اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

دهیاران در توسعه روستا متکی به منابع دولتی نباشند

مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به تصویب اعتبار 320 میلیارد تومانی اشتغال روستایی در استان و کسب رتبه نخست گرگان در جذب این اعتبارات گفت: دهیاران در توسعه مناطق روستایی متکی به منابع دولتی نباشند.

دهیاران در توسعه روستا متکی به منابع دولتی نباشند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی نصیبی ظهر امروز در جلسه بزرگداشت تجلیل از دهیاران شهرستان گرگان اظهار کرد: شهرستان گرگان دارای بیش از ۹۰ دهیاری است که ۱۱۴ هزار و ۸۳۷ نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند و از این تعداد ۱۰۸ هزار نفر زیر پوشش خدمات دهیاری هستند.

وی میانگین جمعیت روستایی کشور را ۲۴ درصد و این رقم در گلستان را ۴۶.۶ درصد عنوان و تصریح کرد: گلستان رتبه دوم را از نظر جمعیت روستایی در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری گلستان افزود: در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۷ کشور قانونی تصویب شد که بر اساس آن 3 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار دهیاری و شهرداری به ردیف دیگری انتقال داده شد، این اتفاق منجر به کاهش بودجه دهیاری‌ها شد و در راکد ماندن برخی از پروژه ها اثر گذاشت.

نصیبی به اصلاح قانون بودجه ۹۸ و تزریق احیای اعتبار دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 98 اعتبارات دهیاری دو برابر نسبت به سال 97 بوده است بر اساس آخرین پیگیری که انجام دادیم ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار آماده واریز به حساب دهیاری‌های کشور است که امیدواریم طی یک الی سه هفته آینده به حساب دهیاراری‌ها واریز شود.

وی با اشاره به تقسیم۷۰ به ۳۰  اعتبارات ارزش افزوده بین شهر و روستا تصریح کرد: این گونه تقسیم اعتبار به خاطر بالا بودن جمعیت روستایی گلستان ناعادلانه است و باید در این زمینه تدابیر خاصی اتخاذ شود.

مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: دهیاری‌های شهرستان گرگان بودجه سال 1398 را ۲۲۰ میلیارد ریال نوشتند که ما در تحقق این رقم شک داریم اما امیدواریم با تلاش دهیاران این بودجه محقق شود.

نصیبی با بیان اینکه در زمینه درآمدزایی دهیاری‌ها مشکلات بزرگی وجود دارد، ابراز کرد: بیش از ۹۰ درصد بودجه دهیاری ها متکی به کمک‌های دولتی است، دهیاران تا زمانی که به دنبال ایجاد درآمد پایدار در روستاها نباشند با توجه به ظرفیت‌های بالقوه زیادی که در این مناطق وجود دارد توسعه در روستا اتفاق نمی‌افتد.

وی وابستگی شدید دهیاری‌ها به اعتبارات دولتی را ضعف خواند و گفت: در گرگان ظرفیت آب بندان وجود دارد باید از ظرفیت‌های خوبی که در این منطقه است به خوبی استفاده شود.

مدیر کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری گلستان بر لزوم بازمهندسی در باورها و اندیشه خلاقانه در دهیاری ها تاکید کرد و افزود: دولت دهیاری‌ها را راه‌اندازی کرد تا روستاها ارزانتر اداره شود.

نصیبی در خصوص امکانات بلااستفاده در دهیاری ها و لزوم تبادل تجهیزات برای استفاده از ظرفیت‌ها و ارتقاء درآمدزایی گفت: یکی از مشکلاتی که در جریان سیل داشتیم کمبود بیل مکانیکی بود در حالی که 30 خودروی پسماند و 16 بیل بکو که از سال 1383 در اختیار دهیاران قرار گرفته بلااستفاده مانده است، این امکانات به راحتی قابل درآمدزایی هستند و می توان با قرارداد با ادارات نسبت به لایروبی رودخانه‌ها اقدام کرد.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول