اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

صالحی: دهه کرامت با دستورالعمل رونق نمی‌‌گیرد/ لزوم شکل‌گیری هنر آئینی شادی و سرور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حرکت‌های گلخانه‌ای و ارائه دستورالعمل و بخشنامه موجب رونق دهه کرامت نخواهد شد، گفت: این دهه برای اثرگذاری و تداوم باید به صورت واقعی مردمی شود.

صالحی: دهه کرامت با دستورالعمل رونق نمی‌‌گیرد/ لزوم شکل‌گیری هنر آئینی شادی و سرور

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، نشست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای هماهنگی دهه کرامت عصر امروز ‌‌باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد و اعضای ۳۴ دستگاه اجرایی عضو این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: زمان‌های مقدس یک فرصت اجتماعی در تمام ملل و اقوام به حساب می‌آید که برای بهبود عرصه‌های مختلف اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در جوامع اسلامی به ویژه شیعی زمان‌های مقدس شامل میلاد و یا شهادت و اعیاد اسلامی است، افزود: از زمان‌های سوگ اهل‌بیت(ع) تا حدودی استفاده شده است، البته در این زمینه نیز نیازمند بهره‌برداری بیشتر هستیم، اما از زمان‌های سرور اهل‌بیت(ع) استفاده لازم نشده است.

صالحی اضافه کرد: در سوگ‌های مذهبی که همزمان با شهادت اهل‌بیت(ع) است، با گذر زمان شاهد انباشت تجربه شده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در تقویم رسمی کشور ۸ روز تعطیل سوگ و ۷ روز تعطیل سرور وجود دارد، تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از لحاظ زمانی این دو رویداد نزدیک بهم هستند، اما آن میزان که به طور مثال از دهه محرم، دهه صفر و یا دهه فاطمیه در کشور استفاده شده است و اثرگذاری حاصل شده، نتوانسته‌ایم از ایام شادی اهل‌بیت(ع) استفاده کنیم، البته هدف آن نیست که ظرفیت استفاده از سوگ‌ها را کاهش دهیم، بلکه باید در استفاده از این فرصت‌ها تعادل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری دهه‌هایی همچون کرامت و یا امامت و ولایت برای آن بوده است تا از ظرفیت اعیاد مذهبی استفاده شود که البته در این امر هنوز در ابتدای کار هستیم، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۰ سال از ایجاد دهه کرامت می‌گذرد که لازم است به طور طبیعی مروری داشته باشیم که در این ۱۰ سال چه کارهایی انجام داد‌ه‌ایم و چه کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم.

صالحی با طرح این سؤال که چگونه بهره‌برداری‌های ما از دهه‌های سوگ اهل‌بیت(ع) موفقیت‌آمیز بوده است، افزود: در حوزه‌های اجتماعی، آثار بسیاری از دهه‌های سوگ ناشی شده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حال باید بررسی کنیم در دهه کرامت ‌‌چگونه می‌توانیم آثار حاصل‌شده را همچون دهه‌های محرم کنیم. یکی از راه‌ها این است که تجربه‌های دهه‌های سوگ را در دهه‌های سرور نیز مورد استفاده قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از کنش افراد یکی از تجربه‌های خوب دهه‌های سوگ است، تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افراد زمانی که وارد مراسم‌ دهه‌های سوگ می‌شوند، یک کنش برای خود تعریف می‌کنند و احساس فعال بودن دارند؛ به طور مثال زمانی که یک مراسم سوگ در روستا، محله و هیات را مورد بررسی قرار دهیم، بخش قابل توجهی از افراد حاضر دارای کنش‌گری هستند که این کنش‌گری ارتباط متقابل را در آنها ایجاد می‌کند. حال اگر در دهه‌های سرور نیز کنش‌گری تعریف بکنیم تا افراد تنها به عنوان یک میهمان حاضر نشوند، تجربه حاصل برای آنها سریع و زودگذر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در مراسم سوگ اهل‌بیت(ع) شاهد حضور فراگیر و گسترده سنین مختلف همچنین قومیت‌ها و ادیان مختلف هستیم و حتی جنسیت‌های مختلف با حجاب‌های متفاوت نیز حضور پیدا می‌کنند، زیرا همگان به مرور پذیرفته‌اند سفره سیدالشهدا(ع) دارای بارعام است و همه می‌توانند در دور آن حضور پیدا کنند، لذا باید این احساس ایجاد شود که سفره سرور اهل‌بیت(ع) نیز دارای همین ویژگی است تا مردم احساس غربت با آن نکنند.

صالحی بیان کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چگونه مردم با هر مدل ظاهری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در صف نذری تاسوعا و عاشورا می‌ایستند، باید این ظرفیت را ایجاد کنیم که در فضای سرور اهل‌بیت(ع) نیز همین نگاه وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی گلخانه‌ای و ارائه دستورالعمل و بخشنامه دهه کرامت را مانند دهه محرم نمی‌کند، تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهه کرامت برای آنکه رونق پیدا کند و دوام داشته باشد و همچنین وابسته به افراد و نهادها نباشد، باید مردمی شود، لذا باید فضای اجتماعی در این دهه احساس استقناع کند تا این حرکت پایداری و تداوم لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه پرچم دهه‌های سوگ اهل‌بیت(ع) در دست مردم است، گفت: بزرگ‌ترین مستبد یعنی رضاخان نیز نتوانست برنامه‌های سوگ اهل‌بیت‌(ع) را تعطیل کند، زیرا ریشه در بعد اجتماعی زندگی مردم دارد، بنابراین برنامه‌های سرور اهل‌بیت(ع) نیز باید همین روال را در پیش بگیرد.

صالحی ادامه داد: فعالیت‌های دستورالعملی ممکن است نسبت به سال‌های قبل جهش و سرعت داشته باشد، اما تداوم ندارد و باید به صورت کاملاً واقعی امور را به مردم واگذار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دهه‌های سوگ اهل‌بیت‌(ع) دارای هنر آیینی در زمینه‌های شعر، آوا و موسیقی شده است، گفت: هنر آئینی سرور در کشور تشکیل نشده است، در حالی که اگر بخواهیم امری در کشور دارای جاذبه باشد و ماندگار شود باید با هنر تلفیق شود.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شعر آئینی سوگ دارای انباشت قابل توجهی از لحاظ محتوا، تلویحات و اشارات است. در دیگر هنرهای این حوزه نیز همین ذخایر وجود دارد، اما هنر آئینی سرور نیازمند توجه و تولیدات بیشتر است تا درنهایت شاهد ایجاد توازن و رونق این دهه‌ها باشیم.

صالحی با بیان اینکه در دهه‌های سوگ شاهد لذت حسی، روحی و عقلی میان مخاطبان هستیم، افزود: لذت حسی همان جاذبه‌های بصری و فرضا سفره‌های این مراسم‌هاست. لذت عقلی نیز شامل بیان معارف است؛ یعنی از تمام ظرفیت‌های این عرصه استفاده شده است و ترکیبی از سه‌گانه این لذت‌ها وجود دارد، اما در حوزه سرور اهل‌بیت‌(ع) شاهد این لذت‌ها نیستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در فضای دهه‌های سوگ اهل‌بیت(ع) حس خوب تولید می‌شود، اما آیا توانسته‌ایم این حس خوب را در ایام سرور ایشان نیز تولید کنیم. برآیند این اتفاقات می‌تواند این حس را در ایام سرور نیز رقم بزند.

وی با بیان اینکه از دهه کرامت می‌توان دو کارکرد را انتظار داشت، افزود: کارکرد اول ظرفیت جشن و سرور آن است و کارکرد دوم با توجه به نام آن و بهره‌گیری از سیره امام رضا(ع) در حوزه نیکوکاری و ارائه امدادهای اجتماعی می‌تواند حاصل شود.

صالحی در پایان خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهه کرامت را به یمن امام رضا(ع) می‌توان به اتفاق بزرگی در حوزه کارکردهای اجتماعی مبدل کرد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول