اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی بدون اجرای نظام «ارجاع» منطقی نیست

کارشناس اقتصاد سلامت گفت: تا زمانی که نظام «ارجاع» در کشور استقرار پیدا نکند، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی منطقی نیست و منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نمی‌شود.

فارس من| افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی بدون اجرای نظام «ارجاع» منطقی نیست

کامران حاجی نبی کارشناس اقتصاد سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در ارتباط با سوژه ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «شکستن انحصار بازار پزشکی و دندانپزشکی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو» توضیح داد: هزینه‌ها در حرفه پزشکی و اصولاً در نظام سلامت به صورت نظام عرضه و تقاضا محاسبه نمی‌شود بلکه پزشکان بر اساس نظام تعرفه‌های مصوب دولت، فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تعرفه‌ها به وسیله شورای عالی بیمه تعیین و پس از تصویب هیأت دولت ابلاغ می‌شود و تمام پزشکان از این تعرفه‌ها باید تبعیت کنند و سازمان نظام پزشکی کشور بر رعایت این تعرفه‌ها نظارت می‌کند.

حاجی نبی تأکید کرد: اگر نظام عرضه و تقاضا در حوزه سلامت مستقر بود می‌توانستیم با افزایش ظرفیت پزشکان، میزان عرضه را نسبت به تقاضا افزایش دهیم؛ افزایش تعداد پزشکان به منظور کاهش هزینه‌های مردم صحیح نیست و این دو موضوع با یکدیگر ارتباطی ندارند.

کارشناس مدیریت و اقتصاد سلامت افزود: بسیاری از پزشکان برای دریافت پروانه نظام پزشکی ثبت‌نام می‌کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد افراد شاغل در این حوزه از تعداد ثبت شده‌ها در نظام پزشکی کمتر است به‌طوری که آمار تعداد پزشکان نسبت به هر هزار نفر جمعیت کشور برابر گزارش سازمان نظام پزشکی کشور حدود ۱.۷  و برابر گزارش وزارت بهداشت حدود ۱.۳  است که حدود ۲۰ درصد اختلاف دارد و این موضوع نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان پزشکی جذب بازار کار نشده‌اند؛ ممکن است عده‌ای از آنها مهاجرت کرده و عده‌ای به طور کلی حرفه پزشکی را کنار گذاشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران گفت: این اتفاق در حوزه پرستاری نیز قابل رؤیت است به طوری که بر اساس اعلام مسؤولان حدود ۱۵۰ هزار پرستار در کشور کمبود داریم علت اصلی این موضوع این است که پرستاران فارغ التحصیل شده، جذب بازار کار نشده‌اند و عده‌ای نیز از کار کردن در این حوزه منصرف شده‌اند.

حاجی‌نبی افزود: تعرفه‌های پزشکی برای تمامی پزشکان در حوزه تخصصی همتراز یکسان است؛ در کشورهای اروپایی شاهد استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده هستیم و در آن کشورها درآمد پزشک بر اساس سرانه محاسبه می‌شود به طور مثال یک پزشک خانواده به ازای جمعیت تحت پوشش به طور ماهیانه سرانه دریافت می‌کند. سرانه از سوی سازمان‌های ذیربط مانند سازمان‌های  بیمه‌گر پرداخت می‌شود و به این صورت سهم پرداختی بیمار به صورت ثابت و تعدیل شده است. لازم است برنامه پزشک خانواده در کشور ما استقرار یافته و از این طریق و نیز استقرار نظام ارجاع، هزینه‌ها کنترل شود.

حاجی نبی تأکید کرد: تا زمانی که پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور استقرار پیدا نکند افزایش ظرفیت دانشجو منطقی نبوده و منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نمی‌شود.

وی گفت: هزینه‌های پزشکان با دریافتی آنها همخوان نیست البته در برخی از شهرها پزشکان مشهور دریافتی‌های خوبی دارند اما افرادی که از شهرت یا موقعیت مکانی مناسبی برخوردار نیستند از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نبوده و درآمد آنها متناسب هزینه‌ها و میزان بار مسؤولیت حرفه‌ای آنان نیست  و به همین دلیل تعداد قابل توجهی از پزشکان کشور رغبتی برای کار کردن در حیطه پزشکی ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول