اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

احتمال جلوگیری از تصویب لایجه بودجه دفاعی آمریکا برای مهار ترامپ علیه ایران

منابع خبری گفته‌اند نمایندگان مجلس سنای آمریکا قصد دارند برای مهار سیاست‌های رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران از یکی از اختیارات خود برای جلوگیری از تصویب لایحه بودجه دفاعی استفاده کنند.

احتمال جلوگیری از تصویب لایجه بودجه دفاعی آمریکا برای مهار ترامپ علیه ایران

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری سه‌شنبه گزارش داده‌اند نمایندگان مجلس سنای آمریکا ممکن است برای مهار سیاست‌های بی‌ملاحظه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران  از یکی از گزینه‌های خود موسوم به «اطاله بررسی» (فیلی‌باستر) برای جلوگیری از تصویب لایحه بودجه دفاعی آمریکا استفاده کنند. 

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» امروز دوشنبه (۴ تیرماه/ ۲۵ ژوئن) گزارش داد نمایندگان دموکرات مجلس سنای آمریکا  در حال ارزیابی استفاده از گزینه «اطاله بررسی» برای جلوگیری از تصویب لایحه سالانه بودجه دفاعی آمریکا هستند. 

اطاله بررسی به طور کلی، به این معنی است که یک یا چند نماینده به نحوی روند بررسی یک طرح را طولانی کرده و مرتبا رأی‌گیری در مورد آن طرح را به تعویق بیاندازند، تا جایی که ضرب‌الاجل بررسی گذشته و عملا طرح از دستور کار خارج شود.

این روشی قدیمی در پارلمان بسیاری از کشورهاست و در آمریکا نیز به خصوص از سال ۱۹۷۵ به بعد، در سنا بارها از سوی مخالفان یک طرح، به کار گرفته شده است.

در سنای آمریکا، یک قانون پایه وجود دارد: هر سناتور حق دارد تا هر زمان که می‌خواهد و در مورد هر موضوعی که می‌خواهد در صحن مجلس صحبت کند، مگر آنکه سه پنجم اعضا (۶۰ نفر از مجموع ۱۰۰ سناتور) اعلام «کفایت بحث» (cloture) کرده و خواستار رأی‌گیری در مورد آن طرح شوند.

همین امکان، موجب شده تا مخالفان یک طرح، زمانی که حتی اکثریت را در اختیار ندارند، بتوانند با جلب دو پنجم آرا (۴۱ سناتور)، امکان اعلام کفایت بحث را از حامیان طرح گرفته و بحث را آنقدر طولانی کنند که عملا زمانی برای رأی‌گیری در مورد طرح باقی نماند.

«سی‌ان‌ان» نوشته توسل احتمالی سناتورهای دموکرات به این حربه برای جلوگیری از تصویب لایحه بودجه دفاعی می‌تواند برای سناتورهای دموکرات نامطلوب باشد و آنها را در مظان اتهام به سیاسی‌کاری بر سر تصویب یک لایحه مهم مرتبط با امنیت ملی قرار دهد. 

اما در شرایطی که تنش‌ها با ایران رو به فزونی است نمایندگان دموکرات قصد دارند تأمین بودجه برای هر گونه اقدام نظامی علیه ایران را به مشورت با کنگره منوط کنند. 

«تام یودال»، نماینده ایالت نیومکزیکو در مجلس سنای آمریکا که یکی از شش سناتوری بود که دوشنبه با آغاز بحث در خصوص لایحه بودجه دفاعی آمریکا مخالفت کرد گفت: «ما ۱۰ دقیقا با آغاز حمله‌ای از سوی رئیس‌جمهور فاصله داشتیم که می‌توانست ما را وارد جنگی دیگر در خاورمیانه کند؛ جنگی که این بار غیرقانونی و بدون مجوز کنگره بود.»

«دونالد ترامپ» جمعه هفته گذشته در صفحه توئیترش ادعا کرده بود قصد داشته بعد از سرنگون شدن پهپاد کشورش به سه نقطه در داخل ایران حمله کند، اما این حملات را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز آن متوقف کرده است. 

او نوشت:  «آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

کارشناسان مسائل نظامی ادعای ترامپ را زیر سوال برده‌اند.  تحلیلگران در آمریکا گفته‌اند پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی این هشدار مطرح شده که با اثبات توان پدافندی ایران، معادلات به هم ریخته و واشنگتن باید هرگونه طرح برای اقدام احتمالی نظامی علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهد.

علاوه بر این، یک مقام دولت آمریکا روز یکشنبه به شرط عدم افشای نام به نشریه «آبزرور» گفت لغو حمله به ایران به این دلیل صورت گرفت که در واشنگتن نگرانی‌هایی وجود داشته مبنی بر اینکه سرنگونی پهپاد آمریکایی بعد از تجاوز به حریم هوایی ایران صورت گرفته باشد. 

در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۳۰خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول