اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تنش مجدد در مرز تاجیکستان و قرقیزستان

برخی رسانه های منطقه مدعی شدند به دلیل اعتراض شهروندان قرقیزستان، ساخت جاده «واروخ» به شهر اسفره استان سغد تاجیکستان متوقف شده است.

تنش مجدد در مرز تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، برخی رسانه های قرقیزی و تاجیکی از توقف کارهای ساخت جاده ای که منطقه واروخ را با شهر اسفره استان سغد تاجیکستان متصل می‌کند، خبر دادند.

بنابر ادعای رسانه های قرقیزستان و تاجیکستان، کارهای ساخت و تعمیر این جاده 45 کیلومتری تنها در منطقه ای که از طریق روستای «خواجه اعلا» عبور می کند و بر اثر مخالفت ساکنان قرقیزستان متوقف شده است.

با این حال، خدمات مرزبانی قرقیزستان وضعیت در مرز دو کشور را ثابت خوانده و مدعی شدند که در منطقه مورد اختلاف «اسفرهآقسایواروخ» طرف تاجیکی بدون هماهنگی با طرف قرقیزی ساخت و ساز جاده آغاز و به طور غیر قانونی این جاده عمومی را برای به مدت حدود یک و نیم ساعتی مسدود کردند.

بعد از مذاکرات مرزبانان دو طرف در حال حاضر کارهای ساخت و ساز در بخش این جاده متوقف شده است.

این در حالی است که «رجب بای احمدزاده» فرماندار استان سغد تاجیکستان امروز در صحبت با رسانه ها مدعی شد که ساخت و ساز جاده واروخ - اسفره ادامه دارد.

وی در ادامه همچنین خبرها در مورد مخالفت ساکنان منطقه مرزی قرقیزستان با تعمیر جاده را رد کرد و گفت که مبلغ تعمیر برای این جاده از بودجه تخصیص یافته و هیچ مشکلی برای ساخت و ساز آن وجود ندارد.

باید گفت که در پایان نشست اخیر کمیسیون بین دولتی در زمینه تقسیم و علامتگذاری مرزهای دولتی تاجیکستان و قرقیزستان که در اول ماه آوریل برگزار شد دو طرف در مورد جلوگیری از سر زدن هر نوع تحریکی در مناطق مورد بحث دو کشور توافق کردند.

این اجلاس بعد از سر زدن درگیری در تاریخ 13-14 مارس که قتل 2 شهروند تاجیکستان و زخمی شدن تعدادی دیگر از ساکنان دو کشور را به دنبال داشت، برگزار شد.

آن زمان تصمیم بر آن شد که میان مناطق واروخ و خواجه اعلا جاده ای با دور زدن روستای «آق سای» قرقیزستان احداث شود.

تاجیکستان و قرقیزستان 970 کیلومتر مرز مشترک دارند که تنها 519 کیلومتر از آن تقسیم و علامتگذاری شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول