اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

قریبی: «ائتلاف شرق» در حال تقویت و تحکیم جایگاه خود در جهان کنونی است

دستیار وزیر خارجه ایران با اشاره به نشست سران سازمان همکاری شانگهای در بیشکک عنوان کرد: «ائتلاف شرق» در حال تقویت و تحکیم جایگاه خود در جهان کنونی است.

قریبی: «ائتلاف شرق» در حال تقویت و تحکیم جایگاه خود در جهان کنونی است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «حسین قریبی» دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصویری از نشست سران شانگهای در بیشکک در صفحه توئیترش نوشت: «ائتلاف شرق» در عصر پسا پسا جنگ سرد به عنوان بزرگ‌ترین سازمان با اکثریت جمعیت جهان در حال تقویت و تحکیم جایگاه خود است و عامل «ترامپ» این روند را سرعت می‌بخشد.»

وی با اشاره به نشست بیشکک و با بیان اینکه «بحث‌های خوبی در این نشست صورت گرفت که بتوانیم در مقابل تحریم‌ها مقاومت کنیم،»، اظهار داشت: «این سازمان در آینده شرکای بیشتری پیدا خواهد کرد.»

 

 

 

به گزارش فارس، نشست سران سازمان همکاری شانگهای روز جمعه 24 خرداد ماه سال جاری در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در این نشست شرکت کرد. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقراری توازن در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد.علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان مذکور ملحق شدند.

در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۵ این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت کرد و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس سران در ژوئیه ۲۰۱۷ در پایتخت قزاقستان به تصویب رسید.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس عضو ناظر این سازمان هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول