اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

توصیه‌های لحظه آخری به کنکوری‌ها از شام ساده تا صبحانه مغذی

کنکوری‌ها شب آزمون شام سبک، اما مقوی و با چربی کمتر میل کنند و استراحت کافی در این شب را فراموش نکنند، همچنین گرفتن دوش در شب قبل از آزمون نیز در کاهش استرس دانش‌آموزان موثر است.

توصیه‌های لحظه آخری به کنکوری‌ها از شام ساده تا صبحانه مغذی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کنکور در کشور برای اولیا و دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به نحوی که بسیاری از این افراد زندگی و آینده خود را منوط به موفقیت در آن می‌دانند، کنکور این روزها شمارش معکوس خود را آغاز کرده و تنها چند روز تا برگزاری این ماراتن بزرگ در سطح کشور باقی مانده است.

در همین راستا خبرگزاری فارس از استان زنجان میزبان تنی چند از فعالان حوزه تعلیم و تربیت است تا میزگردی با محوریت کنکور داشته باشیم و راه‌های موفقیت در آن را با هم مرور کنیم.

کارشناس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به عنوان نخستین متکلم این میزگرد است که به پرسش‌های خبرنگار فارس پاسخ می‌دهد.

 

فارس: استرس یکی از مشکلات دانش‌آموزان در روزهای پایانی و باقی مانده به کنکور است. با چه اقداماتی می‌توان از میزان این استرس کاست؟

کارشناس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان: با توجه به نزدیک شدن به رقابت بزرگ کنکور در کشور روزهای پنجشنبه و جمعه امسال همانند سال‌های گذشته شاهد برگزاری این آزمون در کشور برای تعیین رشته تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع کارشناسی هستیم و همین موضوع موجب ایجاد نگرانی و استرس در دانش‌آموزان در روزهای منتهی به کنکور شده است.

دانش‌آموزان در طول مطالعه یادداشت‌برداری و خلاصه نویسی‌هایی انجام داده و روزهای باقی مانده به کنکور بهترین زمان برای مرور یادداشت‌ها توسط دانش‌آموزان است.برای بسیاری از افراد سؤال است که در روزهای باقی مانده به کنکور چه دروسی باید مطالعه شود باید گفت، تاکید می‌شود در ۱۰ روز باقی مانده به کنکور از روش توریق سریع برای مطالعه استفاده شود، این روش به معنای مرور دروسی بوده که در طول سال توسط دانش‌آموز خوانده شده است.

دانش‌آموزان در این زمان می‌توانند تست‌زنی کرده و آزمون‌های سال‌های گذشته را مرور کنند و این مدت، زمان خوبی برای یادآوری آنچه توسط دانش‌آموزان در طول سال مطالعه شده، است.

دانش‌آموزان باید در روزهای پایانی کتاب‌ها را ببندند و شب قبل از آزمون دانش‌آموزان مطالعه را کنار بگذارند تا ذهن آنان آزاد و آرام شود.

 

فارس: فشار بر روی دانش‌آموز در شب آزمون بسیار زیاد است. چه توصیه‌ای برای این شب دارید؟

سعادتی: برای شب آزمون نیز پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان شام سبک اما مقوی و با چربی کمتری داشته باشند و استراحت کافی در این شب را فراموش نکنند همچنین گرفتن دوش در شب قبل از آزمون نیز در کاهش استرس دانش‌آموزان در این شب موثر است.

از دانش آموزان خواسته می‌شود صبح به موقع بیدار شده و صبحانه کامل و مغذی مصرف کنند، تا انرژی کاملی برای حضور در محل آزمون داشته باشد.

همچنین حضور به موقع در محل آزمون و یافتن صندلی و نشستن در آن برای چند دقیقه می‌تواند در کاهش استرس دانش‌آموزان موثر باشد.

همچنین دانش‌آموزان وسایل آزمون را شب گذشته آماده کرده و برای ورود به جلسه وسایل ضروری را همراه خود داشته و از آوردن وسایل غیر ضروری خودداری کنند.

به همراه داشتن بطری آب برای کاهش استرس نیز می‌تواند در این آزمون موثر باشد همچنین از دانش‌آموزان درخواست می‌شود در هنگام حضور در محل آزمون اطلاعات خود را چک کرده و از نشستن در صندلی‌ فرد دیگری خودداری کنند.

 پیش از آغاز آزمون چند دقیقه خود را با توکل به خدا، داشتن افکار مثبت و دوری از فکر کردن به نتیجه آزمون آرام کنند.

 

فارس: چه توصیه‌هایی به دانش‌آموزان در هنگام تست‌زنی دارید؟

کارشناس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان: این آزمون در دو بخش عمومی و تخصصی برگزار شده و پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان آزمون خود را با سؤالاتی که در زمینه آن تخصص دارند، آغاز کنند با پاسخ دادن به سؤالاتی که نسبت به جواب آنها اطمینان دارند استرس دانش‌آموزان در کنکور کاهش می‌یابد.

همچنین دانش‌آموزان باید از تلف کردن وقت اضافه برای سؤالاتی که جواب آن را نمی‌دانند خودداری کنند، چون موجب اتلاف وقت آنها می‌شود از سوی دیگر سؤالاتی وجود دارد که با فکر به آن می‌توانند جواب آن را دریافت کنند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود کنار سؤال را علامت زده و در فرصت باقیمانده خود در پایان آزمون سؤالات را جواب دهند.

همچنین باید به زمان در نظر گرفته شده برای هر درس در آزمون توجه داشته باشند و نسبت به همخوانی شماره سؤالات با جواب‌ها اطمینان داشته باشند.

حمید بهبودی کارشناس و مشاور تحصیلی و رئیس سابق اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این میزگرد حضور دارد و به سؤالات ما پاسخ می‌دهد.

کارشناس و مشاور تحصیلی: کنکور نوعی مسابقه دادن است و برنده کسی خواهد بود که با خود مسابقه می‌دهد، نه با دیگران چرا که یکی از دلایل اصلی استرس، نگاه به دیگران است.

فارس: اولیا و نقش آنها در این آزمون انکارناپذیر است، این افراد چگونه می‌توانند به دانش‌آموزان برای شرکت در این آزمون کمک کنند؟

اولیا در فرصت باقیمانده باید فضای خانه را برای دانش‌آموزان تلطیف بکنند و خانه را به محیطی آرام و آرام‌بخش برای دانش‌آموزان تبدیل کنند همچنین خانواده‌ها می‌توانند با همراهی خود با دانش‌آموزان آنها را در این فرآیند یاری کنند.

برای اینکه دانش‌آموزان احساس نکنند، در مقوله تحصیلی تنها هستند اولیا باید همراه با آنها به مطالعه کتب بپردازد.

برای داشتن آزمونی موفق و نتیجه مطلوب در کنکور باید دانش‌آموزان علاوه بر مطالعه، انرژی و تمرکز بالایی داشته باشند اینکه استرس نداشته باشیم قابل پذیرش نیست و همه افراد در همه مقاطع در مواجهه با هر موضوع ممکن است استرس داشته باشند و میزانی از استرس بر زندگی لازم است اما نباید اجازه داد استرس در عملکرد افراد تاثیر منفی بگذارد.

از اولیا درخواست می‌شود تا کمک کنند تا دانش‌آموزان ورزش‌های هوازی انجام دهد و با خود مسابقه برگزار کنند و از توانایی‌های خود اطلاع پیدا کنند که همه اینها به داشتن اعتماد به نفس منجر و موجب خواهد شد که دانش‌آموزان با اعتماد به نفس بیشتری در محل آزمون آماده شوند، عدم توجه به نتیجه کار در کنار تلاش نیز خود می‌تواند در به نتیجه رسیدن آزمون کنکور مؤثر باشد.

رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این جلسه توصیه‌هایی به دانش‌آموزان دارد.

جلیل آقاجانلو: در چند روز باقی مانده به کنکور فضای خانه را باید مانند روزهای عادی داشته باشد و باید از مهمانی گرفتن خودداری شود و اولیا فضای آرامی برای دانش‌آموزان ایجاد کنند.

در روزهای گذشته کارت‌های ورودی در سازمان سنجش قابل برداشت است، دانش‌آموزان قبل از این آزمون حتما اطلاعات این کارت‌ها را چک کرده و فضای شبیه‌سازی کنکور را انجام دهند مثلا اقدام به برگزاری آزمون‌های مشابه کنند تا در فضای مشابه قرار دهید.

 دانش‌آموزان نسبت به فضای آزمون جوگیر نشده و احساس نگرانی نکنند، دانش‌آموزان می‌توانند هر گونه مشکل خود را باید با مراقب آن در میان گذاشته و از هرگونه ایجاد استرس به دلیل نبود آب، نیاز به حضور در سرویس‌های بهداشتی، خدشه وارد شدن به پاسخنامه‌های آزمون پیشگیری کنند و توجه داشته باشند مراقبان حاضر در آزمون در این محل حضور دارند تا به آنها کمک کنند.

همچنین پس از آزمون باید دانش‌آموزان بحث انتخاب رشته را مورد توجه قرار دهند، چرا که این انتخاب می‌تواند در زندگی آنها تاثیرگذار باشد.

فارس: در مورد وضعیت کنکور بفرمایید و اینکه آیا استان زنجان در زمینه کنکور در کشور جایگاه مطلوبی دارد؟

آقاجانلو: بومی‌گزینی در کنکور استان‌هایی مانند زنجان را متضرر می‌کند چرا که با وجود اینکه وضعیت سطح سواد دانش‌آموزان پشت کنکوری استان زنجان بنابر اعلام سازمان سنجش بیش از میانگین کشوری است، اما استان‌های دیگر که دارای دانشگاه‌های متعدد با رشته‌های گوناگون هستند در گزینش‌های دانشجویان شرایط بهتری دارند و بومی‌گزینی موجب می‌شود که زیاد بودن دانش‌آموزان و دانشجویان آمار آنها را بالا ببرد. رتبه کنکور استان‌ها با بحث‌های حاکمیتی ارتباط تنگاتنگی دارد به نحوی که در برخی استان‌ها استانداری متولی بخشی از کنکور شده و هم مطالبه کرده و هم حمایت می‌کند و اینگونه نیست که آموزش و پرورش تنها باشد و مدیر کل تنها باید پاسخگو باشد.

 

فارس: در مورد جمعیت دانش‌آموزان پشت کنکوری که امسال آزمون خواهند داد بفرمایید، امسال چند نفر در استان زنجان در کنکور شرکت خواهند داشت؟

رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان: سال گذشته قریب به ۱۶ هزار نفر در آزمون کنکور در استان زنجان شرکت کردند که از این آمار تنها ۴ هزار و ۳۰۰ نفر آن‌ها دانش‌آموز بودند و باقی از افرادی بودند که در سال‌های اخیر یا مدرک تحصیلی دیگری داشته و در رشته دیگر شرکت کرده و یا سال‌های گذشته دیپلم خود را دریافت کردند، همین موضوع موجب می‌شود که ارتقای رتبه کنکور از آموزش و پرورش خارج شود البته این به معنای نفی وظایف آموزش و پرورش نیست ولی مطالبه‌گری در حوزه رتبه کنکور باید تخصصی باشد، وظایف باید تقسیم شود چرا که کنکور بار سنگینی محسوب می‌شود.

امسال مشابه آمار دانش‌آموزی سال گذشته در زنجان در کنکور شرکت خواهند کرد و تعداد دانش‌آموزان پشت کنکوری استان زنجان که در این آزمون شرکت دارند زیر ۵ هزار نفر است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول