وی افزود: در این نمایش تلفیقی از موسیقی مدرن و سنتی را به کار گرفتیم.

«عروس» نماد زن سلحشور ایرانی 

بازیگر نقش عروس در این تئاتر، گفت: اولین کارم را در ۱۴ سالگی با فرشید تمری انجام دادم و افتخاری است که با او کار می کنم این دومین تجربه‌ی کاری من با تمری است. 

میترا بابایی اظهار کرد: دوست دارم تماشاچی این کار را ببیند، چراکه «عروس» نماد زن سلحشور ایرانی است.

وی افزود: این قصه برای من آشنا است و این نقش را می شناسم، نقش عروس نماد زن خراسانی است و من این نقش را زندگی کردم .

بازیگر تئاتر گفت: حدود ۴ ماه است روی این کار تمرین دارم و  به این نقش کاملا نزدیک هستم چراکه این زن را واقعا درون خودم دیدم.

گفتنی است؛ نمایش «عشق جلاد» به نویسندگی و کارگردانی فرشید تمری از ۲۷ خرداد ماه در یک سانس و در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد واقع در پارک ملت، به اجرا در می‌آید.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول