اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار وزیر خارجه قزاقستان با مقامات ارشد آمریکا در «واشنگتن»

وزیر امور خارجه قزاقستان در جریان سفر رسمی خود به ایالات متحده با مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی و وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

دیدار وزیر خارجه قزاقستان با مقامات ارشد آمریکا در «واشنگتن»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «بیبوت آتامقول اف» وزیر امور خارجه قزاقستان در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جان بولتون» مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی و «مایکل پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این مذاکرات طرفین مسائل کلیدی دستور کار دوجانبه و اجرای توافقاتی که میان نخستین رئیس جمهور قزاقستان و رئیس جمهور آمریکا در ژانویه 2018 میلادی صورت گرفته بود را بررسی کردند.

مقامات ارشد آمریکا ضمن استقبال از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان آمادگی خود برای توسعه بیشتر همکاری در تمامی جهات روابط دوجانبه را اعلام داشتند.

آتامقول اف در این مذاکرات نامه های «نورسلطان نظربایف» پیشوای ملت و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به مناسبت 243 امین سالگرد استقلال این کشور را تسلیم طرف آمریکایی کردند.

در این مذاکرات طرف آمریکایی از برنامه تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رئیس جمهور جدید قزاقستان حمایت و آمادگی خود برای ارائه کمک های لازم در اجرای اصلاحات برنامه ریزی شده را اعلام کرد.

طرفین ضمن بررسی دستور کار اقتصادی روابط دوجانبه به سطح بالای تعاملات تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور، علیرغم مشکلات موجود در اقتصاد جهانی اشاره کردند.

در این دیدار عنوان شد که طی سال 2018 میلادی شاخص های اصلی همکاری های اقتصادی میان دو کشور افزایش قابل ملاحظه ای تجربه کرد و گردش مالی بیش از یک سوم افزایش یافته است.

در جریان این مذاکرات که در کاخ سفید برگزار شد جان بولتون بر اهمیتی که طرف آمریکایی در برابر مشارکت گسترده استراتژیک با قزاقستان قائل است، اشاره کرد.

طرفین در این مذاکرات قصد خود در زمینه تداوم اجرای کیفی توافقات و برنامه های موجود میان دو کشور را تایید و در خصوص مسائل مهم دستور کار منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

در این راستا بولتون و پمپئو تعهد خود بر توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک با قزاقستان را تایید کردند.

به طور خاص، طرفین در مورد تنوع حضور سرمایه گذاری و فناوری های آمریکایی در اقتصاد قزاقستان در عرصه های انرژی، حمل و نقل، امور مالی، داروسازی، هوا فضا و کشاورزی صحبت کردند.

طرفین همچنین مسائل مربوط به تلاش های مشترک دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم، تامین امنیت منطقه ای، تثبیت وضعیت در افغانستان و سایر مسائل بین المللی را بررسی و در زمینه تداوم تلاش های مشترک در خصوص تامین توسعه پایدار افغانستان از طریق اجرای پروژه های اجتماعی، اقتصادی و بشردوستانه در فرمت های دوجانبه و همچنین چندجانبه موافقت کردند.

طرف آمریکایی از عملیات قزاقی «ژوسن» که در چارچوب آن قزاقستان توانست حدود 600 شهروند خود را از مناطق درگیر سوریه بازگردند به طور مثبت ارزیابی کرد.

پامپئو اقدامات طرف قزاقی در این زمینه را سهم واقعی در مقابله با تروریسم و نمونه ای برای سایر کشورهای جهان عنوان کرد.

طی این مذاکرات بر اهمیت توسعه بیشتر پلت فرم منطقه ای « C5+1» میان کشورهای آسیای مرکزی و آمریکا توجه ویژه شد.

تاکید مقامات آمریکایی بر همکاری های مختلف با قزاقستان یکی از کشورهای مطرح و مهم آسیای مرکزی در حالی است که علاقه این کشور به منطقه نه تنها بنابر دستیابی به منابع نفت و گاز، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی و ممانعت از پیشروی چین، روسیه و ایران است. یعنی علاقه واشنگتن به منطقه بیشتر به خاطر جاه‌طلبی‌های نظامی-سیاسی است تا اقتصادی.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول