اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

کارخانه دوم پتروشیمی و لاستیک در کردستان راه‌اندازی خواهد شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از احداث و راه‌اندازی کارخانه دوم پتروشیمی و کارخانه دوم لاستیک در کردستان خبر داد.

کارخانه دوم پتروشیمی و لاستیک در کردستان راه‌اندازی خواهد شد

محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در حال حاضر در استان حدود 800 واحد تولیدی در کردستان وجود دارد که 80 درصد این واحدها فعال و نیمه‌فعال و حدود 20 درصد آنها راکد هستند.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت برای رونق تولید در استان برنامه‌هایی دارد که ابتدا اینکه جریان تولید را در استان حفظ کنیم، به این معنی که نگذاریم واحدهای تولیدی فعال دچار مشکل شوند و دوم اینکه واحد‌هایی که با ظرفیت 50 درصد به پایین کار می‌کنند را به عنوان واحد‌های نیمه‌فعال می‌شناسیم و تلاش می‌کنیم تا ظرفیت این واحد‌ها را بالا ببریم و به ظرفیت تولید حداکثری برسانیم یعنی از واحد نیمه‌فعال به واحد فعال تبدیل کنیم.

دره‌وزمی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان احیای واحد‌های تعطیل و قابل‌توجیه است ضمن اینکه واحدهایی که قابلیت راه‌اندازی مجدد ندارند و تولید آنها توجیه اقتصادی و بازار فروش ندارد را به طور کامل تعطیل می‌کنیم.

وی اذعان داشت: اما برای تمام واحد‌های تولیدی که قابلیت راه‌اندازی مجدد دارند و تولیدشان توجیه اقتصادی دارد تا پایان سال جاری به کمک خود واحد تولیدی و مساعدت دولت احیا خواهند شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: برای عارضه یابی واحد‌های تولیدی و حل مشکلات تولید کلینیک صنعت و معدن در تشکیل شده تا دلیل راکدبودن واحد‌های تولیدی مشخص شود که اگر تولید آنها توجیه اقتصادی و بازار فروش دارد اما به دلیل مشکلات مالی در حال تعطیل شدن هستند، با تزریق سرمایه در گردش این واحدها را دوباره راه‌اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: سرمایه در گردش که برای به حرکت درآوردن چرخه تولید واحد‌های راکد قرار می‌دهیم به صورت یارانه‌ای است و این اتفاق در سال 97 در کردستان شروع شده و اینکه 8 درصد از سود بانکی را سازمان صمت پرداخت می‌کند و واحد تولیدی تنها 10 درصد بهره بانکی را پرداخت می‌کند که این امر بسیار مهم و حرکت مثبتی در به حرکت درآوردن چرخه ‌تولید در استان است.

دره‌وزمی اذعان داشت: بحث دیگری که برای رونق تولید در استان پیگیری می‌کنیم احداث واحد‌های تولیدی جدید و صنایع پیشران است که وارد چرخه تولید استان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد واحد‌های صنعتی باید معادن را فرآوری تا از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و صنایع معدنی برای ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده بیشتر در استان داشته باشیم.

وی گفت:  باتوجه به اینکه استان کردستان در حوزه معدن طلا غنی هست و یکی از استان‌های فعال کشور به حساب می‌آید خوشبختانه ورودی بسیار خوبی برای فرآوری مواد معدنی داشته‌ایم.

دره‌وزمی یادآوری کرد: معدن طلای قروه فرآوری می‌شود و درصدد هستیم معدن طلای سقز را نیز به فرآوری برسانیم که به زودی عملیات ساخت کارخانه آن در سقز شروع می‌شود.

وی گفت: به بهره‌برداری از حلقه اولیه زنجیره تولید کنستانتره از خام‌فروشی سنگ آهن در استان جلوگیری می‌شود و یک میلیون و 500 هزار تن در سال کنسانتره آهن در استان تولید می‌کنیم و این خود به این معنی است که در کردستان سنگ آهن به صورت خام به فروش نمی‌رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: هدف ما این است که فرآوری کنسانتره آهن را همچنان ادامه دهیم و در نهایت آن را به محصول تبدیل کنیم تا موجب افزایش اشتغال و ارزش‌افزوده در استان شود.

وی عنوان کرد: بخش مهمی که در کردستان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد بخش صنایع معدنی است، زیرا هر صنعتی که توجیه اقتصادی داشته باشد و موجب ایجاد اشتغال بیشتری در استان شود در اولویت اول است.

دره‌وزمی گفت: به عنوان مثال با افتتاح کارخانه لاستیک حدود 800 نفر اشتغالزایی ایجاد شد و این گردش مالی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در استان ایجاد کرده است و در برنامه داریم که کارخانه دوم لاستیک را در استان ایجاد کنیم که خود قریب به یک هزار نفر ایجاد اشتغال و سودآوری برای استان به همراه خواهد داشت.

وی همچنین افزود: کارخانه پتروشیمی نیز یکی از صنایع دارای توجیه اقتصادی خوب است که تلاش می‌کنیم تولید صنایع پلی‌اتیلن سبک نیز را در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی کنیم.

دره‌وزمی تصریح کرد: ساخت کارخانه دوم پتروشیمی هم از اولویت‌های سازمان صمت در کردستان است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 750 میلیون یورو انجام خواهد شد.

انتهای پیام/79/2330

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول