اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

کمالوندی:شمارش معکوس برای عبور از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده/تعلل بیشتر اروپا ؛ گزینه های شدیدتر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

کمالوندی:شمارش معکوس برای عبور از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده/تعلل بیشتر اروپا ؛ گزینه های شدیدتر

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به اراک، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ظهر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات فنی سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی پرداخت.
وی در ابتدای این نشست خبری گفت: امروز وضعیت صنعت هسته‌ای بعد از بیانیه اخیر ابلاغ شده به سازمان انرژی اتمی و پیشرفت‌های حاصله در تاسیسات آب سنگین اراک را تشریح خواهیم کرد.
کمالوندی با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که ما در سازمان انرژی اتمی براساس تصمیمات مسئولان نظام اقدام خواهیم کرد.

* تا ششم تیر از سقف 300 کیلو اورانیوم غنی شده 3.67 عبور می‌کنیم
وی عنوان کرد از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم 3.67 درصد ، تولید آن مجددا در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن/ ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.
وی درباره آب سنگین تولیدی در تاسیسات آب سنگین اراک به کاربرد آب سنگین در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده از آب سنگین در داخل افزایش یابد به نحوی که نیاز به صادرات به خارج از کشور نباشد.

*ممکن است به سمت تولید بیشتر از 130 کیلو آب سنگین برویم/ایران برای دیدن نتیجه عمل اروپایی‌ها صبر نمی‌کند

کمالوندی با بیان اینکه بازارهایی که برای فروش آب سنگین پیدا کردیم، بازارهای خوبی است، یادآور شد: ممکن است با روندی به سمت تولید بیشتر از ۱۳۰ کیلو آب سنگین برویم، البته رفتن به این سمت هدف نیست و اگر تعهدی برای عرضه مازاد ۱۳۰ تن به خارج از کشور داشتیم دیگر به عنوان تعهد به آن نگاه نمی‌کنیم ولی مزیت اقتصادی آن را کنار نمی‌گذاریم و در صدور آن حتما برنامه ریزی داریم. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه منتظر تصمیم مقامات کشور برای گام دوم هستیم، عنوان کرد: البته فرصت به اندازه کافی برای اروپایی‌ها وجود دارد. یا آنها نمی‌خواهند یا نمی‌توانند ولی ایران دیگر برای دیدن نتیجه عمل آنها صبر نخواهد کرد.

*غنی سازی بیش از 3.67 یکی دو روز به طول می‌انجامد
کمالوندی با اشاره به گام دوم ایران که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی نیز عنوان شده، بیان کرد: اگر دو اقدامی که در مرحله اول زمانبر بود را داشتیم، دو اقدام بعدی به خصوص غنی سازی بیشتر از ۳.۶۷ درصد زمانی را نخواهد برد، شاید یکی تا دو روز.
وی تاکید کرد: ذخایر ایران با شتاب بیشتری روند افزایشی خواهد داشت، اگر برای آنها [اروپایی‌ها] حفظ برجام مهم است، باید تلاش کنند.

*اقدامات ایران در راستای پاراگراف ۳۶ و ۲۶ برجام/هر دو راکتور را با هم جلو می‌بریم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اقدامات ایران در راستای پاراگراف ۳۶ و ۲۶ برجام است، خاطرنشان کرد: به مجردی که تعهداتشان را اجرا کنند، اقدامات ما به قبل بازخواهد گشت.
معاون سازمان انرژی اتمی درباره راکتور اراک گفت: آنچه متخصصان ما از مقامات عالی دستور گرفتند این است که هر دو راکتور را با هم جلو ببرند یعنی هم طراحی قبلی رآکتور اراک مدنظر است و هم بازطراحی آن. اگر در کار بازطراحی کندی پیش بیاید کما اینکه در گذشته کندی‌هایی بود و تعهدات اجرا نشود و ایران تصمیم بگیرد به راکتور بعدی برود و همانطور که آقای صالحی هم اعلام کرد با توجه به اینکه ایران لوله‌های کالندریا (قلب) را دارد و می‌تواند لوله‌هایی که در کالندریای قبلی هست و در آن سیمان ریخته شده را بیرون بیاورد و لوله‌های جدید را جایگزین کند، آن راکتور قبلی قابل احیاست.

وی با بیان اینکه راکتور جدید مزایایی دارد، ادامه داد: الان طراحی‌ها تمام شده و در مرحله تهیه ماشین‌آلات هستیم، اگر [طرف‌های برجام] نشان دهند صادقند و وظایفشان را انجام دهند و همراهی کنند و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، شاید ترجیح این باشد که از رآکتور جدید به دلیل مزایای آن استفاده شود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص افزایش میزان غنی‌سازی نیز اظهار داشت که برای افزایش  ۳.۶۷ هم سناریوهای مختلف را در نظر گرفتیم، سقف غنی‌سازی فراتر از ۳.۶۷ درصد می‌تواند ۳.۶۸ درصد باشد تا هر درصد دیگری، هر کدام شرایطی دارد و البته نیازهای کشور تعیین می‌کند. 

وی گفت: نیازهای کشور ما در حد 20 درصد تعریف شده است ولی آنچه که مهم است، براساس نیازهای فنی، سناریوهای مختلف در اختیار مسئولان نظام قرار گرفته و در پایان این مهلت 60 روزه اول تصمیم خواهند گرفت که چه کاری باید انجام شود. 

*اگر تا 2 ماه و نیم آینده بازار جدید نداشته باشیم ذخایر آب سنگین می‌تواند از 130 تن هم بگذرد

به گزارش فارس، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در ارتباط با آب سنگین، ما بخشی از تعهداتمان را انجام می‌دهیم و بخشی استفاده‌های داخلی داریم، ولی با این روندی که جلو می‌رویم با توجه به «اورهال» خوبی که روی کارخانه انجام گرفته، الان کارخانه آب سنگین کارخانه بسیار خوبی است و آماده افزایش ظرفیت بیش از این است.

وی تأکید کرد: اگر تا ۲ ماه و نیم آینده بازارهای جدید برای عرضه تولیدات جانبی آب سنگین نداشته باشیم، ذخایر آب سنگین می‌تواند از ۱۳۰ تن هم بگذرد. البته این نقض برجام نیست. براساس برجام ما باید مازاد ۱۳۰  تن را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم. آنچه که می‌گوییم انجام نمی‌دهیم عرضه کردن این محصول به بازارهای بین‌المللی را از این پس به عنوان یک تعهد نگاه نمی‌کنیم و بسته به شرایط اگر استفاده اقتصادی و ارزش افزوده بالا داشته باشد ممکن است بفروشیم.

کمالوندی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند اگر شما عرضه نکنید همان است که آمریکایی‌ها می‌خواهند و ترامپ اعلام کرده که کسی آب سنگین ایران را نخرد، این دو تفاوتی با هم دارد. در ذهن رئیس جمهور آمریکا این است که اگر کسی از ما نخرد، کارخانه اتوماتیک وار دلیلی برای ادامه تولید ندارد، پس تعطیل می‌شود اما ما از طرفی بازار نسبتا خوبی داریم، هم نیاز داخلی داریم هم انواع محصولات جدید از آن تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز شنیدم در زمانی که خیلی هم دور نیست هر چقدر آب سنگین تولید می‌کنیم بتوانیم در داخل کشور مصرف کنیم و ارزش افزوده بالایی دارد.
کمالوندی همچنین بیان کرد: در شرایط بسیار خوبی برای حرکت با شتاب در صنعت هسته‌ای هستیم. محدودیت‌های موقتی که براساس برجام پذیرفتیم، مانعی برای ما ایجاد نمی‌کند و این محدودیت‌ها اگر برداشته شود شاهد خواهید بود که به سرعت این صعنت به توسعه اقتصادی و ایجاد رفاه برای کشور منجر شود.

*هر آن ماشین‌ها می‌تواند در فردو به کار گرفته شود

کمالوندی عنوان کرد: الان فردو با فردوی سابق خیلی فرق دارد، تنها چیزی که الان در آنجا نداریم غنی سازی است، اگرچه نیمی از ماشین‌ها آماده و در حال چرخش هستند و هر آن این ماشین‌ها می‌تواند به کار گرفته شود. ما در آنجا آزمایشگاه ملی مواد را ایجاد کردیم که در کشور نداشتیم و هم آزمایشگاه خلاء را.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تحریم شرکت تولیدکننده رادیودارو از سوی آمریکا آن را یک ترور و اقدام غیرانسانی خواند و گفت: خوشبختانه اتفاقی نیفتاد چون ما ظرفیت کافی برای تولید داریم. صادرات رادیودارو را داریم و صدها هزار نفر بیمار در خارج از کشور از داروهای ما استفاده می‌کنند.
او با بیان اینکه «ان‌شاءالله در همه حوزه‌های صنعت هسته‌ای پیشرفت‌هایی را داشته باشیم» تصریح کرد: «همه دانشمندان و متخصصان صنعت هسته‌ای گوش به فرمان رهبری هستند و نخواهند گذاشت که این صنعت صدمه‌ای ببیند.»

*هر چقدر دیرتر باشد کار برای اروپایی‌ها سخت‌تر می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: اگر امروز اروپایی‌ها کار عملی درستی انجام دهند این امکان است که مسئولان نظام تصمیم بگیرند این تعهد به وضعیت قبلی برمی‌گردد.

وی خطاب به اروپایی‌ها عنوان کرد: هر چقدر جلو می‌رویم شرایط سخت‌تر می‌شود، ذخایر ما دارد افزایش پیدا می‌کند و حتما سرعت آن را بیشتر خواهیم کرد و اگر قبلا گفتم چهار برابر، الان دو برابر آن چهار برابر است و شاید در آینده نتوانیم بگوییم چند برابر،بسیار بسیار بیشتر و با حداکثر ظرفیت باشد.

کمالوندی با یادآوری اینکه اینها الزامات فنی دارد و ممکن است قدری زمان ببرد، اظهار داشت: با ریتمی شروع کردیم که حتما شدیدتر می‌شود و هر چقدر دیرتر باشد، قطعا برای آنها کار سخت‌تر می‌شود و به محضی که به ما اعلام شود ورود پیدا کنیم، مرحله دوم را شروع خواهیم کرد و این کار با سرعت انجام خواهد شد.

* تعهدی را نمی‌پذیریم که حتما بازطراحی داشته باشیم

وی درباره گام دوم در خصوص راکتور آب سنگین اراک و زمان بازگشت به راکتور قبلی یا راه‌اندازی راکتور جدید نیز گفت: برای هر کدام سناریوهای مختلف دیده شده است. اینکه لوله‌های کالندریای قبلی تغییر یابد یا کالندریای دیگری ساخته شود هر کدام مزایا و معایبی دارد و زمانی را مشخص می‌کند. آنچه ما شنیدیم از شش ماه است تا یک سال و نیم. 

 

 

وی ادامه داد: کالندریای قبلی چون بخشی از تجهیزات را داریم می‌تواند سرعت بیشتری داشته باشد و اگر تعهداتشان را به موقع انجام دهند، می‌تواند یک انتخاب برای ما باشد. ما تعهدی را نمی‌پذیریم که حتما بازطراحی داشته باشیم. هر چقدر جلو می‌رویم کار برای اروپایی‌ها سخت‌تر می‌شود. اگر برای اروپا و آمریکا مهم بود که پلوتونیم کمتر تولید شود و اگر برایشان مهم است سقف ذخیره ۳.۶۷ درصد ۳۰۰ کیلو باشد و بیش از ۱۳۰ تن هم آب سنگین ذخیره نکنیم، باید زودتر بجنبند چون هر چقدر جلوتر برود تعهداتی که در گذشته داشتیم می‌تواند کنار گذاشته شود.

کمالوندی تصریح کرد: تلقی ما این است که باید به آنها فرصتی داده شود که برگردند. اگرچه به آنها فرصت داده شده در مرحله‌های دو ماهه بیان می‌کنیم که حجت بر آنها تمام شده باشد.

* دو سناریو برای فراتر رفتن از سقف تولید ۳.۶۷

به گزارش فارس، کمالوندی درباره فراتر رفتن از سقف تولید ۳.۶۷ گفت: ما نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم که صرفا آنها را ناراحت کنیم بلکه باید کاری صورت دهیم که برای خودمان مفهوم داشته باشد. دو سناریو وجود دارد. یکی این است که غنی‌سازی فراتر از  ۳.۶۷ درصد را برای نیاز بوشهر تعریف کنیم که می‌شود ۵ درصد، یا برای رآکتور تهران تعریف کنیم که می‌شود ۲۰ درصد. سناریوهای مختلف در این خصوص دیده شده که بسته به تصمیمی که اتخاذ می‌شود، اجرا خواهد شد.

*درخواست برخی تجهیزات برای راکتور اراک را به اروپایی‌ها داده‌ایم

وی درباره راکتور اراک و بدعهدی‌های چینی‌ها گفت: آمریکا به چین فشاری آورده بود با این تخیل که اگر ایران راکتور بازطراحی شده را نداشته باشد، نیاز به آب سنگین ندارد. آمریکایی‌ها در معافیت‌های آخر گفته بودند، آب سنگین را کسی نخرد. اینها خلاف واضح برجام است و به نحو زیرکانه‌ای مدت معافیت‌‌ در ارتباط با بازطراحی را برای سه ماه کوتاه‌تر کرده بودند. خوشبختانه چینی‌ها در ارتباطاتی که داشتیم که یکی دو هفته گذشته نیز تماس داشتیم، در روند خوبی با ما کار می‌کنند. معتقدم در این مرحله آمریکایی‌ها نمی‌توانند کاری صورت دهند.

کمالوندی عنوان کرد: طراحی را خودمان انجام می‌دهیم و تایید طراحی را چینی‌ها انجام می‌دهند و تا الان شاهد کندی چینی‌ها نبودیم ولی الان در مرحله تامین تجهیزات هستیم که عمدتا باید از کشورهای اروپایی تامین شود و این محک خوبی است و اگر تجهیزات را به ما بدهند روی تصمیمات ما تاثیرگذار خواهد بود. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: از این مرحله به بعد چون وارد تجهیزات می‌شود همکاری اروپایی‌ها خیلی مهم است. در مرحله سیاسی که قرار داریم خواسته‌های ایران حذف تحریم‌هاست و مدت گذاشته شده هم دو ماه است، ولی برای اینکه ما همین قدر محک بزنیم درخواست برخی تجهیزات را مطرح کرده‌ایم که اگر بدهند یا ندهند هر کدام نشانه خودش را دارد و همه اینها در تصمیمات ما تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت که ما خیلی از تجهیزات را می‌توانیم در داخل تولید کنیم به عنوان مثلا انواع پمپ در داخل قابل تولید است ولی وقتی درخواست کنیم و به ما داده شود، در کار سرعت ایجاد می‌کند. اگر به ما بدهند با سرعت بیشتری پیش می‌رویم ولی اگر ندهند چیزی که برای ما معما باشد نداریم و همه چیز در داخل کشور قابل تأمین است، اما ممکن است قدری طول بکشد.

کمالوندی در عین حال عنوان کرد: آن بخشی که قبل از برجام بودیم به سرعت عملی است ولی در قبل از برجام یکسری تجهیزات باید تهیه می‌شد یا از خارج وارد یا در داخل ساخته می‌شد که بعد از برجام متوقف شد. ما معمایی در هر دو وضعیت نداریم و همه قابل تحقق است.

معاون صالحی همچنین گفت: انگلیسی‌ها می‌توانند در تامین تجهیزات در راکتور اراک کمک کنند. روس‌ها می‌توانند در بحث (PIE (Post-irradiation Examination و آزمایش مطمئن بودن سوخت به ما کنند. ما تجهیزات PIE را نداریم. آنها موظف هستند در PIE به ما کمک کنند. صحبت‌هایی با روس‌ها داشتیم و روس‌ها ممکن است در این آزمایشات با ما همکاری کنند و این همکاری در چارچوب برجام است.

کمالوندی تاکید کرد: این کشورها نباید گرفتار مسائل سیاسی شوند و اگر بخواهند در مسائل فنی سیاسی‌کاری کنند، ایران مسیر خودش را می‌رود. ما در این مسائل دست بسته نیستیم، ممکن است کندی باشد ولی توقفی قطعا در کار نخواهد بود.

* در بحث آب سنگین دیگر تعهد عرضه نداریم

وی گفت: ما تعهد داشتیم بیشتر از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ را تولید نکنیم، ولی از امروز شمارش معکوس تا ۱۰ روز دیگر (ششم تیر) شروع می‌شود و از ۳۰۰ کیلو عبور می‌کنیم.بعد از آن افزایش می‌یابد و سرعت تولید هم بالا می‌رود و در یک زمانی با همه ظرفیت تولید می‌کنیم. 

کمالوندی ادامه داد: ما براساس حقوقی که در پاراگراف‌های 26 و 36 داریم که اگر تعهداتشان را انجام ندادند ایران بخشی از تعهدات خود را کاهش دهد. در بحث آب سنگین نیز تعهد عرضه نداریم. ما به تدریج از صادر کننده آب سنگین به صادر کننده مواد دیگر تولیدی از آب سنگین تبدیل می‌شویم و اگر این مسیر را ادامه دهیم، در زمانی ما آب سنگین را عرضه نمی‌کنیم و به خارج از کشور نمی‌فرستیم بلکه آن را به موادی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل و صادر می‌کنیم و به موازات رشد صنعت دارویی و درمانی کشور نیاز کشور به آن افزایش می‌یابد.

* تا الان ایران صبر کرده

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: ما تعهدی به عرضه مازاد 130 تن آب سنگین نداریم و فقط باید عرضه کنیم. ما می‌گوییم اگر از 130 تن بالا رفتیم، خواستیم می‌فروشیم، نخواستیم نمی‌فروشیم. هیأت نظارت سازوکارها را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر تا الان ایران صبر کرده شاید به این دلیل بوده که حجت تمام شود، خاطرنشان کرد: این یک آزمایش مهم برای اروپاست؛ اگر تعلل بیشتر داشته باشد، یا نمی‌خواهد که تعهداتش را اجرا کند و به نحوی در کنار آمریکا قرار گرفته که در حرف‌هایشان این‌گونه نیست و یا اینکه نمی‌توانند. اگر نمی‌توانند ما با موجود کم توان مواجه هستیم.

کمالوندی اظهار داشت: به ضرر آنها است که آمریکا برای آنها تعیین تکلیف کند. ما که زیر بار نمی‌رویم و در 40 سال گذشته ما کار خود را انجام دادیم. اروپا به خاطر منافع خودش حتما باید اقدامی انجام دهد و اگر انجام ندهد ما منتظر اقدام آنها نخواهیم بود.
وی  همچنین در پاسخ به سوالی بیان کرد: اروپا و ایران کارهای مشترک زیادی در منطقه دارند بحث مهاجران و مواد مخدر است. در حوزه فنی گزینه‌های زیادی داریم و ده‌ها انتخاب را در سازمان انرژی اتمی در نظر گرفته‌ایم. این گزینه‌ها قطعا شرایط را تغییر خواهیم داد.

معاون صالحی خاطرنشان کرد: ایران در حال حاضر با شیبی حرکت می‌کند و اگر در گذشته جدی نگرفتند الان جدی گرفته‌اند. اگر اقدام جدی نشود این شیب رو به بالا می‌رود و حتما گزینه‌های شدیدتر در دستور کار است. علاوه بر حوزه فنی، حوزه‌های دیگر نیز هست. ما محدودیت‌های هسته‌ای را پذیرفتیم، برای اینکه برخی مزایا را داشته باشیم و این توازن به هم خورده است. 

وی با اشاره به حقوق ایران در برجام بار دیگر درباره گزینه‌های ایران در صورت تداوم بدعهدی‌های طرف مقابل بیان کرد: گزینه‌ها متعدد است.

 

 

* تا مادامی که در NPT حضور داریم، طبیعتا باید پادمان را اجرا کنیم

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اینکه آیا در گام‌های بعدی، ایران در همکاری‌های داوطلبانه خود با آژانس درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها تغییری خواهد داد گفت که در گزینه‌ها همه چیز دیده شده است. 

وی با اشاره به نظارت‌های سه گانه آژانس گفت: یکسری نظارت‌ها پادمانی است که صرفنظر از برجام می‌تواند همه جا باشد. یک نظارت پروتکلی است که 146 کشور دنیا نظارت پروتکلی دارند. ایران اجرای پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفته و براساس تصمیم مجلس است و اگر تصمیمی در این خصوص گرفته شود پروتکل الحاقی اجرا نشود خیلی از بازرسی‌ها، گزارش‌ها و نظارت‌های آژانس لغو می‌شود. یکسری نظارت‌های برجامی است که مازاد بر پروتکل است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: ایران چون عضو معاهده NPT است، تا مادامی که در معاهده حضور دارد، طبیعتا باید پادمان را اجرا کند. پروتکل الحاقی اختیاری است، ولی پادمان اجباری است و مادامی که می‌خواهیم در NPT باشیم و طبق ماده 10 معاهده تصمیم نگرفتیم از آن خارج شویم - ماده 10 این اجازه به کشورها داده که بعد از اعلام قبلی از معاهده خارج شوند - نظارت‌های پادمانی جزو نظارت‌هایی است که کشور هسته‌ای مادامی که NPT را قبول دارد، تحت هر شرایطی آن را کنار نمی‌گذارد، ولی نظارت‌های پروتکلی و برجامی که متفاوت است.

* اگر این شرایط ادامه یابد برجامی نمی‌ماند که بخواهیم در آن بمانیم یا نمانیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا گام نهایی ایران خروج از برجام است؟ گفت: خروج از برجام اگر این سبک را ادامه دهیم عملا این اتفاق می‌افتد و برجام از محتوا خالی شده است. اینکه بگوییم خارج می‌شویم یا نمی‌شویم بحث خیلی مهمی نیست.

وی گفت: معتقدم خود آمریکایی‌ها که از برجام خارج شدند الان شاید متوجه شده باشند که اشتباه کردند. یک تعهد بین‌المللی است که در داخل تعهد یکسری اختیارات داریم؛ اما ممکن است اگر این شرایط از سمت دو طرف ادامه یابد برجامی نمی‌ماند که بخواهیم در داخل آن باشیم یا خارج از آن.

*آژانس قاضی نیست، ناظر است

کمالوندی همچنین پانزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مثبت خواند و گفت که ما نگرانی از گزارش آتی آژانس نداریم. آژانس قاضی نیست؛ بلکه ناظر است. 

وی درباره تفسیر شورای حکام از تصمیمات جدید ایران هم گفت: شورای حکام اگر بخواهد این را بررسی کند باید با عینک برجام بررسی کند. آنچه مربوط به برجام است باید تفسیر برجامی‌ها صورت گیرد.

*در سال ۱۵ برجام امکان ظرفیت ۲۷۲ هزار سو را داریم 

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دستور مقام معظم رهبری برای افزایش غنی سازی به 190 هزار سو بیان کرد: 14 خرداد 1397 و در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)، حضرت آقا خطاب به سازمان انرژی اتمی گفتند این مسئولیت و ماموریت را گفتند منتها با یک قید،‌ فرمودند «فعلا در چارچوب برجام» که بدان مفهوم است که ما همه کاری انجام دهیم ولی نقض برجام در آن نباشد. به عنوان مثال اگر در برجام 6 هزار سانتریفیوژ داریم این زمینه را برای تولید سانتریفیوژ بیشتر فراهم کنیم ولی سانتریفیوژ تولید و مستقر نکنیم.

کمالوندی با اشاره به سالن پیشرفته مونتاژ که می‌تواند 60 سانتریفیوژ پیشرفته را مونتاژ کند، اظهار داشت: برق را به یک میلیون سو رساندیم و ...

معاون صالحی بیان کرد: قطعا سانتریفیوژهایی که می‌خواهد 190 هزار سو را محقق کند ضرورتا نباید از نوع IR-1 باشد. دو ماشین ما صحه گذاری شده و می‌توانیم روی آن حساب کنیم. ماشین‌ سوم که بالای 90 درصد می‌توانیم روی آن حساب کنیم IR-6 است و ۷۰ تا ۸۰ درصد روی ماشین IR-8 کار شده است. البته تست‌های این ماشین‌ها زمان می‌برد. 

وی گفت: با ماشین‌های سانتریفیوژ فعلی الان زمینه تولید ۱۹۰ هزار سو را داریم. در برنامه 15 ساله یکی از شروط رهبری همین بود که برنامه بلندمدت 190 هزار سو را باید دیده باشد. ما یک برنامه‌ای داریم که 272 هزار سو است. یعنی یک برابر و نیم چیزی که مورد نظر ایشان بود.در سال ۱۵ برجام (۱۱ سال دیگر) امکان تولید ۲۷۲ هزار سو را داریم و اگر ماشین‌های جدید صد در صد صحه‌گذاری شوند، خیلی بیشتر از ۲۷۲ هزار سو امکان تولید داریم. آنچه الان داریم 272 هزار سو است که در چارچوب برجام است ولی اگر برجام را کنار بگذاریم، سرعت خیلی کارها بیشتر خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول