اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

آب تنی «مجانی» در چشمه کهن ری

در روزهای ابتدایی داغ تابستان که دمای هوا به نزدیک 40 درجه رسیده است و آفتاب سوزان حسابی در فصل گرما عرض‌اندام می‌کند دقایقی آب‌تنی شاید اولین راه‌حل برای غلبه بر این گرما و پایین آوردن دمای بدن باشد.

آب تنی «مجانی» در چشمه کهن ری

به گزارش خبرگزاری فارس؛ محمد حسینی: محله‌های جنوبی تهران هنوز هم حس و حال قدیم و سنتی در آن بیشتر از محله‌های شمالی پایتخت یافت می‌شود و وقتی سری به محله چشمه‌علی شهرری می‌زنیم تلفیق خانه‌های قدیمی، چشمه‌علی 8 هزارساله در زیر باروی ری و صدای آب و حال و هوای کودکانه نشان از وجود حال و هوای سنتی در دنیای مدرنیته و دیجیتال دارد.

سال‌ها پیش، از اطراف برج طغرل و آستان شیخ صدوق(ره) سروکله این تپه باستانی نمایان بود و حالا که آپارتمان‌ها قد علم کرده‌اند باید از میان کوچه‌ها خود را به این چشمه قدیمی برسانم.

کوهی کم ارتفاع در شهر تاریخی و کهن ری که در دامنه آن چشمه پر آب معروف به چشمه‌علی از دل زمین می‌جوشد و قدمت تاریخی این چشمه را تا 8 هزار سال پیش از میلاد مسیح برشمرده‌اند که ظاهراً مربوط عهد اشکانیان است.

در بخش شمالی کوه چشمه‌علی بارویی قرار دارد که این حصار محدوده ری پیش از اسلام را نشان می‌دهد که دورتادور ری احداث‌شده بود و هم‌اکنون بخشی از آن بازسازی‌شده است.

بالای چشمه‌علی نیز تخته‌سنگی برجسته و نسبتاً بزرگ در کوه به چشم می‌خورد که نقش برجسته فتحعلی شاه و برخی از شاهزادگان و درباریان قاجار بر این سنگ دیده می‌شود.

وقتی به چشمه‌علی که در گویش محلی به آن «چشملی» می‌گویند، نزدیک می‌شویم، شور و هیجان بچه‌ها در میان پرش‌های مکرر آن‌ها در آب و صدای ناشی از آن ما را خیلی زود در گرمای دهمین روز از اولین ماه تابستان به چشمه‌علی می‌رساند.

برخلاف خیلی جاها و خارج از تصور در ظهر گرم یک روز غیر تعطیل اینجا شلوغ است و در میان همه گروه‌های سنی، کودکان حسابی مشغول آب‌تنی هستند و فارغ از هر چیزی فقط بر بلندای تپه رفته و شیرجه بر آب این چشمه کهن می‌زنند.

اگرچه حال چشمه‌علی به دلیل گذر مهمان ناخوانده‌ای به نام مترو بیش از یک سالی است که زیاد خوب نیست و عدم توجه به میراث فرهنگی و تاریخی ری را باید بر آن اضافه کنیم اما کودکان، آن‌هم از نوع جنوب شهری‌شان کاری با این چیزها ندارند و از حداقل امکانات موجود بیشترین بهره را می‌برند.

نمی‌خواهم در یک روز فراغت تابستانی و در کنار این فرزندان معصوم از حواشی نامهربانی‌ها با ری سخن بگویم و از این کم‌لطفی‌هایی که در حق ری می‌شود می‌گذرم در میان جیغ و فریادهای کودکان به چشمه نزدیک‌تر می‌شوم.

جایی که روزگاری نه‌چندان دور محل شست و شوی فرش، قالیچه و وسایل مردم و یا تأمین آب بود، سال‌هاست نقش یک تفرجگاه را دارد و در فصول گرم میزبان

حال چشمه‌علی به دلیل گذر مهمان ناخوانده‌ای به نام مترو بیش از یک سالی است که زیاد خوب نیست

کودکان و نوجوانانی می‌شود که برای فرار از گرمای هوا در آن به آب‌تنی و آب‌بازی می‌پردازند و لحظات شادی را سپری می‌کنند.

حداقل در یک فضای کوچک 50 نفر با میانگین سنی ده سال و اکثراً با لباس و بعضاً با شورت و مایو مشغول آب‌بازی هستند و هرکس به فراخور توانایی و سن هنرنمایی می‌کند.

از سه چهارنفری از پدرها هم نباید غافل شد که به بهانه همراهی و مراقبت از فرزندانشان با لباس هرازگاهی شیرجه‌ای در آب چشمه‌علی می‌زنند.

گوشه و اطراف هم مادرها و خانواده‌ها زیرانداز انداخته و با خوردن تنقلات منتظر فرزندان و البته همسرانشان هستند.

حسین ده‌ساله پشتک‌های حرفه‌ای می‌زند و آن‌قدر سرگرم بازی با دوستان و هم سن و سالان خود است که به‌سختی توجهی به حرف‌هایم می‌کند ولی از وقتی امتحاناتش تمام‌شده یک روز را هم برای آب‌تنی از دست نداده و خانه‌شان در همین حوالی است و پدر و مادرش با شرط قبولی در امتحانات مخالفتی با وی نداشته‌اند و کیف این آب‌بازی در این گرما را با هیچ‌چیزی حتی بازی‌های دیجیتالی پرطرفدار عوض نمی‌کند. حسین آن‌قدر حرفه‌ای شده که بهترین ساعت می‌آید و پس از آب‌تنی مفصل حالا از رمق افتاده و با شلوغ‌تر شدن محوطه آنجا را ترک می‌کند.

آقای احمدی که با دختر 6 ساله و امیرعلی 8 ساله، همراه با خانواده و دست‌پر از محله دولت‌آباد آمده‌اند و با لباس و وسایل مناسب سخت مشغول آب‌تنی هستند و چند سالی است در تابستان تجربه این آب‌تنی را دارند و انتظار توجه و رسیدگی به این استخر طبیعی را داشتند.

پدر برای مواظبت و نگهداری از دو کودک شیطون و عاشق آب‌بازی خود بریده است و حریف شیطنت‌های آن‌ها نمی‌شود و پس از مقداری آب‌بازی و خشک‌کردن سر و رویشان راهی تپه باستانی، برج و باروهای کهن ری شدند.

توانایی مالی برای استخر رفتن با بلیت‌های گران‌قیمت این روزها را نداریم به این خاطر به چشمه علی می‌آییم

محسن 9 ساله با دوچرخه خود با دوستش پدرام که مثل دیگر کودکان به‌سختی تبلت و گوشی از دستش در امان است برای بازی به اینجا آمده و خیلی خوشحال و شاد مشغول بازی است و از لذت آب‌بازی در گرمای تابستان می‌گوید که توانایی مالی برای استخر رفتن با بلیت‌های گران‌قیمت این روزها را ندارند و هر دو سه روز یک‌بار با دوستانش چندساعتی را بعدازظهرها اینجا به تعطیلات تابستانی مشغول می‌شوند.

پایین چشمه که برخی پدر و مادرها پاهای خود را در آب گذاشته و نظاره‌گر فرزندانشان هستند پیرمرد که به عصایش تکیه کرده به یاد سال‌ها همسایگی و آب‌تنی در چشمه‌علی، پایی در آب انداخته و با اشاره به قدمت تاریخی این چشمه می‌گوید: "حال‌وروز قدیمی این چشمه و فضای گسترده و آب فراوان و حضور گسترده مردم برای گذران امورات و تفریح با امروز قابل قیاس نیست ولی کاش توانایی داشتم بازم در کنار این بچه‌ها و جوانان آبی به سرو تنم می‌زدم."

حوالی این چشمه، فضای سبز و پارکی وجود دارد که بازنشسته‌ها و خانواده‌ها نیز اوقات خود را در آن سپری می‌کنند و هرچه به عصر و غروب آفتاب نزدیک می‌شویم حضور خانواده‌ها برای گذراندن یک روز تابستانی در کنار هم و در نزدیکی این اثر تاریخی و تفریحی بیشتر می‌شود و باید برویم و امیدوار باشیم نسل‌های بعدی و فرزندان ما در سال‌های بعد با نابودی این تپه و چشمه کهن و تاریخی مواجه نباشند و بتوانند این لحظات شیرین و خاطره‌انگیز را تجربه کنند.

انتهای پیام/67052/گ2/ی50/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول