اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

افزایش آمار حیوان‌گزیدگی سگ‌های ولگرد در مازندران

سال گذشته بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در شهرستان ساری داشتیم که حدود هزار مورد برای حیوانات خانگی بوده و بقیه مربوط به سگ‌های ولگرد است که روند حیوان‌گزیدگی سگ‌های ولگرد رو به افزایش است.

افزایش آمار حیوان‌گزیدگی سگ‌های ولگرد در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، یکی از موضوعات جلسه شورای برنامه‌ریزی استانداری مازندران، بحث ساماندهی و نگهداری سگ‌های ولگرد و همچنین طرح پرورش سگ‌های نگهبان در سه نقطه از استان مازندران بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران درباره اجرای این طرح و نتایج آن در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد یک ضرورت و نیاز برای بهداشت و سلامت عمومی بوده و دستورالعمل خاص داشته و تاکید شده که شهرداری‌ها بر اساس وظایف سازمان کمیته مربوطه را تشکیل دهند و نسبت به اقدامات قانونی اقدام کنند.

حسن خیریان‌پور در ارتباط با پرورش سگ نگهبان که قرار است در استان مازندران انجام شود، گفت: این طرح با مخالفت اعضای جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مواجه شده و رأی نیاورده است، کلیت این طرح مشکل داشته به همین دلیل مورد پذیرش اعضا قرار نگرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران خواستار ورود جدی‌تر به این مسئله در استان مازندران شد.

بر اساس اطلاعات موجود سالانه بیش از ۱۰ هزار حیوان‌گزیدگی در مازندران گزارش می‌شود که بخشی از حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌های ولگرد و بلاصاحب است.

معضل وجود سگ‌های ولگرد به نوعی در برخی از ورودی‌های شهرهای استان به ویژه در جاده‌های هراز و سوادکوه، بسیار جدی‌تر است.

تلاش ما برای دریافت اطلاعات از کارشناس مسؤول بیماری مشترک انسان و دام مرکز استان به نتیجه نرسید و بنا به اظهارات این مسؤول برای مصاحبه باید با معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران هماهنگ کند.

در همین ارتباط داود رستم‌نژاد کارشناس مشترک انسان و دام شهرستان ساری از افزایش حیوان‌گزیدگی به ویژه سگ‌های ولگرد خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از  یک‌هزار و ۳۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی در شهرستان ساری داشتیم که حدود هزار مورد برای حیوانات خانگی بوده و بقیه مربوط به سگ‌های ولگرد است که روند حیوان‌گزیدگی سگ‌های ولگرد رو به افزایش است.

وی با اعلام اینکه برای هر بیماری که دچار حیوان‌گزیدگی شده، ۴ دوره واکسن نیاز است، افزود: هزینه درمان فردی که دچار حیوان‌گزیدگی شده در ۳ سال پیش برای هر نفر حدود یک میلیون تومان بود که به‌صورت رایگان در مراکز بهداشت انجام می‌شود.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام کارشناس مسؤول بیماری مشترک انسان و دام با احتساب قیمت واکسن هاری ۳ سال پیش تنها در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه برای درمان حیوان‌گزیدگی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ح/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول