اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روابط 27 ساله محور مذاکرات رؤسای جمهور چین و قرقیزستان

رؤسای جمهور چین و قرقیزستان در دیداری در «بیشکک» روابط 27 ساله 2 کشور را بررسی کردند.

روابط 27 ساله محور مذاکرات رؤسای جمهور چین و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «سورانبای جین‌ بیک‌اف» رئیس جمهور قرقیزستان در نشستی مطبوعاتی درباره توسعه روابط 2 کشور صحبت کردند.

در این نشست شی جین پینگ اظهار داشت: در گفت‌وگو با رئیس جمهوری قرقیزستان ما نتایج همکاری 27 ساله بین «بیشکک» و «پکن» را بررسی کردیم.

وی گفت: قرقیزستان و چین در مقابل چالش‌ها و تغییرات مقاومت کردند و امروز هم مجموعه اسناد همکاری برای تعمیق روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف به امضا رسید.

رئیس جمهور چین تصریح کرد: طرح‌های جدید، گسترده و بزرگی با هدف تقویت روابط سودمند متقابل تعیین شدند.

شی جین پینگ خاطر نشان کرد: به غیر از روابط اقتصادی و سیاسی قرقیزستان و چین در زمینه فرهنگی، روابط بین استان‌ها، آموزش، گردشگری، دفاع از مکان‌های تاریخی همکاری خواهند کرد.

در ادامه جین‌بیک‌اف گفت: نقش شی جین پینگ در توسعه روابط دوجانبه بین چین و قرقیزستان قابل توجه است و بیشکک از حمایت وی تشکر می‌کند و سفر فعلی رئیس جمهور فصل جدیدی در روابط دوجانبه باز می‌کند.

رئیس جمهور قرقیزستان تصریح کرد: امروز مذاکرات گسترده‌ای درباره همکاری قرقیزی- چینی انجام شد و هر 2 کشور با تأکید بر اشتراکات، جاده ابریشم را پل ارتباطی 2 کشور عنوان کردند.

وی با اشاره به مسائل داخلی چین خاطر نشان کرد: از نظر بیشکک تایوان و چین یک کشور هستند و دولت پکن تنها دولت قانونی می‌باشد و این مواضع رسمی قرقیزستان است.

جین‌بیک‌اف گفت: تأمین امنیت جهانی و منطقه‌ای به طور سنتی اولویت سیاست خارجه قرقیزستان و چین است که اشتراکات در این زمینه فرصت‌های جدی برای توسعه همکاری دوجانبه باز می‌کند.

رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به مسائل مربوط به استان خودمختار چین موسوم به «سین کیانگ» اظهار داشت: مسائل قومی جزو امور داخلی است و قدرت‌های ثالث علاقه‌مند به تخریب روابط قرقیزی- چینی به این مشکلات دامن می‌زنند.

در ادامه جلسه رهبران 2 کشور درباره همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه سخنرانی کردند.

در پایان نشست جین‌بیک‌اف به همتای چینی خود نشانه دولتی موسوم به «ماناس» را برای تلاش مؤثر وی جهت توسعه مناسبات دوجانبه اهدا کرد.

مذاکرات جین‌بیک‌اف و شی جین پینگ در چارچوب سفر کاری رئیس جمهور چین به قرقیزستان شکل گرفت و وی برای حضور در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وارد بیشکک شد.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول