اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

خیران مدرسه‌ساز؛ منتظر انجام وظیفه دولت

خیران مدرسه‌ساز استان سمنان این روزها منتظر انجام وظیفه دولت برای تأمین سهم تعیین‌شده خود در پروژه‌های مشترک مدرسه‌سازی هستند؛ امری که تاکنون کمتر جدی گرفته شده است.

خیران مدرسه‌ساز؛ منتظر انجام وظیفه دولت

خبرگزاری فارس سمنان- محدثه عباسی: توجه و تخصیص به‌موقع سهم دولت در پروژه‌های خیری مدرسه‌سازی از خواسته‌های مردم و نمایندگان استان سمنان در مجلس است.

موظف کردن دولت به اتمام طرح‌های خیرساز با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان سمنان از تأکیدات نمایندگان استان سمنان است؛ چنانکه رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان افزایش سرعت ورود دولت در این زمینه را به‌منظور ترغیب خیران برای مدرسه‌سازی ضروری و آموزش و پرورش را از اولویت‌های مهم مجلس دانست.

بی‌شک تخصیص و جهت‌دهی اعتبارات تعیین‌شده به سمت تکمیل پروژه‌های خیرساز می‌تواند تا حدودی رافع چالش بزرگ کمبود فضای آموزشی در کشور باشد.

هم‌افزایی مسؤولان نظام برای پر کردن خلأ فضاهای آموزشی استان سمنان که طبق برآوردها، دوسوم مدارس استان سمنان نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی هستند، از تأکیدات دیگر نماینده استان سمنان بود.

کاتب ضمن قدردانی از اهتمام خیران استان که مشارکت آنان نسبت به مشارکت خیران کشور 20 درصد بیشتر است، پررنگ شدن نقش کارگزاران نظام را خواستار شد و گفت در این رسالت خطیر باید پیشتاز بود؛ نه عقب!

نماینده مردم گرمسار در مجلس پرداخت 50 درصد سهم دولت معادل پرداختی سهم خیران را عاملی برای رشد شتابان مدرسه‌سازی دانست.

دوسوم مدارس سمنان؛ نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی

غلام‌رضا کاتب، نماینده مردم آرادان و گرمسار در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به فرسودگی 30 درصد از مدارس کشور اظهار کرد: به‌طور میانگین، 70 درصد مدارس برای دانش‌آموزان قابل استفاده است.

وی با اشاره به معکوس بودن این آمار در استان سمنان بیان کرد: نزدیک به یک‌سوم مدارس در استان قابل استفاده و دوسوم نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی بوده و این فاصله معنادار است.

نماینده مردم آرادان و گرمسار در مجلس شورای اسلامی به ضرورت پر کردن این خلأ در استان سمنان اشاره و تصریح کرد: مسؤولان نظام باید در کنار دیگر عوامل مؤثر برای بهبود این وضع تلاش کنند.

کاتب به جایگاه خیران و خیزش آنان در امر مقدس مدرسه‌سازی اشاره و بیان کرد: آمار ورود خیران کشور در بحث مدرسه‌سازی به‌طور میانگین 30 درصد بوده؛ اما مشارکت خیران استان در ساخت مدارس نزدیک به 50 درصد است.

وی با اشاره به پیشتازی خیران در رسالت محوله مدرسه‌سازی بیان کرد: مشارکت بالای خیران و ایفای نقش مؤثر آنان در این عرصه نشان می‌دهد که به‌عنوان کارگزاران دولت، در این رسالت و مأموریت الهی عقب هستیم.

نماینده مردم آرادان و گرمسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس در بحث مدرسه‌سازی بیان کرد: مکلف کردن دولت به پرداخت 50 درصد هزینه ساخت مدارس معادل آنچه خیران برای امر مدرسه‌سازی در نظر گرفته‌اند، در قانون بودجه پیش‌بینی شده تا مدرسه‌سازی رشد شتابانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: در قانون بودجه سال 1398، دولت برای مدرسه‌سازی 412 میلیارد تومان پیشنهاد داد که این رقم به یک هزار میلیارد تومان افزایش داده شد.

کاتب به ضرورت هم‌افزایی بیشتر مسؤولان و خیران در امر مدرسه‌سازی اشاره و خاطرنشان کرد: به جهت عقب‌ماندگی خاصی که در استان سمنان وجود دارد، باید دست به دست هم دهیم تا خلأ موجود پر شود.

وی افزود: دوسوم مدارس استان سمنان نیازمند مقاوم‌سازی بوده یا به بازسازی و تخریب نیاز دارد.

دولت؛ موظف به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام خیرساز

احمد همتی، رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان هم در این‌باره اظهار کرد: آمار مدارس فرسوده در استان سمنان، 15 تا 20 درصد از میانگین کشوری بیشتر بوده و این در حالی است که افزایش جمعیت سمنان بیش از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای باسوادی در استان سمنان بیان کرد: این استان به لحاظ باسوادی جزو استان‌های برتر محسوب می‌شود و کسب رتبه دوم کنکور سراسری را نیز به خود اختصاص داده است و باید در بحث مدارس فرسوده با جدیت بیشتری اقدام شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با اشاره به ضرورت ارتقای جایگاه استان در امر مدرسه‌سازی و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود بیان کرد: استان سمنان در بسیاری از شاخص‌ها در کشور رتبه بالایی دارد و تعداد کتابخانه‌های استان سمنان چند برابر میانگین کشوری است و باید از همه منابع استفاده کنیم تا ضعف‌ها را بپوشانیم.

وی به تراکم جمعیت دانش‌آموزی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: با توجه به مهاجرت صورت گرفته، این تراکم در آینده مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با اشاره به مشارکت بالای خیران استان در امر مدرسه‌سازی بیان کرد: در کنار این حرکت و مساعدت خیران که هموار یاریگر حاکمیت هستند، باید برای ارتقا و پیشرفت و رفع نقایص موجود در بحث مدارس اقدام کرد.

همتی با اشاره به اینکه دولت موظف به اتمام طرح‌های تمام خیرساز است، ادامه داد: در صورتی که دولت نسبت به تعهدات خود در این بخش ایفای نقش نکند، خیران انگیزه خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت دانش‌آموزی در کشور در حال حاضر چندان بالا نیست و افت کرده است، اضافه کرد: این امر فرصت مناسبی را برای استانداردسازی فراهم می‌آورد که باید بحث هوشمندسازی هم در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم برای کشور در امر مدرسه‌سازی اولویت بگذاریم، سمنان جزو اولویت‌های نخست محسوب می‌شود و زمینه ایجاد مدارس هوشمند در سمنان به مراتب از استان‌های دیگر بیشتر است.

دولت و هدررفت اعتبارات

به هر تقدیر، چیزی که واضح است و باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد، این است که اگر دولت در پرداخت سهم خود تعجیل کند، در واقع از هدررفت اعتبارات جلوگیری شده است.

همزمان با تورم، هزینه ساخت نیز افزایش می‌یابد و نقش نمایندگان به‌منظور نظارت در سرعت دادن و اختصاص اعتبارات بسیار مهم است.

سمنان از جمله استان‌هایی است که با کمبود فضای آموزشی دست و پنجه نرم می‌کند و وجود مدارس تخریبی و دونوبته همواره ذهن کارکنان آموزش و خانواده‌ها را درگیر کرده است.

دولت باید در کنار خیران باشد تا مدارس نیمه‌کاره ساخته و این کمبود به‌نوعی جبران شود و استان سمنان در مسیر توسعه بیشتر قدم بردارد.

انتهای پیام/74034/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول