اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مرکز کنترل ترافیک زنجان به روایت فارس

مرکز کنترل ترافیک یا همان «TMC» در واقع پایگاه مرکزی اطلاعات و فرمان‌هاست که با استفاده از سخت‌افزارها و نرم افزارهای متعدد و اپراتورهای تعبیه شده نسبت به جمع‌آوری، پردازش و ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک و همه مسائل شهری اقدام می‌کند.

مرکز کنترل ترافیک زنجان به روایت فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، خردادماه سال قبل بود که مرکز کنترل ترافیک شهرداری زنجان افتتاح شد، مرکزی که شاید با گذشت 13 ماه از افتتاح آن، بسیاری از افراد همچنان از ساز و کار فعالیت آن آگاهی نداشته باشند و ضرورت وجود آن را حس نکنند.
اگر بخواهیم نگاه اجمالی به ضرورت فعالیت مرکز کنترل ترافیک یا همان «TMC» که در واقع پایگاه مرکزی اطلاعات و فرمان‌هاست و با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای متعدد و اپراتورهای تعبیه شده نسبت به جمع‌آوری، پردازش و ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک و همه مسائل شهری اقدام می‌کند.
برای تجهیز این مجموعه ۵ میلیارد تومان هزینه شده است که یکی از مجهزترین مراکز در نوع خود به شمار می‌رود، چرا که در طراحی و اجرای این مرکز تلاش شده است تا از آخرین دستاوردهای الکترونیکی، مخابراتی و همه اصول مهندسی معماری استفاده شود.

*سالن نظارت تصویری
اما از جمله وظایف این مرکز می‌توان به مانیتورینگ و جمع‌آوری آمار و اطلاعات ترافیکی و وضعیت عبور و مرور خودروها و وضعیت خود معابر، تصادفات، بحران‌های ترافیکی و ... از طریق دوربین‌های نظارت تصویری ، سنسورهای سیستم هوشمند scats ، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و... اشاره کرد.

از دیگر کاربری‌های این مرکز مدیریت وقایع ترافیکی از طریق سیستم‌های هوشمند از جمله تسهیل عبور و مرور خودروهای امدادی از جمله آتش‌نشانی و اورژانس، اطلاع رسانی به مردم از طریق رادیو، تابلوهای متغیر خبری، اینترنت، سامانه پیشرفته حمل و نقل همگانی و... است.

در سالن اصلی مرکز کنترل ترافیک که در واقع «سالن نظارت تصویری» نام دارد، نمایشگر دیواری wall map و همچنین چند LCD- 42 برای نمایش تصاویر دوربین‌های 28 نقطه شهر زنجان وجود دارد که از طریق کاربران حاضر در این سالن رصد شده و همه اطلاعات مربوط به مسائل ترافیکی در مناطق مختلف ثبت و ضبط می‌شود.

از اهداف این مرکز که به صورت 24 ساعته فعال است، افزایش سطح ایمنی، شناسایی نقاط حادثه خیز بر اساس آمار و مشاهدات رصد شده، رصد موضوعات مربوط به حجم ترافیک در معابر مختلف، مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روان سازی حرکت، مدیریت و کنترل حوادث، مدیریت و پشتیبانی وسایل نقلیه امدادی و فوریت‌های ویژه، مدیریت حمل و نقل همگانی، مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و مدیریت مسیرهای شریانی و انجام مطالعات امکان سنجی به کارگیری سامانه‌های حمل و نقل هوشمند در شهر زنجان است.

*استودیو صدا

بخش دیگری فعال در این مرکز «استودیو صدا» است که برای گزارش لحظه‌ای ترافیک، موضوعات مربوط به حمل و نقل عمومی و همچنین وضعیت تردد خودروها در مناطق مختلف است.

استودیو صدا همزمان با ساخت ساختمان مرکز کنترل ترافیک با به روزترین تجهیزات راه‌اندازی شده است و در این بخش نیز  امکان پخش مستقیم و لحظه‌ای اخبار ترافیکی و شهری فراهم شده است.

کاربرد استودیو صدا همانند مرکز پیام بوده و با سیستم‌هایی که در آن تعبیه شده است به راحتی می‌توان گزارش لحظه‌ای برای شهروندان به صورت مستقیم ارائه داد.

منسجم کردن هر چه بیشتر و بهتر برنامه‌های فرهنگی- ترافیکی و ترویج فرهنگ ترافیکی و همچنین اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی هر بیشتر به همشهریان درباره مسائل فرهنگی ترافیکی از اهداف راه‌اندازی این مرکز است.

در حال حاضر استان‌هایی همچون اصفهان، تهران، شیراز و قزوین مرکز کنترل ترافیک دارند، اما در سطح شهرهای مثل زنجان کمتر شهری مجهز به مرکز کنترل ترافیک شده است.
مرکزی که از لحاظ تجهیزات به روز بوده و سرورهای آن نیز کاملا مستقل و آماده شرایط بحرانی و امنیتی است.
سرورهای این مرکز از بانک اطلاعاتی شهرداری جدا بوده و دارای سیستم اطفای حریق جداگانه است تا در مواقع بحرانی مشکلی از نظر دسترسی به اطلاعات و فعالیت مرکز وجود نداشته باشد.

*13 ماه با مرکز کنترل ترافیک

برای آشنایی بیشتر با عملکرد مرکز کنترل ترافیک به سراغ سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان رفتیم تا توضیحات تکمیلی را او ارائه دهد.

-لطفا گزارشی از فعالیت 13 ماهه مرکز کنترل ترافیک ارائه بدهید؟

سمانه شاددل با اشاره به فعالیت 13 ماهه مرکز کنترل ترافیک شهرداری زنجان اظهار کرد: مرکز کنترل ترافیک بر اساس دستورالعمل شورای امنیت کشور و مصوبات مطالعات جامع شهر زنجان احداث، تجهیز و آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخلاف تصوراتی که در اذهان عمومی وجود دارد، هر اداره به صورت جداگانه مجاز به نصب دوربین در شهر نیست و این امر باید در کمیسیون پایش تصویری تایید شود، اضافه کرد: البته نصب این دوربین‌ها هم به عهده شهرداری است اما از دستگاه‌های دیگر نیز نظرخواهی می‌شود و امروز با فعالیت مرکز کنترل ترافیک بهره‌برداری از آنها توسط شهرداری انجام می‌شود.

سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان با اشاره به اینکه در مرکز کنترل ترافیک حتی امکان استقرار سایر دستگاه‌ها نیز فراهم شده است، گفت: طبق ابلاغیه شورای امنیت کشور در صورت تغییر وضعیت و امنیتی شدن شرایط شهرداری موظف به تخلیه این محل و تحویل آن به نیروی انتظامی است.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت سالن نظارت تصویری مرکز کنترل ترافیک زنجان پرداخت و گفت: دوربین‌های نظارتی ترافیکی در 28 نقطه از شهر زنجان نصب شده است و در این مرکز نسبت به کنترل لحظه‌ای نقاط مختلف به صورت همزمان اقدام می‌شود.
شاددل با اشاره به اینکه سرورهای نصبی در مرکز کنترل ترافیک قابلیت ثبت و ضبط 24 ساعته وقایع رخ داده در محل‌های دارای دوربین را دارد، گفت: حتی در برخی از موارد وجود دوربین موجب تشخیص بهتر در تصادفات رانندگی می‌شود همچنان که امسال در یکی از تصادفات مشکوک از این ظرفیت استفاده شد.

سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان با بیان اینکه در این مرکز حتی امکان خوانش پلاک‌های عبوری از نقاط مختلف هم وجود دارد، چرا که دوربین قابلیت چرخش 360 درجه را دارد، تصریح کرد: از جمله کاربردهای این قابلیت آن است که می‌توان تعداد خودروهای در حال تردد در سطح شهر را شمارش کرد.

وی همچنین درباره قابلیت این سامانه نظارتی در حوزه اتوبوس‌ها و مسیر حرکت آنها نیز گفت: بر این اساس می‌توانیم از طریق سیستم GPS نسبت به کنترل مسیر حرکت اتوبوس‌ها اقدام کنیم.
وی همچنین به فعالیت سیستم کنترل مرکزی چراغ‌های راهنمایی یا « SCATS» اشاره کرد و گفت: این سیستم یک سیستم مدیریت ترافیکی است که علاوه بر کنترل اتوماتیک چراغ‌های راهنمایی شبکه‌ای از تقاطعات‌، تسهیلات زیادی را برای آنالیز ترافیکی، برنامه‌ریزی‌، ثبت گزارش‌ها، تشخیص خرابی‌ها و تعمیر و نگهداری سیستم را تامین می‌کند.

-برای گسترش فعالیت‌های مرکز چه برنامه‌ای دارید؟
  شاددل با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آتی شهرداری در تجهیز مرکز کنترل ترافیک استفاده از تابلوهای خبری «VMS» است، گفت: این تابلو برای نمایش پیام‌های ترافیکی در سطح مبادی پر تردد و حادثه خیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه پیغام‌های مربوط به کیفیت جاده، سنگینی ترافیک، توصیه‌های ایمنی و موارد دیگر را می‌توان در زمان‌های مقتضی ارسال کرد.

سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان از دیگر برنامه‌های شهرداری در ماه‌های آتی را نصب دوربین‌های نظارتی در شهرک‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شهرک‌ها پوشش دوربینی ندارند که به ما به دنبال گسترش آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه دوربین‌های نصبی در هر نقطه از شهر مشکلی برای شهروندان ایجاد نخواهد کرد، گفت: در واقع ما با این کار به دنبال جلوگیری از تخلف هستیم و کسی که متخلف نیست نباید از نصب این دوربین‌ها هراسی داشته باشد.

*در مورد فعالیت استودیو صدا هم توضیح می‌فرمایید که با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

شاددل با اشاره به اینکه استودیو صدا برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت استان در کنترل وضعیت ترافیک، برف‌روبی، معابر پرتردد، بروز مشکلاتی مقطعی در معابر و خیابان‌ها و ... فعالیت دارد، گفت: در واقع این مرکز قابلیت این را دارد که همچون رادیو پیام به صورت لحظه‌ای گزارشی از وضعیت ترافیکی شهر ارائه دهد.
سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان گفت: برای مثال در ایام زمستان این امکان وجود دارد که ستاد برف‌روبی گزارش آن لاین و مستمر از وضعیت بازگشایی معابر و برف‌روبی ارائه دهد تا شهروندان مقاصد خود را آگاهانه انتخاب کنند.
وی همچنین از آمادگی مسؤولان مرکز کنترل ترافیک برای همکاری با صدا و سیما در راستای فعالیت استودیو صدا خبر داد و گفت: این مرکز کاملا مجهز به تجهیزات روز بوده و این امکان فراهم است که ارتباط زنده در موضوعات مختلف در آن ایجاد شود.

*ارزیابی شما از وضعیت کنونی ترافیک شهر زنجان چیست؟

سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان با اشاره به اینکه وجود ترافیک از نظر علمی و از نظر عموم مردم متفاوت است، اضافه کرد: برای مثال ممکن است در نظر مردم خیابان سعدی پر ترافیک‌ترین نقطه شهر باشد اما واقعیت این است که میزان تردد خودروها در اتوبان 22 بهمن بسیار بیشتر از خیابان سعدی است.

وی با اشاره به اینکه در ارزیابی ترافیک این دو نقطه موضوع چگالی مطرح است، تصریح کرد: طبق برآوردی که انجام شده است به صورت ساعتی 3 هزار و 600 خودرو از اتوبان 22 بهمن عبور می‌کند پس حجم تردد این نقطه بیشتر از سایرمناطق است.

شاددل به برخی از اقدامات اصلاحی شهرداری در کنترل ترافیک نیز اشاره کرد و گفت: هر معبری راهکار مختص خود را دارد که باید بر اساس آن اقدام به حل مشکل کرد.

سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان با بیان اینکه در بافت مرکزی شهر باید حجم چگالی کم شود تا این خیابان کنم تردد شود، اضافه کرد: در برخی از نقاط دیگر نیز اصلاح هندسی یا احداث تقاطع غیرهم‌سطح درمان ترافیک است که شهرداری نیز طبق این موضوع فعالیت‌های خود را انجام می‎دهد.

*تهیه نرم‌افزاری با عنوان « Aimsun» برای شبیه‌سازی ترافیک

وی تصریح کرد: با همه این اقدامات شهرداری به دنبال تسهیل در رفت و آمد مردم و کاهش زمان سفر شهروندان است.

شاددل همچنین به برخی از طرح‌های نرم‌افزاری شهرداری در راستای کنترل ترافیک اشاره کرد و گفت: یکی از آنها سیستم‌های حمل و نقل هوشمند«  ITS» است که در آن با به کارگیری فناوری‌های پیشرفته ارتباطی، کنترلی، الکترونیکی، سخت افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری باعث بهبود عملکرد سامانه‌‌های‌ حمل و نقل می‌‌شوند.

 سرپرست حوزه ترافیک و حمل و نقل شهرداری زنجان همچنین از تهیه نرم‌افزاری با عنوان « Aimsun» خبر داد و افزود: این نرم‌افزار نیز نرم افزار یکپارچه شبیه‌سازی سیستم‌های ترافیکی و حمل و نقل است که یکی از مهمترین دلایل استفاده از نرم‌افزارهای شبیه سازی در مدل‌سازی و تحلیل است که طبق آن تصمیمات لازم درباره احداث زیرساخت‌ها و اصلاحات هندسی، ارزیابی و بهینه سازی سیستم‌های حمل و نقل همگانی، اعمال محدودیت‌های ترافیکی از قبیل محدوده طرح ترافیک بررسی می‌شود.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول