اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«قیل و قال» قالی ایرانی!/ نفس‌هایی که به شماره افتاده‌اند

نفس‌های قالی ایرانی به شماره افتاده است، ظرفیتی که می‌توانست در رونق تولید مفید باشد، مغفول مانده و تداوم آن یعنی قالی ایرانی در حال پیوستن به خاطره‌هاست، فعالان این عرصه سال‌هاست از مشکلات خود می‌گویند اما به قول معروف این قیل و قال‌ها مفید واقع نشده است.

«قیل و قال» قالی ایرانی!/ نفس‌هایی که به شماره افتاده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، دنیای رنگارنگ فرش ایرانی این روزها کم‌فروغ است، قالی‌های بزرگ پارچه 12 متری و 15 متری که تا همین چند سال پیش سالن‌های خانه‌ها و هتل‌ها را فرش می‌کرد، کمتر بافته می‌شود. قالی‌هایی که خواهان بسیاری در جهان داشت. اما نمی‌توان درک کرد چرا این هنر ماندگار و صنعت بی‌نظیر در ایران و به تبع آن در استان همدان به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید و صادرات قالی حال و روز چندان خوبی ندارد. بافندگان حرفه‌ای فرش هر روز کمتر می‌شوند و این صنعت بزرگ که روزگاری مهمترین صادرات غیر نفتی این مرز و بوم در سال‌های نه چندان دور محسوب می‎شد، امروز به این حال افتاده است. روزگاری بزرگترین بندرهای اروپایی از شرق تا غرب این قاره محل بارانداز این هنر اصیل ایرانی بود که حاصل ذوق و خلاقیت زنان و مردان است اما حالا چه!؟

امروز دیگر خبری از صادرات این هنر ماندگار نیست، فروش داخلی نیز به حداقل رسیده است، قیمت تمام شده فرش بنا بر گفته فعالان این بازار صد درصد افزایش یافته و با کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم، معضل بزرگی گریبان این بخش مهم را گرفته است. متأسفانه در سال‌های گذشته اقدامات مهمی برای رونق این صنعت حیاتی ایران صورت نگرفته و قالی به عنوان نماد ایران یتیم مانده است، ظرفیتی که می‌تواند در شرایط بد اقتصادی امروز به کمک کشور بیاید.

دولت حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد به مانند اغلب کشورها تدابیر ویژه‌ای برای خرید داخلی آن فراهم و نظارت ویژه‌ای برای صادرات آن اعمال کند تا از صادر کردن اجناس بی‌کیفیت جلوگیری کرده و حیثیت فرش ایرانی حفظ شود. امروز فعالان با تجربه این صنعت سخنان بسیاری برای گفتن دارند. به همین دلیل برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم فرش فرصتی دست داد که با فعالان فرش استانی و سایر استان‌ها به گفت‌و‌گو بنشینیم.

صادرات اجناس بی‌کیفیت

یک فعال بازار فرش در استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه متأسفانه بازار صادرات قالی ایرانی چندان مطلوب نیست اظهار کرد: صادرات اجناس بی‌کیفیت به بازارهای خارجی باعث آسیب رساندن به وجهه قالی ایرانی می‌شود.

یارعلی اخوان با اشاره به اینکه دولت باید از این مسأله جلوگیری کند افزود: نبود صادرات اجناس کیفی باعث کاهش 90 درصدی تولید قالی شده است .

وی با بیان  اینکه صد درصد قیمت قالی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است تصریح کرد: مواد اولیه تولید قالی سه برابر افزایش یافته اما قیمت نهایی دو برابر شده است.

این فعال بازار فرش با بیان اینکه کمبود و گرانی مواد اولیه از دیگر عوامل کاهش تولید است ادامه داد: بافند‌گان قدرت خرید مواد اولیه را ندارد در نتیجه بافنده نیز بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بافت قالی‌های بزرگ پارچه نیز به شدت کاهش یافته است خاطرنشان کرد: اکثر بافنده‌هایی که باقی ماندند علاقه‌ای به تولید قالی‌های بزرگ پارچه ندارند.

دولت راهکاری برای تامین مصالح بیندیشد

اخوان با بیان اینکه دولت باید به داد صنعت فرش برسد گفت: راهکارهایی توسط دولت برای تامین مصالح بافندگان اندیشیده شود تا مشوقی برای تولید باشد.

وی با اشاره به اینکه صنعت تولید قالی در کشور رو به افول است اظهار کرد: اگر مصالح به دست بافنده واقعی برسد تولید رخ می‌دهد.

این فعال بازار فرش با بیان اینکه صادرات فرش منجر به حمایت  تاجران از بافندگان می‌شد افزود: صنعت قالی ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارد، اما امروز فرش دستبافت به فروش داخلی وابسته شده و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه امروزه تنها فروش نقدی فرش امکان‌پذیر است تصریح کرد: سال‌های گذشته امکان فروش اقساطی قالی امکان‌پذیر بود اما در شرایط فعلی نمی‌توان اجناس را به صورت اقساطی بفروش برسانیم.

یک تولیدکننده و فروشنده قالی قم نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: امروزه مواد اولیه تولید فرش ابریشم از چین وارد می‌شود و واحدهای تولیدی ابریشم داخلی تعطیل شدند.

امین نوروزی‌قوام با بیان اینکه از سال‌های گذشته نیز بهترین ابریشم به کشور چین اختصاص داشت افزود: امروز فرش دستبافت در نقاط مختلف کشور بافته می‌شود و کیفیت آن به مواد اولیه بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: قالی نقشه قم یکی از مهمترین اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر میزان آن کاهش یافته است.

تولید تخصصی قالی از رونق افتاد

این فعال بازار فرش ادامه داد: زمانی مردان به صورت تخصصی به تولید قالی می‌پرداختند در حالی که تولید تخصصی قالی از رونق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه باید قالی بافی به یک حرفه اصلی تبدیل شود خاطرنشان کرد: پشتیبانی از تولید فرش دستبافت باعث حضور مستمر در بازارهای هدف خارجی می‌شود.

یک تولیدکننده و صادرکننده فرش همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: تولیدکنندگان و تجار با توجه به سلیقه بازار و خواست آنان تولید نمی‌کنند چراکه سلیقه‌های خارجی در حوزه طرح و نقش فرش تغییر کرده است.

حمیدرضا فروزان‌احسن با بیان اینکه بازارهای خارجی به ویژه کشور آمریکا خواهان تولیدات با مواد طبیعی هستند تأکید کرد: رنگ‌های شیمیایی موجود در بازار کیفیت مطلوبی ندارند و همین مسأله در خرید فرش تأثیر سوء گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه تولید با مواد طبیعی دشواری‌های بیشتری دارد گفت: البته اگر از رنگ‌های شیمیایی با کیفیت استفاده شود، امکان فروش آن است اما برخی از افراد برای کاهش قیمت از مواد بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

تبادل تجربه به نسل‌های جدید صورت نگرفته است

یک کارشناس امور فرش نیز از منظری دیگر به مشکل تولید قالی می‌پردازد، غلامرضا گودرزی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در چند سال اخیر بافندگان مرد کمتر به تولید فرش می‌پردازند، تصریح کرد: متأسفانه در 15 سال گذشته حمایت‌های لازم از بافندگان  صورت نگرفته بنابراین برای ادامه کار دلسرد شده‌اند.

وی با بیان اینکه بافندگان مرد تخصصی‌تر به تولید فرش می‌پرداختند خاطرنشان کرد: امروز در همدان کمتر از 12 بافنده مرد را می‌توان سراغ گرفت.

این کارشناس فرش در ادامه گفت: امروز تبادل تجربه به نسل‌های جدید صورت نگرفته و این نکته برای آینده فرش همدان خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دستفروشی از بافندگی فرش درآمد بیشتری دارد اظهار کرد: امروز بافنده سودی دریافت نمی‌کند و پول اصلی نصیب دلالان می‌شود.

به نظر می‌رسد نفس‌های صنعت قالی ایرانی به شماره افتاده است و کم کم قالی ایرانی به افسانه‌ها و خاطره‌ها می‌پیوندند؛ در حالی که می‌توانستیم با برنامه‌ریزی دقیق‌تری از این ظرفیت استفاده کنیم؛ ظرفیتی که مغفول مانده است.

انتهای پیام /89033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول